Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Iorlover skrev 2009-10-05 13:06:56 följande:
    Neej inte framför datorn! Hennes pappa har åkt dit för ett tag sen som jag skrev längre upp. Möte är bokat med läraren. Vi föräldrar till flickorna i klassen ska ses. Sitter hemma själv med sjuk 3åring. Så ja, förlåt mig men mera just nu kan jsg inte göra. Varför sån nedlåtande attityd mot mig? Tycker du att jag gör för lite?
    Jag ber om ursäkt. jag var nog lite orättvis mot dig. Jag blev mest irriterad på skitsnacket om att man ska hota och skrämma ungar istället för att försöka prata vuxna emellan. Förlåt.
  • Mariohn
    Mayen skrev 2009-10-05 13:07:32 följande:
    Snälla nån, sluta att hacka på TS!!! Hon försöker ju ta tag i alla halmstrån som finns och försöka hitta en lösning. Tyvärr bad hon om råd här på familjeliv, och då får man alltid skit. Man ska BARA prata med skolan om det här, man får INTE lufta sina tankar och frågor på internet, då är man en urusel förälder, eller hur...
    nej, jag bad om ursäkt nyss. Jag blev irriterad på "du verkar vara en lärare eftersom du vill samtala istället för att skrämma ungarna" snacket. Det var inte ts fel.
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:10:56 följande:
    Byt skola. Innan hon blir så skadad så att hon kommer försöka ta livet av sig, behöva terapi och medicinering.
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:13:15 följande:
    Och angående att mobbarna vinner; de har redan vunnit. Fly och överlev för guds skull. Nu.
    Ja! Och sedan ska alla som komme ri deras väg fly för det är så det funkar! NEJ. Kan mobbarna inte inse vad de sysslar med så ska de helt enkelt splittras och flytta på sig!
  • Mariohn
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:11:27 följande:
    Ge dig nu! Det är ett allvarligt problem och det måste lösas. Jag tror att man löser det genom att samtala och vidta åtgärder där de behövs inte genom att prata i cirklar! Kalla det trams om du vill men det är knappast att blunda att ta tag i problemet och kräva en lösning! Ditt jävla snack om att "skrämma barnen" däremot är skrattretande. hur menar du att man skulle skrämma barnen så att de sedan är snälla mot och kompisar med flickan?? Jag vill ha ett konkret exempel! Jag gav dig ett konkret exempel på varför det kan funka att prata om det. Nämligen att man kanske får barnen att se allvaret i situationen EFTERSOM DET ÄR EN ALLVARLIG SITUATION. Nu vill jag att du ger mig ett konkret exempel på hur man skrämmer barn till att bli vänner med någon??
    Jag vill ha en förklaring sofie1 Hur löser man mobbingproblemet genom att skrämma barnen??
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:19:24 följande:
    Man kan ju tycka att det inte ska behövas, men det gör det. Låt inte barnet användas som vapen i striden mot dessa mobbare. Flytta på henne och låt henne få börja om.
    Men har du läst ts?? Flickan har redan bytt skola en gång...Vad ska man lära henne då?? att vart hon än kommer så är folk elaka mot henne och de tillåts vara det eftersom ingen står upp för hennes rättigheter utan bara flyttar henne till ett nytt ställe där folk är elaka på nytt???

Knappast! Det som behövs är att folk visar att de tvärtom står upp för henne och vägrar acceptera att hon blir behandlad på detta viset!
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:22:13 följande:
    Har mobbingen börjat så är det redan försent. Jag vet att det känns omständigt och jobbigt att behöva byta skola, men det är den bästa lösningen. Mobbadstämpeln kommer följa flickan in i döden annars.
    Men kan du lägga av att projicera dina egna erfarenheter på situationen! Jag har arbetet med och föreläst om mobbing i flera år och det är absolut inte alltid så att det är för sent bara för att det tagit fart. Barn är inga elaka och onda sadister av naturen! Om du orkar läsa i tråden kan du se tydligt i mitt exempel med Karolina hur saker och ting faktiskt kan handla om annat! Att prova att ha ett möte INNAN man slänger flickan till nästa skola kostar ingenting alls och kan potentiellt bespara henne ännu en jobbig övergång!
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:23:51 följande:
    En som mobbar gör det för att göra ett annat barn illa, retas, vara coola och i innegänget.. ett möte där man berättar hur illa de gjort flickan KAN göra allt värre. Då de som mobbar tror att de vunnit. Menar absolut inte att de har vunnit. Och egentligen inte heller att man ska hoppa över att samtala med barnen detta är en svår fråga om hur man ska göra och det om nåt gör mig såå upprörd.
    Du har inte en blek aning om vad du pratar om. Läste du mitt exempel eller det passade inte i din mall för vad mobbing är?? en majoritet kanske inte ens vet att de mobbar!! De har fullt upp med sitt och fattar helt enkelt inte hur ensam flickan är eftersom de aldrig varit ensamma och inte kan förstå hur det är!! Barn är inte elaka sadister och lyckas man öppna ögonen på de barn som är statister i det avskyvärda skådespelet så kan man komma långt!

svara nu. Hur skrämmer man någon till vänskap```?
  • Mariohn

Ja men då kör vi på sofies linje då. Istället för att kalla till möte och prata om saken så ska TS själv åka till skolan och hota och skrämma barnen. Mitt förslag om att försöka få barnen att inse vad de gör är jävla lärarfasoner och fullkomligt idiotiska! Skrämma och hota barn kommer att leda till vänskap! Fint!

• Mariohn
    straw2008 skrev 2009-10-05 13:31:56 följande:
    Tror knappast heller lösningen är att dotterns ska bli kompis med mobbarna, snacka om underläge. Fy faan för en del ungar, både aktiva OCH passiva mobbare!
    Mariohn skrev 2009-10-05 12:42:47 följande:
    När jag gick i femman (alltså var 11 år) så hade vi ett möte med en av tjejernas föräldrar. De berättade att karolina, som hon hette, inte längre ville stiga upp på morgonen och gå till skolan. Att hon grät hela dagarna och att hon hade vägrat fira sin födelsedag. Detta kom som en chock för de flesta. Jag hade aldrig aktivt mobbat karolina, det var bara så att jag som vanligt gick till skolan och umgicks med de gamla vanliga och gjorde som vi brukade. Jag visste ju att det fanns folk som bråkade med henne men jag tog på något sätt för givet att hon hade andra vänner eftersom jag själv hade det. Det blev likosm logiskt i min barnvärld att om någon var elak mot en så lekte man ju med någon annan. Tanken att karolina inte hade någon annan hade aldrig slagit mig. Efter det mötet däremot var jag jätteledsen och dagen efter i skolan sa alla förlåt till Karolina och hur sjukt det än låter var det som om allting vände på en dag. Karolina blev plötsligt en i gänget och fortsatte att vara det tills vi splittrades inför gymnasiet. Det KAN vara så enkelt. Jag säger inte att det är det. Men barn är barn och behöver ett uppvaknande ibland då de inte har förmåga att sätta sig in i andra situationer alltid. Särskilt inte i situationer som de aldrig själva varit i.
    Det är jävligt hårt att idiotförklara passiva mobbare om man inte ger dem en chans att förstå.
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:32:40 följande:
    Man kan givetvis inte skrämma någon till vänskap men man kan skrämma någon till att inte mobba.. Om det är så att dessa barn inte vet om att de mobbas så undrar jag varför de puttar och pickar på ts dotter.. Det är väl medveten mobbning om nåt om de dessutom är fysiska mot henne eller hur?
    Jag pratar om de som INTE mobbar. De som står runtomkring och inte fattar vad det bråkas om! Och du kan tro vad du vill om att man kan skrämma någon till att inte mobba. Det visar bara vilken utbildningsnivå du pratar från.
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?