Inlägg från: Iorlover |Visa alla inlägg
  • Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • Iorlover

Suck! Nu ringer tösen hem och är jätteledsen igen! Vad ska jag göra?

De pickar på henne, retar henne o går ifrån henne!

• Iorlover

Nä detta är fruktansvärt! HAr ringt hennes pappa nu som skulle åka till skolan nu på en gång.

• Iorlover

Var själv mobbad från lekis till nian så jag återupplever ALLT nu och mår så fruktansvärt illa!
    En sak till denna vecka och jag hämtar hem henne. Ska skicka ett mail till hennes lärare nu.

• Iorlover
    Mariohn skrev 2009-10-05 12:56:35 följande:
    Men SUCK. Varför inte ta tag i saken istället för att sitta framför datorn?? Ställ hennes lärare mot väggen och kräv en åtgärd öga mot öga! visa lite ryggrad. Fan vad trött jag är på detta mailande och fegande.
    Du, jag gör allt jag kan för henne just nu!!!
  • Iorlover
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:02:39 följande:
    JA! Framför datorn! Bra
    Neej inte framför datorn! Hennes pappa har åkt dit för ett tag sen som jag skrev längre upp. Möte är bokat med läraren. Vi föräldrar till flickorna i klassen ska ses.

Sitter hemma själv med sjuk 3åring. Så ja, förlåt mig men mera just nu kan jsg inte göra. Varför sån nedlåtande attityd mot mig?
    Tycker du att jag gör för lite?
  • Iorlover
    sofie3 skrev 2009-10-07 10:51:04 följande:
    Hur har det gått ts??Tänker på er!
    Tack! Det går väl kan vi väl säga. Nu är alla inkopplade iallafall. Rektorn, läraren, skolsyster. Så nu ska vi förhoppningsvis få lite hjälp att komma ur detta.
  • Iorlover

Tack ska ni ha alla som skriver! Jag ska skriva här o berätta jag lovar!

• Iorlover
    3mamman skrev 2009-10-07 21:48:37 följande:
    Jag såg ett inspelat Oprah Winfrey program idag om mobbing (det gick nog på TV3 för några dagar sedan)Ett av budskapen var att INTE säga till barnet att ignorera mobbarna.Det var jätteviktigt att barnet får lära sig att säga ifrån tydligt både med ord och kroppsspråk. Där hade man i och för sig möjlighet till träning med psykolog, vet inte om liknande finns i Sverige.Hoppas verkligen det ordnat sig för din dotter, inget barn ska behöva må dåligt i skolan.
    Precis min åsikt! Vadå ignorera liksom! Inte hade jag villa sitta på ett jobb o bli retad o försöka ignorera eller kliva åt sidan. å då ska väl för sjutton inte våra barn ha det så.

Idag hade hon fått höra samma sak av sin lärare att hon skulle akta sig, gå undan!
  • Iorlover
    Dreyfus skrev 2009-10-15 03:00:33 följande:
    Men för h-e blanda inte in BUP, de är odugliga! Dessutom är väl inte din dotter psykiskt sjuk? (BUP är till för psykiskt sjuka). Det är sannolikt inte er det är fel på, utan de andra barnen som är ouppfostrade. Låt dem och deras föräldrar få veta det! Sen måste du förstås stötta din dotters självkänsla, men passivisera inte henne genom att peka ut henne som avvikande/sjuk (vilket ju blir konsekvensen av BUP-kontakten).
    Jag håller inte med dig ang. bup. Tycker inte alls de är odugliga o bara för psykiskt sjuka.
    Min dotter mår dåligt och jag vill fånga upp det och få hjälp för att ingenting ska behöva ligga kvar tills hon blir äldre.
    Självklart jobbar vi med skolan, elever osv också. Men på sidan av det ska hon få prata av sig lite vilket hon ser fram mot. Och även vi föräldrar får ju vara med o få råd o tips o stöttning.
  • Iorlover

Fick detta svar från en av hennes lärare idag. Måste höra vad ni tycker om det?

------------------------------------------------------------------------------------

"Skölsköterskan har haft ett samtal med------ men har inte inrormerat
    mig.
    --------- har fått en tid hos kuratorn ........... måndagen 19/10 kl 10.00.
    Jag är medveten om att hon inte mår bra och jag vet att de andra eleverna
    kan vara elaka.
    Samtidigt märker jag att hon ofta är avvisande och kan vara vresig mot
    andra elever när dem söker kontakt.

Med vänlig hälsning"

• Iorlover

Tack för eraa synpunkter på mailet. Ni tycker ungefär som jag. Och det känns skönt. Jag blev alldeles kall då jag fick mailet. Jag hade väntat mig stöd o förståelse. Och förslag på hur vi går vidare, istället kom detta.
    Jag vet att min dotter kan hon med. Men jag VET även att hon mår jättedåligt just nu och att det med all säkerhet beror på det varför hon är "vresig" Inte ett ord på vad han tänker göra. Som någon skrev att han bara konstaterade att han vet. Men sen då?

Imorgon ska min dotter få träffa skolkuratorn och på Tisdag skolsköterskan.

Vad tycker ni jag ska förvänta mig nu? Vad gör jag härnäst?

• Iorlover
    vittra skrev 2009-10-18 18:26:06 följande:
    Du har fått jättebra och stödjande svar utifrån en infallsvinkel. Jag vill ge en annan syn på saken.Jag tycker att ni ska fundera över varför dessa barn mobbar just henne, trots att ni bytt skola osv så är mönstret detsamma. Hon blir mobbad. Hur är hennes sociala beteende? Jag försvarar inte lärarens sätt att uttrycka sig eller eventuella brist på engagemang. Men utifrån den kunskap jag har så vet jag att det är så att väldigt ofta när barn blir mobbade så är det därför att de inte hänger med i det sociala spelet och tex kan det resultera i att de andra barnen inte FÖRSTÅR, flickan anses som konstig, vresig osv. Jag ska tillägga att jag själv var mobbad i skolan under många år, inte hela skoltiden dock. Och med den vetskap jag har idag, så förstår jag helt och hållet varför det blev så också. Om det är så att ni tar detta på allvar så finns det sätt för er dotter att få hjälp med detta, tex nya vägar att uttrycka sig och samspela med klasskompisarna lika väl som med lärarna.Jag förstår inte varför BUP skulle vara så fel i detta läge, vaddå att det är bara för psykiskt sjuka?! Givetvis är det ett pykiskt problem om man blir mobbad år ut och år in, bup är inte bara för dem med SJUKDOMAR utan för alla dem som har problem!
    Jag försår precis vad du menar och det är lite därför jag valde att koppla in bup. Ifall att hon o vi behöver stöd med det sociala. Så du kan absolut ha en poäng där.
    Jag var också mobbad i 10 års tid.
    Men jag o min dotter gör ALLT vi kan och jag förväntar mig ju o vill att skolan också skulle göra det.
  • Iorlover

Jag håller nog med de mesta som ni skriver här. Min dotter behöver hjälp, det vet jag! Hon mår dåligt och jag kan nog inte själv hjälpa henne och därför tar jag den hjälp som finns. Dvs bup, kuratorn osv.
    Sen behöver mobbarna också hjälp, men det kan inte jag styra över på samma sätt utan joppas att skolan hjälper mig med den biten.
    Jag kan ju bara göra allt jag kan för min dotter.

Jag är tacksam att ni skriver o stöttar mig i detta för det ÄR tungt! Brukar in o läsa det ni skriver/skrivit då det är jobbigt!

Gumman har haft en bra vecka hittils då hennes bästa kompis är tillbaka. Men jag är rädd, rädd varje gång telefonen ringer. Ont i magen att hon ska må dåligt på nåt sätt!!

• Iorlover

Naaaww.... mamma hjärtat gråter o värker!!!!!!

Hon ringde hem nu. Igår pratade hon med sin någolunda bästa kompis. De bestämde att på Fredag skulle min dotter följa henne hem o sen skulle de gå på discot i skolan. Ni kan ju ana vad lycklig hon var. Vi pratade även med hennes mamma. Allt var klart!

Nu storgråter hon i skolan för hon har tackat nej för hon hade glämt att hon lovat en annan kompis.

Det gör mig så ont! Detta tar ju min dotter säkert mycket hårdare än andra jag vet!

Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?