• Bebis Anna

yngre har större behov att få barnvakt???

Jag läste ett citat i en annan tråd, vill inte säga varifrån. Lista ut de hellre själva isåfall.
    Men där hade en tjej skrivit att unga har större behov av att skaffa barnvakt till en 5 veckors än vad en äldre förälder har, därav bättre att man lekt av sig och vara en äldre förälder.

Jag blir lite irriterad på inlägget, varför tror folk det? Jag tror alla föräldrar ha behov av barnvakt, speciellt tuffa perioder, sömnlösa nätter vet ju alla vad de kan orsaka( irritation, gräl).

Jag anser att en bra förälder är den som tar hand om sig själv. Man orkar dubbelt så mkt mer om man bara får komma ut och vädra huvudet lite från allt vad vardagen innebär med småbarn.
    Bara för att man är ung, betyder inte de att så fort man har barnvakt att man är ute och super på krogen.
    Jag anser även att ett barn BEHÖVER fler vuxna i sitt liv än mamma och pappa, därför är mina föräldrar och sambos föräldrar viktiga för mina barn. Barnen lär sig mkt från dom med. "de krävs en hel by för att uppfostra ett barn"

Folk reagerar mer om en ung person har barnvakt, medans en äldre kan göra precis hur som helst utan att någon knappt reagerar.

Åtminstonne jag själv skulle aldrig lämna en 5 veckors bebis till någon, men jag dömer inte den som gör det. Dom har säkert någon bra anledning.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden yngre har större behov att få barnvakt???
  • Butterscotch

Jag har ingen aning om hur det ser ut statistiskt sett i Sverige, men om man läser trådar om fenomenet här på FL så verkar nog unga föräldrar vara överrepresenterade bland de som både tidigt och gärna lämnar bort barnet till barnvakt för att gå ut på krogen. Därmed naturligtvis inte sagt att alla unga föräldrar gör så (ibland måste man vara övertydlig, annars får man väl på nöten).

FL är inte representativt för Sveriges befolkning hoppas jag dock.

• FridaochSamuel

tror de är tvärt om, unga föräldrar drar sig för att be om hjälp eller ha barnvakt. Så känner jag i alla fall.

• Miracle Cats
    Butterscotch skrev 2009-08-08 15:37:05 följande:
    Jag har ingen aning om hur det ser ut statistiskt sett i Sverige, men om man läser trådar om fenomenet här på FL så verkar nog unga föräldrar vara överrepresenterade bland de som både tidigt och gärna lämnar bort barnet till barnvakt för att gå ut på krogen. Därmed naturligtvis inte sagt att alla unga föräldrar gör så (ibland måste man vara övertydlig, annars får man väl på nöten). FL är inte representativt för Sveriges befolkning hoppas jag dock.
    Så sant  
    Det flesta jag läst om som vill ha barnvakt är just yngre föräldrar...men sen kan vad som helst hända så man är tvungen till barnvakt. 
  • Erika20

Håller med dig!
    Jag tror att jag kan vara en bättre mor om jag lämnar bort henne en dag. Då kan jag komma tillbaka med nya krafter och tag :)
    Sen om man har gått på bio eller krogen har ingen betydelse, bara slappna av lite.
    Det borde alla göra för både dig och barnets skull..
    Mvh / Erika

• Stargirl

Det jag har läst och sett på TV så verkar det som att det just är yngre föräldrar som har mer ett behov att göra saker för sig själv mer än äldre föräldrar har. Efter vad man läst på FL, dock känner jag inga unga föräldrar irl så jag kan ju bara säga efter vad man läst.

Så det kan vara en skev bild men det känns faktiskt som just yngre är överrepresenterade blad de som skaffar barnvakt tidigt och roar sig mer än äldre föräldrar gör. Men det är säkert lite beroende på vad ens vänner gör. En 35 åring har v'l generellt mer "middagar" hemma och yngre går mer på krogen. På en hemmamiddag kan barnen närvara så man kan vara social ihop med barnen. Men säkerligen har det att göra med att de andra "unga" inte har barn så en mysig middag med gott vin och goda ostar kanske inte är ett förstahandsval för en 20 åring (även enligt erfarenet)

• MammatillO

stämmer !

Mina jämnåriga har inte barn så vi kan inte ha en "par middag" med barnen

utan om det blir någon gång så blir det krogen .. som idag (Alla) jag umgås med skulle på en konsert på en "krog" med E-type och jag har verkligen ingen lust att gå då går man inte och även fast sonen är hos sin pappa så går jag inte jag är gammal och tråkig i jämförelse med dom. MEN jag har barn och det är en större lycka än att ränna på krogen

Stargirl skrev 2009-08-08 16:30:34 följande:
    Det jag har läst och sett på TV så verkar det som att det just är yngre föräldrar som har mer ett behov att göra saker för sig själv mer än äldre föräldrar har. Efter vad man läst på FL, dock känner jag inga unga föräldrar irl så jag kan ju bara säga efter vad man läst.Så det kan vara en skev bild men det känns faktiskt som just yngre är överrepresenterade blad de som skaffar barnvakt tidigt och roar sig mer än äldre föräldrar gör. Men det är säkert lite beroende på vad ens vänner gör. En 35 åring har v'l generellt mer "middagar" hemma och yngre går mer på krogen. På en hemmamiddag kan barnen närvara så man kan vara social ihop med barnen. Men säkerligen har det att göra med att de andra "unga" inte har barn så en mysig middag med gott vin och goda ostar kanske inte är ett förstahandsval för en 20 åring (även enligt erfarenet)
  • CarroMeijer

jag skulle för det första inte lämna ifrån mig mitt barn än på länge men även senare skulle jag dra mig för att lämna barnet för jag tror att många tänker då ' jaha en ung mamma som inte orkar med sitt barn o måste ha barnvakt, hon ska säkert ut o supa* eller nått liknande men skulle en 30 åring gör det skulle det mer låta * jaha stackare, hon är nog trött och behöver lite hjälp, det kan ju vara bra*
    det är min åsikt vad jag tror men gör en 30 åring något är det okey men skulle en 18 åring göra det skulle det vara negativit.

Svar på tråden yngre har större behov att få barnvakt???