• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • Eisa
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:28:10 följande:
    Du har inte en blek aning om vad du pratar om. Läste du mitt exempel eller det passade inte i din mall för vad mobbing är?? en majoritet kanske inte ens vet att de mobbar!! De har fullt upp med sitt och fattar helt enkelt inte hur ensam flickan är eftersom de aldrig varit ensamma och inte kan förstå hur det är!! Barn är inte elaka sadister och lyckas man öppna ögonen på de barn som är statister i det avskyvärda skådespelet så kan man komma långt! svara nu. Hur skrämmer man någon till vänskap```?
    Klart en majoritet vet att de mobbar.

Visst, de kanske inte fattar hur det känns, men det är skitsamma. Straff ska de ha.
  • straw2008

Tror knappast heller lösningen är att dotterns ska bli kompis med mobbarna, snacka om underläge.

Fy faan för en del ungar, både aktiva OCH passiva mobbare!

• angeni

Jag känner igen mig i vad din dotter säger.

Själv så blev jag mobbad i mellanstadiet. Jag var ensam och hela klassen var emot mig. Jag vet inte riktigt vad jag hade gjort för fel. Jag försökte ju bara lära känna de. det började precis när skolan började för årk 5 och jag var ny i klassen. Jag började på en skola med majoritet utländska barn, vilket kändes som att det var därför jag hamnade utanför. De höll liksom ihop och jag blev kallad diverse olika saker.

Mina föräldrar med var separerade så det blev problem. Min far som jag bodde hos gjorde ingenting. Jag skolkade ofta och var hemma för jag ville inte heller gå till skolan.

Min mor gick på skola inte så långt ifrån så jag gick gråtandes från skolan ner till henne där jag fick tröst.

Allt detta började med ord, sedan övergick det i grövre ord och sedan misshandel. Blev mycket slag, sparkar osv. En gång skulle de slå mig i huvudet med en magnetlinjan som finns på whiteboardtavlan. Lyckades skydda mig med min cykelhjälm.

Detta slutade inte trots prat med kurator samt psykolog. Vi satt jag och de värsta mobbande tjejerna inne hos kuratorn och pratade men det hjälpte inte.
    Alla ansåg att det var mig som det var fel på, även psykologen. Hon kom och tvingade mig ut från klassrummet för att prata inför alla de mobbarna jag hade, vilket inte gjorde saken bättre utan tvärtom.
    Det som hjälpte för mig var att börja på ny skola där de kände till det som redan hade hänt tidigare.

Jag hoppas verkligen inte att du blir vettskrämd av detta, men jag vill uppmärksamma dig på att det kan bli värre än vad det redan är. Så prata med din dotter, fråga vad som händer, om det är värre än vad det redan är. Jag vågade inte riktigt berätta vad de gjorde mot mig.

Och jättebra att du har tagit kontakt med kurator och skolans rektor! Hoppas de är mycket bättre än vad mina var. Begär gärna att de ska ha uppföljande möten ofta med dig som förälder och att de verkligen tar tag i detta problemet!
    Jag håller tummarna för att det löser sig. Din dotter ska inte behöva gå igenom samma som jag.
    Det gör att man har svårare att lära känna folk senare i livet och har svårt att lita på människor.

• gelemamman

Hej TS! Har inte läst hela tråden... Men mitt råd till dig är att sköta detta snyggt, absolut ska du göra allt i din makt för att detta ska sluta MEN om dom andra ungarna får reda på att hon "hänger med rektorn, kuratorn går på bup" så är risken väldigt stor att hon blir ännu mer mobbad...
    Hon måste tuffa till sig lite, inte lätt men jag tror det är det enda sättet, tuffa till sig och se om det inte går att skaffa en kompis som är med henne, kanske lika "töntig och mobbad" men hon har iallafall henne.
    Fy vilken situation TS, lider verkligen med er!!!
    Hoppas du får bukt med det på nåt vis...

• sofie3

Man kan givetvis inte skrämma någon till vänskap men man kan skrämma någon till att inte mobba..

Om det är så att dessa barn inte vet om att de mobbas så undrar jag varför de puttar och pickar på ts dotter.. Det är väl medveten mobbning om nåt om de dessutom är fysiska mot henne eller hur?

• Ablan
    Eisa skrev 2009-10-05 13:29:52 följande:
    Ja verkligen. Straff ska dom ha. Jag är i överlag inte för att straffa barn men när det gäller mobbing så förtjänar de inget annat. Mobbing är såååå vidrigt.
    Det lustiga är att när mobbing kommer på tal så hör man ofta "men de som mobbar mår ofta väldigt dåligt och har bakomliggande problematik" och liknande, men många missar totalt att den mobbade faktiskt mår mycket sämre än mobbaren själv.

Mobbaren får ju någon form av vinst utav att mobbas, annars hade de ju aldrig mobbat.
  • Mariohn

Ja men då kör vi på sofies linje då. Istället för att kalla till möte och prata om saken så ska TS själv åka till skolan och hota och skrämma barnen. Mitt förslag om att försöka få barnen att inse vad de gör är jävla lärarfasoner och fullkomligt idiotiska! Skrämma och hota barn kommer att leda till vänskap! Fint!

• Mariohn
    straw2008 skrev 2009-10-05 13:31:56 följande:
    Tror knappast heller lösningen är att dotterns ska bli kompis med mobbarna, snacka om underläge. Fy faan för en del ungar, både aktiva OCH passiva mobbare!
    Mariohn skrev 2009-10-05 12:42:47 följande:
    När jag gick i femman (alltså var 11 år) så hade vi ett möte med en av tjejernas föräldrar. De berättade att karolina, som hon hette, inte längre ville stiga upp på morgonen och gå till skolan. Att hon grät hela dagarna och att hon hade vägrat fira sin födelsedag. Detta kom som en chock för de flesta. Jag hade aldrig aktivt mobbat karolina, det var bara så att jag som vanligt gick till skolan och umgicks med de gamla vanliga och gjorde som vi brukade. Jag visste ju att det fanns folk som bråkade med henne men jag tog på något sätt för givet att hon hade andra vänner eftersom jag själv hade det. Det blev likosm logiskt i min barnvärld att om någon var elak mot en så lekte man ju med någon annan. Tanken att karolina inte hade någon annan hade aldrig slagit mig. Efter det mötet däremot var jag jätteledsen och dagen efter i skolan sa alla förlåt till Karolina och hur sjukt det än låter var det som om allting vände på en dag. Karolina blev plötsligt en i gänget och fortsatte att vara det tills vi splittrades inför gymnasiet. Det KAN vara så enkelt. Jag säger inte att det är det. Men barn är barn och behöver ett uppvaknande ibland då de inte har förmåga att sätta sig in i andra situationer alltid. Särskilt inte i situationer som de aldrig själva varit i.
    Det är jävligt hårt att idiotförklara passiva mobbare om man inte ger dem en chans att förstå.
  • Ablan
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:33:12 följande:
    Ja men då kör vi på sofies linje då. Istället för att kalla till möte och prata om saken så ska TS själv åka till skolan och hota och skrämma barnen. Mitt förslag om att försöka få barnen att inse vad de gör är jävla lärarfasoner och fullkomligt idiotiska! Skrämma och hota barn kommer att leda till vänskap! Fint!
    Hota och skrämma barnen, kan kännas väldigt lockande, jag skulle nog själv ha god lust att göra det om det var mitt barn som var utsatt, men det är knappast någon bra lösning.
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?