• Mamma 2b

Får era små döttrar använda stringtrosor?

Ja, jag räds svaren men måste ändå fråga. Blev något inspirerad till frågan av en annan tråd, som brukligt är, och dels av en vän till mig vars då 11 åriga dotter tjatade sig till ett par stringtrosor.

Så, vad tycker ni?

Är det "rätt" att låta barnen ha stringtrosor?

Jag tycker nej, nej, nej. Det är något jag associerar till sexualitetet, inte att det är så himla skönt med en rem i häcken, eller att det ska se fint ut med tunna byxor osv.

Iallafall inte på små barn, då tänker jag mest i åldrarna innan tonåren.

Hur är det med detta, ni som har barn i dessa åldrar? Vill de verkligen ha string, eller är min kompis döttrar ett undantag?

• Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?
  • timri

Nope, får dom inte. Det blir allt att vänta ett par år innan dom får det.

• Pellerina

Som många här innan har påpekat så tycker jag att den dagen då barnet börjar införskaffa sig sina kläder själv, gå på stan etc, ja då finns det inte så mkt man kan göra som förälder tror jag mer än att försöka hålla någon slags dialog. Jag kan bara se tillbaka på hur jag själv var men fick jag inte ha linne på skolan så såg jag till att komma på ett sätt att ha det endå, likadant med smink, stringtrosor, cykelhjälm ;) osv. Det kommer en gräns när man som förälder inte ska inkräkta på allting. Självklart menar jag nu inte att man ska släppa allt, utan precis som jag sa innan prata prata prata, men det är trots allt inte bara upp till döttrarnas förälder, det andra könet kanske också behöver lära sig att man inte kan objektifera tjejer som det görs. Men som treåring, absolut inga stringisar!

• festia

Jag fick inte ha string som liten, jag var 11 och gick i femman.
    Ville verkligen ha ett par string för jag tyckte det var så snyggt och häftigt. Så till slut gick jag och köpte ett par string på h&m och kände mig sååå fin. Jag hade sparat av min månadspeng. Mamma upptäckte trosorna i tvätten efter ett par månader. Jag handtvättade de för att hon inte skulle se, men råkade slänga i tvättkorgen en gång.

Så... Alltså jag är lite kluven. Jag såg det inte alls som en sexuell grej som elvaåring med string. Det var däremot tufft och fint, men sexuellt? Nej, det såg jag det inte som. Men ändå, men är ju ganska liten som elvaåring. Allt jag har att utgå från är hur jag själv var som liten, och jag gillade string!

• MammaSara1980

Jag tycker det är snyggt med stringtrosor och jag har köpt flera till min dotter. När jag var liten ville jag oxå ha string och det bidrar till en bättre självkänsla för flickor. Jag tycker det är synd att det är en sån häxjakt på alla som säljer stringtrosor och bh för yngre flickor, det leder till att det blir svårt att hitta för oss som vill köpa och det är ju upp till varje familj, förälder och flicka att bestämma. Vill man inte ha det får man väl bara strunta i att köpa dem?!

• kaji

jag tillåter inte mina barn att ha kläder som är avsedda att sexualisera förrän de är tillräckligt gamla att vara sexuella och medvetet vilja sända ut sådana signaler.

ett par halvtråkiga stringtrosor i bomull eller ovadderad bh har jag svårt att se som särskilt sexuellt laddade. bh har de börjat använda när de fått bröst, oavsett ålder (en av mina fliuckor behövde faktiskt börja ha topp redan när hon var 9 år). stringtrosor har jag en annan som nog började använda när hon var 11, inte för att vara sexig utan för att det var bekvämast när hon red, alla andra trosor gav henne skavsår i det där vecket mellan rumpa o lår. verkade dumt att förbjuda något som var väldans praktiskt bara av princip. när de är så små är det ju fö ändå knappast någon som ser deras underkläder.

• dessan59

Min dotter är 17 år, och har aldrig haft stringtrosor. Är emot allt som  ska se "sexigt" ut. Dom som inte har förstått att sexigheten kommer innefrån, har mycket att lära!

• Modesty Blaise
    MammaSara1980 skrev 2010-09-08 20:41:54 följande:
    Jag tycker det är snyggt med stringtrosor och jag har köpt flera till min dotter. När jag var liten ville jag oxå ha string och det bidrar till en bättre självkänsla för flickor. Jag tycker det är synd att det är en sån häxjakt på alla som säljer stringtrosor och bh för yngre flickor, det leder till att det blir svårt att hitta för oss som vill köpa och det är ju upp till varje familj, förälder och flicka att bestämma. Vill man inte ha det får man väl bara strunta i att köpa dem?!
    Bidrar stringtrosa till en bättre självkänsla för flickor?
    Har du lust att vidareutveckla din tankegång när det gäller detta (för jag utgår från att du inte har någon källa av utvecklingspsykologisk art att hänvisa till). 
  • Juppepuppe
    MammaSara1980 skrev 2010-09-08 20:41:54 följande:
    Vill också gärna veta vad du säger om det. Bättre självkänsla? Om man ska behöva köpa stringtrosor för att få bättre självkänsla (barn som vuxen) är det något som är fel.
  • MammaSara1980

för väldigt många flickor/tjejer/kvinnor är utseendet direkt kopplat till självkänslan. Ser man bra ut och har snygga kläder på sig mår man bättre, det är ganska enkelt
    Tycker man, som många gör, att stringtrosor är snyggt och gör att andra kläder sitter snyggare så bidrar det till bättre självkänsla

• birkisch

Självklart skall barn ha vilka underkläder de vill, string är väl det naturliga valet om man har tajta kläder. 

Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?