Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Jag mår illa. Flickan är tio år och det får mig att anta att hennes klasskompisar är lika gamla. Jävla skitungar rent utsagt. Åk till skolan och kräv ett möte med rektor och lärare omedelbart. Det är inga småbarn vi snackar om. De är tillräckligt gamla för att begripa vad de sysslar med och ta konsekvenserna av det! Ta reda på vilka som är roten till problemet och se till att de straffas!

• Mariohn

Om inte annat går det utmärkt att ge mig telefonnummer till rektorn på skolan så sk ajag med glädje ringa och boka in ett möte med en journalist som gärna djupdyker i ansvarslös personal som tillåter psykisk tortyr i våra skolor!

• Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 12:35:47 följande:
    HÄMTA HEM HENNE!! Sånt här är såå hemskt.. maktlösheten gör en galen. Ring till föräldrar och be dem prata med sina barn om hur man ska och inte ska uppträda mot andra och om detta inte slutar så säg att då kommer du söka upp barnen i skolan och skrämma skiten ur dom!! *så mogen är jag* vet att jag kommer få massa påhopp nu men allvarligt. Skräm skiten ur dessa hemska skitungar!!! INGEN SKA BEHÖVA KÄNNA SOM DIN DOTTER GÖR JUST NU.. Stor kram till dig och dottern!
    Att skrämma skiten ur ungarna kommer ju knappast att leda till att de blir genuint snälla mot flickan senare. Snarare tvärtom så fort ingen vuxen ser. Att däremot kalla till möte med föräldrar och barn och få barnen att förstå hur illa de faktiskt gör någon är en bättre lösning eftersom barn sällan fattar allvaret i vad de sysslar med.
  • Mariohn

När jag gick i femman (alltså var 11 år) så hade vi ett möte med en av tjejernas föräldrar. De berättade att karolina, som hon hette, inte längre ville stiga upp på morgonen och gå till skolan. Att hon grät hela dagarna och att hon hade vägrat fira sin födelsedag. Detta kom som en chock för de flesta. Jag hade aldrig aktivt mobbat karolina, det var bara så att jag som vanligt gick till skolan och umgicks med de gamla vanliga och gjorde som vi brukade. Jag visste ju att det fanns folk som bråkade med henne men jag tog på något sätt för givet att hon hade andra vänner eftersom jag själv hade det. Det blev likosm logiskt i min barnvärld att om någon var elak mot en så lekte man ju med någon annan. Tanken att karolina inte hade någon annan hade aldrig slagit mig. Efter det mötet däremot var jag jätteledsen och dagen efter i skolan sa alla förlåt till Karolina och hur sjukt det än låter var det som om allting vände på en dag. Karolina blev plötsligt en i gänget och fortsatte att vara det tills vi splittrades inför gymnasiet.

Det KAN vara så enkelt. Jag säger inte att det är det. Men barn är barn och behöver ett uppvaknande ibland då de inte har förmåga att sätta sig in i andra situationer alltid. Särskilt inte i situationer som de aldrig själva varit i.

• Mariohn
    Iorlover skrev 2009-10-05 12:52:52 följande:
    Var själv mobbad från lekis till nian så jag återupplever ALLT nu och mår så fruktansvärt illa! En sak till denna vecka och jag hämtar hem henne. Ska skicka ett mail till hennes lärare nu.
    Men SUCK. Varför inte ta tag i saken istället för att sitta framför datorn?? Ställ hennes lärare mot väggen och kräv en åtgärd öga mot öga! visa lite ryggrad. Fan vad trött jag är på detta mailande och fegande.
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 12:45:16 följande:
    Men snälla! Om de har ett möte om detta så har ju dessa som mobbar "vunnit" missförstå mig rätt nu. Dom vill ju göra ts flicka illa. Och kommer troligtvis inte sluta.. Fy jag blir så upprörd när man läser sånt här så jag tänker inte klart..
    De har inte vunnit något. Läste du ens vad jag skrev??? Om det finns folk som inte riktigt vet hur allvarligt det de sysslar med är så är det ett utmärkt sätt att angripa problemet. Istället för att skicka mail och hämta hem flickan och hålla på och skapa irritation och prata i cirklar! Man har ett möte där alla får lov att prata fritt och visar det sig sedan att det inte hjälper utan att barnen faktiskt aktivt är ute efter att göra henne illa så fråntar man dem friheten och möjligheten att göra det helt enkelt!
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:00:17 följande:
    Du e lärare va??!!
    Om du pratar med mig så är jag absolut inte lärare. Skulle aldrig palla det. Är det verkligen så orimligt att man angriper problemet genom öppen dialog istället för att maila runt och hålla flickan hemma?
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 12:57:47 följande:
    Ja jag hoppas verkligen detta slutar!
    Helt av sig själv eller genom ett mail till läraren?
  • Mariohn
    Iorlover skrev 2009-10-05 13:02:14 följande:
    Du, jag gör allt jag kan för henne just nu!!!
    JA! Framför datorn! Bra
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:05:06 följande:
    Du låter precis som en. Vi har ett trevligt samtal där alla får prata fritt mm så fint så! Sen OM det inte har hjälpt så kanske vi får dra in raster eller iaf ha dessa barn under uppsikt, mm som om de inte finns möjlighet och massa chanser för barnen ändå att vara elaka mot det stackars barnet. Sånt där trams kommer från en lärare, blundar och tycker att de gjort sitt!
    Ge dig nu! Det är ett allvarligt problem och det måste lösas. Jag tror att man löser det genom att samtala och vidta åtgärder där de behövs inte genom att prata i cirklar! Kalla det trams om du vill men det är knappast att blunda att ta tag i problemet och kräva en lösning!

Ditt jävla snack om att "skrämma barnen" däremot är skrattretande. hur menar du att man skulle skrämma barnen så att de sedan är snälla mot och kompisar med flickan?? Jag vill ha ett konkret exempel!

Jag gav dig ett konkret exempel på varför det kan funka att prata om det. Nämligen att man kanske får barnen att se allvaret i situationen EFTERSOM DET ÄR EN ALLVARLIG SITUATION.

Nu vill jag att du ger mig ett konkret exempel på hur man skrämmer barn till att bli vänner med någon??
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?