• Mamma 2b

Får era små döttrar använda stringtrosor?

Ja, jag räds svaren men måste ändå fråga. Blev något inspirerad till frågan av en annan tråd, som brukligt är, och dels av en vän till mig vars då 11 åriga dotter tjatade sig till ett par stringtrosor.

Så, vad tycker ni?

Är det "rätt" att låta barnen ha stringtrosor?

Jag tycker nej, nej, nej. Det är något jag associerar till sexualitetet, inte att det är så himla skönt med en rem i häcken, eller att det ska se fint ut med tunna byxor osv.

Iallafall inte på små barn, då tänker jag mest i åldrarna innan tonåren.

Hur är det med detta, ni som har barn i dessa åldrar? Vill de verkligen ha string, eller är min kompis döttrar ett undantag?

• Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?
  • 010306

Noway!! är glad att min 11 åringa tjej tycker att dem är grymt fula

• MissTurnip

Låt mig vara kort i vad jag tycker här. Jag tycker att barn växer upp för fort. Jag tycker att gränsen mellan barn och ungdom blir tidigare och tidigare. Jag vet inte hur det kommer att sluta och jag blir mer och mer cynisk för varje dag. Jag är 15, jag är ingen butthurt-tant som inte kan acceptera att världen förändras, men jag tycker att detta förändras åt fel håll - och för fort. Jag ser tjejer 6-7 år yngre än mig som klär sig 6-7 gånger mer vågat än jag. 

• undine
    Mamma 2b skrev 2009-05-04 22:03:08 följande:
    Ja, jag räds svaren men måste ändå fråga. Blev något inspirerad till frågan av en annan tråd, som brukligt är, och dels av en vän till mig vars då 11 åriga dotter tjatade sig till ett par stringtrosor.

Så, vad tycker ni?

Är det "rätt" att låta barnen ha stringtrosor?

Jag tycker nej, nej, nej. Det är något jag associerar till sexualitetet, inte att det är så himla skönt med en rem i häcken, eller att det ska se fint ut med tunna byxor osv.

Iallafall inte på små barn, då tänker jag mest i åldrarna innan tonåren.

Hur är det med detta, ni som har barn i dessa åldrar? Vill de verkligen ha string, eller är min kompis döttrar ett undantag?
    Hade jag haft en dotter hade hon aldrig fått ta på sig ett sådant plagg förrän hon flyttade hemifrån!
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • mizzemmizz

Jag är 12 år och tycker ettbarn i min ålder borde få ha på sig vadan hon vill. Det handlar sällan om att va sexig, utan om att få känns sig fin, och inte bli dissad av andra tjejer.

• Linda Ekström

Hej! Mitt barn är då 11 år och får använda stringtrosa men bara när hon åker på konståknings tävlingar. Hon behöver det för att när hennes klänning flyger upp syns hennes trosor annars. Men när hon inte använder sin klänning så får hon bara ha "vanliga" trosor.

• cosinus

Min 11-åring har inte efterfrågat det och jag undrar om det ens skulle gå att få tag i. Köper strl 134 till henne och jag har då aldrig sett string på någon affär som skulle passa henne.

Men skulle hon vilja skulle jag behöva överväga det. Har mest string själv så hon vet ju att såna trosor finns. Men som sagt tror inte ens det går få tag i i hennes storlek vilket verkligen inte är någon nackdel :)

• nettizmedman1
    Dr Mupp skrev 2010-09-14 09:09:04 följande:

den dagen barnen köper sina egna kläder få de ta på sig vad de vill. Fram tills dess är det jag eller pappan som bestämmer. Eftersom en elvaåring med största sannolikhet inte köper sina egna kläder så blir det ingen string. Jag tycker förörvigt string är extremt obekvämt.

Okej, jag köper att du tycker att string är extremt obekvämt och att din elvaåring inte köper kläder skälv.

Men din motivation är vansinigt bakvänd. Om man extrapolierar detta till mig som tycker att string är extremt bekvämt,. ska jag då endast tillåta barnen att ha string fram till de börjar köpa kläder själva?

Nej, barnen får ha va bäst de gillar själva. Man ska inte diktera barnens underklädes val, det är de själva som bestämmer vad de tycker är bekvämt

• he123

hej! jag är en 13 årig tjej och alla mina kompisar andvänder string men jag vågar inte säga till mina föräldrar att jag vill börja med string men jag måste inte berätta om don inte frågar heller hur?

• Skåningen med åsikter

Jag är själv 12 år och har noggrant läst och funderat om alla olika åsikter. Att stringtrosor ska sexuliseras på detta vis är fel, själv använder jag inte de och har inga men vill faktiskt för att de är bekvämare och skönt att troslinjerna inte syns, tycker att "vanliga barntrosor" är obekväma och sitter inte bra. Det viktigaste med dina underkläder är ju självklart att de sitter bekvämt. De flesta tjejerna i min klass föredrar boxertroser, och alla har de, även jag men jag känner inte mig det minsta bekväm i de och försöker att bara köpa hipster, de är dock bättre än boxer men ändå inte tillräckligt bra. Har ingen aning hur jag ska "fråga" mina förädlar om det, absolut inte pappa han hade uteslutit direkt för att han tror typ att jag är 7år, men mamma hade nog kunnat förstå. Undrar om någon här har frågat och undrar om ni har når tips på hur jag ska fråga om det.. Och måste bara säg till er som sexuliserar string, det finns liksom olika, vi kan gemföra det som en bh, tex. en bygellös liten bh utan någon vaddering med typ stjärnor på hade ingen sexuliserat kanske sagt att den va onödig men inte sexuliserat den, men om vi tar en super push up med typ massa spets och lite mer åt det hållet kan jag förstå att man inte vill att sin lilla dotter går runt i. Och jag tänker likadant med string själv hade jag inte velat ha sån tandtrådstring direkt men sån lite nästan där emellan hipster och string hade varit okej. Förlåt nu för att texten blev lite lång men ville vara säker att jag fick med alla mina tankar och åsikter i ett. ;)

• Hon med många åsikter

Jag är 13år och vill använda string. Jag vet dock inte hur jag ska förklara för min mamma att jag vill ha det. Jag får knappt använda bh för henne. Jag känner mig bekväm i string och vill ha det för min egen skull. Dessutom så syns inte troskanten vilket är största anledningen till att jag vill använda string. Jag vet många i min ålder som har och använder string till vardags. Kan jag få något tips på hur jag ska få min mamma att gå med på det?

• Wolt
    Hon med många åsikter skrev 2016-07-30 13:14:26 följande:
    Jag är 13år och vill använda string. Jag vet dock inte hur jag ska förklara för min mamma att jag vill ha det. Jag får knappt använda bh för henne. Jag känner mig bekväm i string och vill ha det för min egen skull. Dessutom så syns inte troskanten vilket är största anledningen till att jag vill använda string. Jag vet många i min ålder som har och använder string till vardags. Kan jag få något tips på hur jag ska få min mamma att gå med på det?
    Du är för ung för att förstå varför du vill ha string. Faktum är att du är ung tjej och därmet sexuellt objekt för många män och killar, och detta ännu mer i string. Detta vet du såklart om någonstanns men kanske du inte ser saken med klar syn, självfallet är det skönt med uppmärksamheten. Men det du borde förstå är att det oftast attraherar fel individer som inte passar i ditt liv på längre sikt. Detta är grundkärnan. Kortsiktigt tänkande ut. Långsiktigt tänkande in.

• U never saw me
    Wolt skrev 2016-07-30 13:30:34 följande:
    Du är för ung för att förstå varför du vill ha string. Faktum är att du är ung tjej och därmet sexuellt objekt för många män och killar, och detta ännu mer i string. Detta vet du såklart om någonstanns men kanske du inte ser saken med klar syn, självfallet är det skönt med uppmärksamheten. Men det du borde förstå är att det oftast attraherar fel individer som inte passar i ditt liv på längre sikt. Detta är grundkärnan. Kortsiktigt tänkande ut. Långsiktigt tänkande in.
    Fast man brukar ju ha kläder över sina string när man är ute bland folk, så hur ska folk veta vad hon har för trosor? Hon blir inte mer ett objekt för att hon har trosor som ändå ingen ser. 
  • Dixie
    Hon med många åsikter skrev 2016-07-30 13:14:26 följande:

varför får du inte använda bh?! låter ju underligt, det är ju ett plagg man behöver....
  • Terabyte

"Är det "rätt" att låta barnen ha stringtrosor?" NEJ FÖR HELVETE HELLER!!!! Min åsikt så skulle jag inte låta småflickor använda stringtrosor runt 13-15 år okej men småflickor utan trosor under mjukisarna okej varför utan ok men ett band mellan skinkorna NEJ!!! Varför

• Xenia
    MammaSara1980 skrev 2010-09-08 20:41:54 följande:

Jag tycker det är snyggt med stringtrosor och jag har köpt flera till min dotter. När jag var liten ville jag oxå ha string och det bidrar till en bättre självkänsla för flickor. Jag tycker det är synd att det är en sån häxjakt på alla som säljer stringtrosor och bh för yngre flickor, det leder till att det blir svårt att hitta för oss som vill köpa och det är ju upp till varje familj, förälder och flicka att bestämma. Vill man inte ha det får man väl bara strunta i att köpa dem?!

Om självkänslan sitter i stringtrosor är det inte mycket bevänt med den. Jag vill att min dotter ska ha självkänsla för att hon är duktig i skolan, en bra kamrat etc och inte pga något så ytligt som kläder.
    Dåliga argument för stringtrosor för 11-åringar:

- Alla andra har dem 
    (min dotter vet att det inte duger för mig. är det i så fall också ok att mobba ett mobboffer för att "alla andra" gör det? strunta i att plugga för att "alla andra" gör det?)

- De är snygga 
    (jaha, vem ser dem förutom andra tjejer i omklädningsrummet)

- Man slipper visa troskanterna
    (ahmenherregud vilket i-landsproblem! Tycker man det är ett problem har verkligen brist på verkliga problem!)

- De är sexiga
    (är det därför mammorna har dem? har småflickorna lidit av att inte ha dem?)

Självklart köper man inga stringtrosor till sina 11-åringar. Vill de offra sina fickpengar på dem?

Enda godtagbara skälet: Som nämnts att undvika skavsår vid ridning
Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?