Meli skrev 2009-07-28 13:43:13 följande:
ThalisJo, jag tror det gjorde det på mig. GBS har gett mig totalt 3 bekräftade livmodersinflammationer, 2 trots att jag fick antibiotika under förlossningen.Efter första förlossningen så hade jag fruktansvärt ont och nu, efter 3 barn, så vet jag att det var något fel, och troligtvis en mindre allvarlig livmodersinflammation.Det var också efter detta, outredda som problemen uppstod. När jag fått antibiotikan efter barn nummer två och var fri från GBSen ett tag, så blev jag gravid lätt igen.Vidare har jag hört om en kompis kompis som hade streptokocker i underlivet och fick antiobiotika och sen klarade hon att bli gravid. DÅ fattade jag inte vad det var, men nu antar jag att det var
GBS.De flesta får dock inga problem, men även min
BM sa att det kanske berodde på det och att det troligtvis då var en mindre livmoderinflammation efter barn 1.
Ja, men att antyda att GBS orsakar infertilitet skapar bara onödig panik!
Det som gjorde det svårt för dig att bli gravid var inflammationerna i livmodern(som tydligen orsakades av GBS) MEN de många kvinnor har GBS utan att en veta om det och de flesta blir gravida och föder barn utan problem.
Jag har GBS,som gjorde att jag hade mycket SD under graviditet och jag fick antibiotika under förlossningen. Har inga problem med att bli gravid men jag löper risken att lätt få sena mf,men det är pga av annat som inte har med GBS att göra.