• Bebis Anna

yngre har större behov att få barnvakt???

Jag läste ett citat i en annan tråd, vill inte säga varifrån. Lista ut de hellre själva isåfall.
    Men där hade en tjej skrivit att unga har större behov av att skaffa barnvakt till en 5 veckors än vad en äldre förälder har, därav bättre att man lekt av sig och vara en äldre förälder.

Jag blir lite irriterad på inlägget, varför tror folk det? Jag tror alla föräldrar ha behov av barnvakt, speciellt tuffa perioder, sömnlösa nätter vet ju alla vad de kan orsaka( irritation, gräl).

Jag anser att en bra förälder är den som tar hand om sig själv. Man orkar dubbelt så mkt mer om man bara får komma ut och vädra huvudet lite från allt vad vardagen innebär med småbarn.
    Bara för att man är ung, betyder inte de att så fort man har barnvakt att man är ute och super på krogen.
    Jag anser även att ett barn BEHÖVER fler vuxna i sitt liv än mamma och pappa, därför är mina föräldrar och sambos föräldrar viktiga för mina barn. Barnen lär sig mkt från dom med. "de krävs en hel by för att uppfostra ett barn"

Folk reagerar mer om en ung person har barnvakt, medans en äldre kan göra precis hur som helst utan att någon knappt reagerar.

Åtminstonne jag själv skulle aldrig lämna en 5 veckors bebis till någon, men jag dömer inte den som gör det. Dom har säkert någon bra anledning.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden yngre har större behov att få barnvakt???
  • MammatillO

säga ifrån? mitt barn inte mina föräldrars?

jag har tom rytit ifrån åt sonens mormor för jag accepterar ej att hon bestämmer över hur jag ska etc byta blöja på sonen ..

Laire skrev 2009-08-08 19:31:41 följande:
    Jag tror säkert att unge föräldrar lämnar bort oftare och tidigare. Jag tror dock inte det beror på ett superbehov utan på att man litar mer på sina föräldrar på bekostnad av sig själv. Jag tror att det är lätt att känna sig underlägsen sina föräldrar då man själv just blivit (en ung) förälder. Jag kan bara se till mig själv där min mamma utnämnde sig till expert eftersom hon minsan fött fyra barn och visste allt, jag var en novis som hade långt kvar till hennes visdom. Som äldre tror jag att man arbetat upp en bättre självbild kring sitt föräldraskap samt att man troligen frigjort sig mer från sina föräldrar.
  • MYCHILD2007
    MammatillO skrev 2009-08-08 19:28:33 följande:
    Jag fick tom höra "ryktesvägen" att folk hade undrat vart min son var då jag ahde varit ute i svängen, då jag sa "han är hos sin pappa" blev dom ställda , är dom så jävla dumma i huvudet att jag låter vem som helst se efter det finaste jag har ?
    hahahaha! Visst är det a pain in the ass när folk lägger sig i? :D

Jag mötte en granne ensam i hissen en gång. varpå han frågar, vart har du lillan då, ligger hon hemma och sover? mitt barn är två år. han trodde på allvar att jag var påväg ut och att mitt barn låg hemma och sov. helt själv :D. just därför att man alltid ser mig med barnvagn.

I samma veva glömde jag plånkan, så jag åkte med tillbaka och plingade på dörren med flit. och då öppnade barnets pappa. Så då fick han se att hon ej låg hemma och sov själv..

men visst är det irriterande. Såna fall idioter faktiskt kan ringa soc och säga. jag vill göra en anmälan, jag tror att mamman lämnade barnet hemma själv :D
  • MYCHILD2007
    MammatillO skrev 2009-08-08 19:28:33 följande:
    Jag fick tom höra "ryktesvägen" att folk hade undrat vart min son var då jag ahde varit ute i svängen, då jag sa "han är hos sin pappa" blev dom ställda , är dom så jävla dumma i huvudet att jag låter vem som helst se efter det finaste jag har ?
    hahahaha! Visst är det a pain in the ass när folk lägger sig i? :D

Jag mötte en granne ensam i hissen en gång. varpå han frågar, vart har du lillan då, ligger hon hemma och sover? mitt barn är två år. han trodde på allvar att jag var påväg ut och att mitt barn låg hemma och sov. helt själv :D. just därför att man alltid ser mig med barnvagn.

I samma veva glömde jag plånkan, så jag åkte med tillbaka och plingade på dörren med flit. och då öppnade barnets pappa. Så då fick han se att hon ej låg hemma och sov själv..

men visst är det irriterande. Såna fall idioter faktiskt kan ringa soc och säga. jag vill göra en anmälan, jag tror att mamman lämnade barnet hemma själv :D
  • BlommyNess12
    MammatillO skrev 2009-08-08 19:33:18 följande:
    säga ifrån? mitt barn inte mina föräldrars?jag har tom rytit ifrån åt sonens mormor för jag accepterar ej att hon bestämmer över hur jag ska etc byta blöja på sonen ..
    Jo man får ryta ifrån, det har jag fått göra, min mamma har också fött fyra barn och hon "Vet minsann"
  • MammatillO

haha och dom som trodde detta var2 av mina F.d långstadie klass "kompisar" :-P

MYCHILD2007 skrev 2009-08-08 19:35:29 följande:
    hahahaha! Visst är det a pain in the ass när folk lägger sig i? :D Jag mötte en granne ensam i hissen en gång. varpå han frågar, vart har du lillan då, ligger hon hemma och sover? mitt barn är två år. han trodde på allvar att jag var påväg ut och att mitt barn låg hemma och sov. helt själv :D. just därför att man alltid ser mig med barnvagn. I samma veva glömde jag plånkan, så jag åkte med tillbaka och plingade på dörren med flit. och då öppnade barnets pappa. Så då fick han se att hon ej låg hemma och sov själv.. men visst är det irriterande. Såna fall idioter faktiskt kan ringa soc och säga. jag vill göra en anmälan, jag tror att mamman lämnade barnet hemma själv :D
  • MYCHILD2007
    säga ifrån? mitt barn inte mina föräldrars?jag har tom rytit ifrån åt sonens mormor för jag accepterar ej att hon bestämmer över hur jag ska etc byta blöja på sonen ..
    Precis! :D upp till en själv om man skall låta folk styra eller inte.
    Min mamma blev portad en gång i tjugo dagar. För hon gjorde INGEt annat än kommentera allt jag gjorde med barnet.

Hur jag bytte blöja
    hur jag höll i barnet
    att barnet inte såg ut och må bra osv..

Helt nojjig var hon ... överdriven oro.
    Sluta med att jag blev precis galen och hon fick inte komma på ett bra tag, tills hon hade accepterat att det var mitt barn och inte hennes :D

i mitt hemland, så är det oftast mormorn som uppfostrar barnet om hennes dotter är ung. Mormor har lika mkt rätt till barnet som föräldrarna. men det här är ju sverige ;).. mormor är just bara en mormor!
  • MammatillO

Exakt och till saken hör att min mamma bara var 19 då hon fick mig så hon borde ju fatta hur störande det är och höra kommentarer *S*

MYCHILD2007 skrev 2009-08-08 19:38:02 följande:
    Precis! :D upp till en själv om man skall låta folk styra eller inte.Min mamma blev portad en gång i tjugo dagar. För hon gjorde INGEt annat än kommentera allt jag gjorde med barnet.Hur jag bytte blöjahur jag höll i barnetatt barnet inte såg ut och må bra osv..Helt nojjig var hon ... överdriven oro.Sluta med att jag blev precis galen och hon fick inte komma på ett bra tag, tills hon hade accepterat att det var mitt barn och inte hennes :Di mitt hemland, så är det oftast mormorn som uppfostrar barnet om hennes dotter är ung. Mormor har lika mkt rätt till barnet som föräldrarna. men det här är ju sverige ;).. mormor är just bara en mormor!
  • StorFot

HÅLLER MED FULLT UT!!!

Tyvärr har vi inga släktingar som kan vara barnvakt åt vår tös... de andra är hos sina andra föräldrar varannan vecka, så nästa helg sparkar jag ut frugan på krogen med sin syster och tjejgänget... hon behöver komma hemifrån litegrann, sparkade dock ut henne förra månaden också, fixade biobiljetter och mat och allt, vart en liten överraskning... hon vart bra förvånad när hennes syster kom med bilen och undrade vad hon gjorde hos dem... blicken jag fick var "priceless"!

• Laire
    Bra för dig! Men jag talar om allmänna drag som jag har sett hos unga föräldrar (inklusive egna erfarenheter MEN inte enbart).
    MYCHILD2007 skrev 2009-08-08 19:38:02 följande:
    Precis! :D upp till en själv om man skall låta folk styra eller inte.
    Självklart är det så! Men jag talar om den relation till sina föräldrar jag generellt ser att yngre föräldrar har till sina egna jämfört med äldre föräldrar.
  • Leoella

Har bara läst ts.
    Jag tror att JAG hade haft ett större behov av barnvakt om jag fått barn som yngre. Nu var jag 38 år när vårt barn föddes. Behovet av barnvakt har varit ytterst litet. Och vi lämnar inte bort barnet bara för att han ska "vänjas". Däremot träffar han väldigt ofta sina mor- och farföräldrar ändå.

Vi har ju haft barnvakt några gånger, men inte så många än så länge. Jag ser det dock som bra att han HAR fler personer han känner NÄR/OM behovet av barnvakt uppstår.

Jag har inga moraliska värderingar i barnvakts-användande. Så länge barnet är harmoniskt och mår bra så tycker jag barnvakt är bra för dem som känner att de behöver det.

Svar på tråden yngre har större behov att få barnvakt???