Inlägg från: lillekatt |Visa alla inlägg
  • lillekatt

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Fast vad gör man om läraren, rektorn osv har om och om igen berättat både för barnen och föräldrarna att det de gör är fel och att de borde sluta mobbas?När de har snackat med klassen flera gånger och tagit dit kuratorn? Vad är nästa steg?
    Jag har tyvärr inget bra svar på vad hur man får bukt med mobbning, men jag tror inte heller att det vanliga "ta ett snack med föräldrarna, barnen och rektorn" alltid leder till att mobbningen försvinner. Tyvärr.

• lillekatt
    Glamrockare skrev 2009-10-05 20:52:34 följande:
    Nej o det är när man har gjort allt för att få ett slut på det o mobbaren ändå inte tycks fatta som man tvingar mobbaren att byta skola. Hjälper inte det borde det finnas antingen skolor för extra svåra elever eller att de helt enkelt inte får ta del av skolundervisningen. Vi måste sluta o dalta med brottslingar, mobbare osv i detta landet o låta dem stå till svars för det de gör. Ex. när jag var i usa som utbytesstuden så vid ett tillfälle av ingen anledning alls (där var jag ej mobbad) kastade en kille mat på mig (pommesfrits), jag kom inte ihåg exakt nu men jag sa nog till en läare som redan sett händelsen o sedan gick jag där ifrån. Jag trodde inget annat skulle hända för i mesiga Sverige hade det blivit ett aja baja o inget mer med det. Efter lunch hann jag mer eller mindre bara gå till min lektion när jag blev kallad till rekton som fråga mig vad som hänt och bad sedan om ursäkt och sa att detta skall aldrig upprepas igen. Killen som kastat maten var inte bara tvungen att be om ursäkt utan han blev också avstängd ifrån skolan i 2 dagar.
    Jo, fast om de är flera i klassen som mobbar, vem ska byta skola först? Byter bara en så blir det ju fortfarande flera kvar som kan mobba. Tar man bort alla fem tex, så betyder det inte att resten av kvarvarande klassen automatiskt blir bästis med den (fd) mobbade. De kanske fortsätter att inte bry sig och fryser ut denne. Man kan ju nästan inte göra något, då man inte kan tvinga barn att leka eller vara med nån de inte vill.
  • lillekatt
    majess skrev 2009-10-05 21:03:53 följande:
    rent ut sagt förjävligt!!!! dessa jävla små as till mobbarungar,oftast är det ju oxå dem som det faktiskt finns ngt att anmärka på som mobbas...som vuxen har man ju lust att kliva in i kroppen på den stackarn som blir mobbad o ta över pratet och säga ett o annat om de som mobbar så de kniper käft.
    fast de mår ju också "dåligt"...
  • lillekatt
    3mamman skrev 2009-10-07 22:05:01 följande:
    Finns det någon hon tyker om som ni kan bjuda hem och utveckla lite mer bästisrelation med?
    Fast det sista jag skulle ha velat som mobbad är att mobbaren kommer hem till mig ska fösas ihop med mig för att bli kompisar. Tror inte mobbaren skulle gå med på något sådant heller och man kan inte heller tvinga folk att bli kompisar. Dessutom skulle det kunna leda till ännu mer mobbning om alla får veta att "mamma försöker skaffa kompisar till dig".
  • lillekatt
    jantingstrom skrev 2009-10-06 08:20:11 följande:
    säg till att du kommer göra en anmälan till skolverket och polisen. om det inte hjälper, gör en anmälan.
    Och vad kan de göra exakt? Tvinga betala skolan en massa pengar för att de inte följer sin mobbningsplan. Det hjälper ju nog inte den mobbade heller så mycket.
  • lillekatt
    majess skrev 2009-10-05 21:26:56 följande:
    INTE LIKA......o de är ingen ursäkt att bete sig som ett svin..
    nej det stämmer..jag skrev meningen med en viss ironi, fastän det kanske stämmer. Tänker bara tillbaka på när jag blev retad och satt och grät hos skolsyster som försökte trösta mig med: "men du, XY måste ju också må väldigt dåligt för det han/hon har gjort". Jaha,ok? Vad hjälper det mig liksom?
  • lillekatt
    lillekatt skrev 2009-10-08 11:59:03 följande:
    Fast det sista jag skulle ha velat som mobbad är att mobbaren kommer hem till mig ska fösas ihop med mig för att bli kompisar. Tror inte mobbaren skulle gå med på något sådant heller och man kan inte heller tvinga folk att bli kompisar. Dessutom skulle det kunna leda till ännu mer mobbning om alla får veta att "mamma försöker skaffa kompisar till dig".
    Oj, jag läste visst fel. Trodde du ville att de skulle bjuda hem någon av mobbarna som hon tycker lite mer om.
  • lillekatt
    Iorlover skrev 2009-10-16 10:04:38 följande:
    Fick detta svar från en av hennes lärare idag. Måste höra vad ni tycker om det? --------------------------------------------------
    ---------------------------------- "Skölsköterskan har haft ett samtal med------ men har inte inrormerat mig. --------- har fått en tid hos kuratorn ........... måndagen 19/10 kl 10.00. Jag är medveten om att hon inte mår bra och jag vet att de andra eleverna kan vara elaka. Samtidigt märker jag att hon ofta är avvisande och kan vara vresig mot andra elever när dem söker kontakt. Med vänlig hälsning"
    Varför har de inte skrivit vad de gör åt att de andra eleverna är elaka, om de nu vet om det?
    Sedan undrar jag varför de tar upp att tjejen själv kan vara vresig? Detta kanske främst beror just på att hon mår dåligt av att de andra är elaka och intar försvarsställning.
    Det känns lite som om de tycker att: jaja, barn kan vara elaka, men att din dotter inte är flefri hon heller"
    Helt onödigt påpekande.
    Jag tycker att de borde ha gett ett mer utförligt svar på vad de tänker göra. Just nu har ni ju bara fått bekräftat det ni redan vet. Det borde ju ligga i deras intresse att främst hitta en lösning på problemet.
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-18 18:26:06 följande:
    Men utifrån den kunskap jag har så vet jag att det är så att väldigt ofta när barn blir mobbade så är det därför att de inte hänger med i det sociala spelet och tex kan det resultera i att de andra barnen inte FÖRSTÅR, flickan anses som konstig, vresig osv. Jag ska tillägga att jag själv var mobbad i skolan under många år, inte hela skoltiden dock. Och med den vetskap jag har idag, så förstår jag helt och hållet varför det blev så också. Om det är så att ni tar detta på allvar så finns det sätt för er dotter att få hjälp med detta, tex nya vägar att uttrycka sig och samspela med klasskompisarna lika väl som med lärarna.
    Fast då blir det lite som om hon inte duger som hon är utan måste förändra sitt beteende för att passa in. Jag förstår vad du menar, men utan att skolan agerar för den delen de ska ta tag i, så hjälper nog inte BUP eller "nya vägar att uttrycka sig på" för tjejen. Det är främst inte hon som ska få hjälp med att förändra sitt beteende, utan de som mobbar henne.
  • lillekatt
    Jessa med 3 skrev 2009-10-18 18:51:24 följande:
    Är själv lärare och tycker inte att det verkar som om det görs tillräckligt från skolans sida för att hjälpa din dotter, men någon undrade varför det inte skrevs vad man gör åt de andra barnen. En förklaring kan förstås vara att inget görs, men det hoppas jag inte stämmer. Den troligaste är att vi faktiskt inte får diskutera andra barn - läraren kan berätta det som direkt involverar din dotter och att något görs för de andra barnen - men vad/hur/när är helt enkelt deras föräldrars ensak. Vad gäller skolsköterskan så hamnar man i ett lite knepigt läge... Hon/han har stark sekretess, vilket lärare INTE har. Därför är det inte ovanligt att skolsköterskan sitter på information som hon/han inte får föra vidare.
    Fast får man inte ta upp vad man har gjort som lärare utan att nämna någons namn? Tex att samtal har tagits upp med berörande eller vi har haft möte om detta osv. ?
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-20 16:00:29 följande:
    Fast jag tycker du har fel. Det är ett upprepat mönster och samma sak har skett på samtliga skolor. Ska man skicka flera hundra barn till bup när man istället på ett ganska enkelt sätt kan hjälpa denna flicka så att hon inte längre behöver bli utsatt på samma sätt? Det blir inte alls "lite som att hon inte duger", och det handlar inte om att få hjälp med att passa in. Det handlar om att få hjälp med sig själv. OM nu flickan har problem att uttrycka sig och samspela med andra människor (barn eller vuxna) tycker du då inte att hon ska få lära sig hur man gör det på ett bra sätt?
    Fast då borde ju alla behöva hjälp med sig själv, även mobbarna.
  • lillekatt
    Jessa med 3 skrev 2009-10-20 15:53:19 följande:
    Jo, som jag skrev får man säga ATT man jobbar med de andra barnen, men inte hur o.s.v.
    Det är ju synd att TS dotters lärare inte skrev detta i mailet. Vilket självklart också kan betyda att de faktiskt inte har vidtagit några åtgärder än.
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-20 21:02:46 följande:
    Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
    Du skrev att du tycker att TS dotter borde gå till en professionell för att få hjälp med sig själv och få lära sig hur hon ska kunna uttrycka sig och samspela bättre med andra människor. Jag förstår detta tänk, men i denna situation så tycker jag fortfarande att den som verkligen har problem med att samspela med andra människor och uttrycka sig på ett bra sätt är mobbarna, därför borde det vara viktigt att få dem till en professionell för att få hjälp med detta.
  • lillekatt
    vittra skrev 2009-10-20 21:02:46 följande:
    Jag vet inte riktigt vart du vill komma?
    Du skrev att du tycker att TS dotter borde gå till en professionell för att få hjälp med sig själv och få lära sig hur hon ska kunna uttrycka sig och samspela bättre med andra människor. Jag förstår detta tänk, men i denna situation så tycker jag fortfarande att den som verkligen har problem med att samspela med andra människor och uttrycka sig på ett bra sätt är mobbarna, därför borde det vara viktigt att få dem till en professionell för att få hjälp med detta.
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?