• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • lillekatt

Fast vad gör man om läraren, rektorn osv har om och om igen berättat både för barnen och föräldrarna att det de gör är fel och att de borde sluta mobbas?När de har snackat med klassen flera gånger och tagit dit kuratorn? Vad är nästa steg?
    Jag har tyvärr inget bra svar på vad hur man får bukt med mobbning, men jag tror inte heller att det vanliga "ta ett snack med föräldrarna, barnen och rektorn" alltid leder till att mobbningen försvinner. Tyvärr.

• Glamrockare
    lillekatt skrev 2009-10-05 20:47:37 följande:
    Fast vad gör man om läraren, rektorn osv har om och om igen berättat både för barnen och föräldrarna att det de gör är fel och att de borde sluta mobbas?När de har snackat med klassen flera gånger och tagit dit kuratorn? Vad är nästa steg?Jag har tyvärr inget bra svar på vad hur man får bukt med mobbning, men jag tror inte heller att det vanliga "ta ett snack med föräldrarna, barnen och rektorn" alltid leder till att mobbningen försvinner. Tyvärr.
    Nej o det är när man har gjort allt för att få ett slut på det o mobbaren ändå inte tycks fatta som man tvingar mobbaren att byta skola.

Hjälper inte det borde det finnas antingen skolor för extra svåra elever eller att de helt enkelt inte får ta del av skolundervisningen.

Vi måste sluta o dalta med brottslingar, mobbare osv i detta landet o låta dem stå till svars för det de gör.

Ex. när jag var i usa som utbytesstuden så vid ett tillfälle av ingen anledning alls (där var jag ej mobbad) kastade en kille mat på mig (pommesfrits), jag kom inte ihåg exakt nu men jag sa nog till en läare som redan sett händelsen o sedan gick jag där ifrån.

Jag trodde inget annat skulle hända för i mesiga Sverige hade det blivit ett aja baja o inget mer med det. Efter lunch hann jag mer eller mindre bara gå till min lektion när jag blev kallad till rekton som fråga mig vad som hänt och bad sedan om ursäkt och sa att detta skall aldrig upprepas igen.

Killen som kastat maten var inte bara tvungen att be om ursäkt utan han blev också avstängd ifrån skolan i 2 dagar.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • majess
    Glamrockare skrev 2009-10-05 20:52:34 följande:
    Nej o det är när man har gjort allt för att få ett slut på det o mobbaren ändå inte tycks fatta som man tvingar mobbaren att byta skola. Hjälper inte det borde det finnas antingen skolor för extra svåra elever eller att de helt enkelt inte får ta del av skolundervisningen.Vi måste sluta o dalta med brottslingar, mobbare osv i detta landet o låta dem stå till svars för det de gör.Ex. när jag var i usa som utbytesstuden så vid ett tillfälle av ingen anledning alls (där var jag ej mobbad) kastade en kille mat på mig (pommesfrits), jag kom inte ihåg exakt nu men jag sa nog till en läare som redan sett händelsen o sedan gick jag där ifrån. Jag trodde inget annat skulle hända för i mesiga Sverige hade det blivit ett aja baja o inget mer med det. Efter lunch hann jag mer eller mindre bara gå till min lektion när jag blev kallad till rekton som fråga mig vad som hänt och bad sedan om ursäkt och sa att detta skall aldrig upprepas igen. Killen som kastat maten var inte bara tvungen att be om ursäkt utan han blev också avstängd ifrån skolan i 2 dagar.
    helt rätt!! det är precis det som fattas här,lite stake i skolorna för att vara vulgär! ungar vet att de kan gå i princip hur långt som helst utan åtgärder mot dem o blir det en åtgärd handlar det om "hur kände du det när du tryckte ner Gustav i toan...." mjäk!
  • Glamrockare
    majess skrev 2009-10-05 20:55:50 följande:
    helt rätt!! det är precis det som fattas här,lite stake i skolorna för att vara vulgär! ungar vet att de kan gå i princip hur långt som helst utan åtgärder mot dem o blir det en åtgärd handlar det om "hur kände du det när du tryckte ner Gustav i toan...." mjäk!
    lärare har ingen makt utan blir anmällda för att de skickar ut stökiga elever. Skolan får lov att göra shit! de står maktlösa för Sveriges Rikes mesiga lag!
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • lillekatt
    Glamrockare skrev 2009-10-05 20:52:34 följande:
    Nej o det är när man har gjort allt för att få ett slut på det o mobbaren ändå inte tycks fatta som man tvingar mobbaren att byta skola. Hjälper inte det borde det finnas antingen skolor för extra svåra elever eller att de helt enkelt inte får ta del av skolundervisningen. Vi måste sluta o dalta med brottslingar, mobbare osv i detta landet o låta dem stå till svars för det de gör. Ex. när jag var i usa som utbytesstuden så vid ett tillfälle av ingen anledning alls (där var jag ej mobbad) kastade en kille mat på mig (pommesfrits), jag kom inte ihåg exakt nu men jag sa nog till en läare som redan sett händelsen o sedan gick jag där ifrån. Jag trodde inget annat skulle hända för i mesiga Sverige hade det blivit ett aja baja o inget mer med det. Efter lunch hann jag mer eller mindre bara gå till min lektion när jag blev kallad till rekton som fråga mig vad som hänt och bad sedan om ursäkt och sa att detta skall aldrig upprepas igen. Killen som kastat maten var inte bara tvungen att be om ursäkt utan han blev också avstängd ifrån skolan i 2 dagar.
    Jo, fast om de är flera i klassen som mobbar, vem ska byta skola först? Byter bara en så blir det ju fortfarande flera kvar som kan mobba. Tar man bort alla fem tex, så betyder det inte att resten av kvarvarande klassen automatiskt blir bästis med den (fd) mobbade. De kanske fortsätter att inte bry sig och fryser ut denne. Man kan ju nästan inte göra något, då man inte kan tvinga barn att leka eller vara med nån de inte vill.
  • Mcmajjsan

Alla vi 3 syskon har varit mobbade.

Mamma fick nog flertal gånger och det som satte stopp för det var när hon helt sonika travade in i klassrummet och skällde på ungarna så det rykte om henne.

• Glamrockare
    lillekatt skrev 2009-10-05 20:58:37 följande:
    Jo, fast om de är flera i klassen som mobbar, vem ska byta skola först? Byter bara en så blir det ju fortfarande flera kvar som kan mobba. Tar man bort alla fem tex, så betyder det inte att resten av kvarvarande klassen automatiskt blir bästis med den (fd) mobbade. De kanske fortsätter att inte bry sig och fryser ut denne. Man kan ju nästan inte göra något, då man inte kan tvinga barn att leka eller vara med nån de inte vill.
    nej man kna inte tvinga barn att leka med andra. Men från en som sagt har blivit mobbad varje skoldag i 6 år och även fått mat kastat på sig.

jag hade föredragit om jag var osynlig o inte hade någon alls en att våndas varje dag, min ätstörning (överätning/fetma) beror på vad jag råka ut för.

jag har ett helvete för att någon annan andra var idioter.
  • majess
    Glamrockare skrev 2009-10-05 21:01:19 följande:
    nej man kna inte tvinga barn att leka med andra. Men från en som sagt har blivit mobbad varje skoldag i 6 år och även fått mat kastat på sig. jag hade föredragit om jag var osynlig o inte hade någon alls en att våndas varje dag, min ätstörning (överätning/fetma) beror på vad jag råka ut för. jag har ett helvete för att någon annan andra var idioter.
    rent ut sagt förjävligt!!!! dessa jävla små as till mobbarungar,oftast är det ju oxå dem som det faktiskt finns ngt att anmärka på som mobbas...som vuxen har man ju lust att kliva in i kroppen på den stackarn som blir mobbad o ta över pratet och säga ett o annat om de som mobbar så de kniper käft.
  • lillekatt
    majess skrev 2009-10-05 21:03:53 följande:
    rent ut sagt förjävligt!!!! dessa jävla små as till mobbarungar,oftast är det ju oxå dem som det faktiskt finns ngt att anmärka på som mobbas...som vuxen har man ju lust att kliva in i kroppen på den stackarn som blir mobbad o ta över pratet och säga ett o annat om de som mobbar så de kniper käft.
    fast de mår ju också "dåligt"...
  • majess
    lillekatt skrev 2009-10-05 21:19:42 följande:
    fast de mår ju också "dåligt"...
    INTE LIKA......o de är ingen ursäkt att bete sig som ett svin..
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?