• Mamma 2b

Får era små döttrar använda stringtrosor?

Ja, jag räds svaren men måste ändå fråga. Blev något inspirerad till frågan av en annan tråd, som brukligt är, och dels av en vän till mig vars då 11 åriga dotter tjatade sig till ett par stringtrosor.

Så, vad tycker ni?

Är det "rätt" att låta barnen ha stringtrosor?

Jag tycker nej, nej, nej. Det är något jag associerar till sexualitetet, inte att det är så himla skönt med en rem i häcken, eller att det ska se fint ut med tunna byxor osv.

Iallafall inte på små barn, då tänker jag mest i åldrarna innan tonåren.

Hur är det med detta, ni som har barn i dessa åldrar? Vill de verkligen ha string, eller är min kompis döttrar ett undantag?

• Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?
  • tvåtjejersmamma

Absolut inte! Mina döttrar är visserligen bara 7 och 5 år, men att de skulle ha stringtrosor när de är 11 är helt uteslutet!

Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka mycket ur dem.
  • moonweb
    Mamman utan barn skrev 2009-05-05 12:06:22 följande:
    Pust! Vad skönt. Fick intrycket av min kompis att "ALLA" andra tjejerna i den åldern hade det, som om det vore ett bra argument. Sen bara det faktum att denna skit säljs på barnavdelningarna/flickavdelningarna känns ju helt perverst i min mening..
    Håller med! För att inte tala om extremt lågt skurna jeans, bh:ar och svarta nätstrumpbyxor i storlek 120...

{#lang_emotions_throwup}
  • CherstinBovington

jag fick inte sminka mig förrän jag var 13, och jag hade ingen aning vad/hur jag skulle göra.
    fick inte ha string förrän jag var 15, fick inte ha bh med bygel förrän jag var ca 15-16.

och jag tackar min mamma för de.

samma regler gäller för min dotter.

• vadskajaghetadå
    CherstinBovington skrev 2009-05-05 12:52:41 följande:
    jag fick inte sminka mig förrän jag var 13, och jag hade ingen aning vad/hur jag skulle göra.fick inte ha string förrän jag var 15, fick inte ha bh med bygel förrän jag var ca 15-16.och jag tackar min mamma för de.samma regler gäller för min dotter.
    vill man så kan man hur enkelt som helst, jag känner nog ingen som lydde sina föräldrar till punkt och pricka.
  • CherstinBovington

jag gjorde det, mest för att jag hade en sån stark respekt för henne och visste att hon minsann gått igenom det en gång i tiden.

• vadskajaghetadå
    CherstinBovington skrev 2009-05-05 12:55:16 följande:
    jag gjorde det, mest för att jag hade en sån stark respekt för henne och visste att hon minsann gått igenom det en gång i tiden.
    Okej.
  • DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Nu ser inte jag string som något sexigt snarare tvärtom men nej jag anser de absolut inte vara passande på ett barn.

• Enomia

Mina barn vill inte ha string. Men vill de ha det är det upp till dem, har dock aldrig gillat hur en del måste visa att de har string(låga jeans och går och drar upp trosorna hela tiden). String har man för att det är bekvämt, och för att slippa se sömmar, finns inte så mycket sexuellt över det.

Givetvis får de sminka sig, eller lägga make-up. Min äldsta har problem med finnar, och med en bra foundation kan man dölja dem. Hon vet hur man lägger en vardags-make-up själv, lite mascara och kanske läppglans, inte mer. Min mellandotter har fin hy, men använder gärna lite läppglans och mascara. Jag älskar att fixa till dem inför discon, då blir det lite extra glitter. Om de känner sig fina och det ökar deras självkänsla så varför inte? Man vet väl själv att man känner sig piggare och gladare om man ser bra ut och har kläder man gillar? Människan har alltid genom tiderna smyckat ut sig på olika sätt, tycker det är lika naturligt som att vi har kläder på oss.

Att "alla andra har det" är inte ett sämre argument än andra. Barn vill ofta smälta in, tillhöra en grupp som accepterar dem, det är en fas de flesta går igenom innan de "blir sig själva". Kompisar blir under en period viktigare än föräldrar, det är så de lär sig mycket dumt, men också så de utvecklas. De måste göra sina egna upptäckter i livet, och sedan får man hoppas att nåt man sagt har gått in... Så länge deras val inte utsätter dem för fara, eller andra, så kan jag acceptera ganska mycket.

Det tror jag i alla fall, men sedan har jag ju fått utomordentligt hanterbara barn, än så länge:)

• TyskMamma

Nej absolut inte! Inte under några omständigheter alls får min dotter använda stringtrosor! Inte en chans. Stringtrosan är till för att sexualisera. Stringen är till för att man inte ska se troskanten. Och varför får man inte se troskanten? För att det ska se ut som om flickan i fråga går helt utan trososr! Är det inte sexualiserande?! P.g.a. dessa argument ska jag aldrig låta min dotter gå runt i någonting så avskyvärt som en stringtrosa, och om fanskapet skulle bli på modet igen när min dotter är tonåring så bränner jag skiten i kaminen hemma! Hon är myndig när hon är 18 ,då får hon ha vad hon vill men innan dess kommer hon aldrig få ha stringtrosor. Aldrig, under inga omständigheter!

• puss

ni som säger att man har string för att varaa sexig -
    går ni runt på jobbet (med string) och försöker vara sexiga?
    tror ni att era kollegor med string har det för att de vill vara sexiga på jobbet? går de runt och sexar upp sig mot alla de möter?

inte fan tror jag att det är så.

Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?