Mina barn vill inte ha string. Men vill de ha det är det upp till dem, har dock aldrig gillat hur en del måste visa att de har string(låga jeans och går och drar upp trosorna hela tiden). String har man för att det är bekvämt, och för att slippa se sömmar, finns inte så mycket sexuellt över det.
Givetvis får de sminka sig, eller lägga make-up. Min äldsta har problem med finnar, och med en bra foundation kan man dölja dem. Hon vet hur man lägger en vardags-make-up själv, lite mascara och kanske läppglans, inte mer. Min mellandotter har fin hy, men använder gärna lite läppglans och mascara. Jag älskar att fixa till dem inför discon, då blir det lite extra glitter. Om de känner sig fina och det ökar deras självkänsla så varför inte? Man vet väl själv att man känner sig piggare och gladare om man ser bra ut och har kläder man gillar? Människan har alltid genom tiderna smyckat ut sig på olika sätt, tycker det är lika naturligt som att vi har kläder på oss.
Att "alla andra har det" är inte ett sämre argument än andra. Barn vill ofta smälta in, tillhöra en grupp som accepterar dem, det är en fas de flesta går igenom innan de "blir sig själva". Kompisar blir under en period viktigare än föräldrar, det är så de lär sig mycket dumt, men också så de utvecklas. De måste göra sina egna upptäckter i livet, och sedan får man hoppas att nåt man sagt har gått in... Så länge deras val inte utsätter dem för fara, eller andra, så kan jag acceptera ganska mycket.
Det tror jag i alla fall, men sedan har jag ju fått utomordentligt hanterbara barn, än så länge:)