• Mamma 2b

Får era små döttrar använda stringtrosor?

Ja, jag räds svaren men måste ändå fråga. Blev något inspirerad till frågan av en annan tråd, som brukligt är, och dels av en vän till mig vars då 11 åriga dotter tjatade sig till ett par stringtrosor.

Så, vad tycker ni?

Är det "rätt" att låta barnen ha stringtrosor?

Jag tycker nej, nej, nej. Det är något jag associerar till sexualitetet, inte att det är så himla skönt med en rem i häcken, eller att det ska se fint ut med tunna byxor osv.

Iallafall inte på små barn, då tänker jag mest i åldrarna innan tonåren.

Hur är det med detta, ni som har barn i dessa åldrar? Vill de verkligen ha string, eller är min kompis döttrar ett undantag?

• Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?
  • Plutteli
    MajaMaria79 skrev 2009-05-06 08:16:14 följande:
    Jag vill inte att någon av tjejerna här hemma har string innan de blivit så stora att de köper sina kläder själv. Men å andra sidan har 6 åringen fått en bh av sin mamma ( ) så vem vet, det kanske dyker upp string också snart. Dock tänker jag hålla emot allt vad jag kan. Barn har inget behov av att dölja troskanten!
    Öh, nödvändigheten för en 6 åring med bh? *suck*
    Vet att vissa har kört med motiveringen " men hon tyckte det var fint"...å andra sidan, trosor och bh har man UNDER kläder, så vem kan/ska se det?
  • lunkentuss

Spontant känner jag att det är för tidigt + att det ju inte ens är bra med string oavsett ålder. Det är tätt och ofta i fel material så man kan ju få problem med infektioner mm pga av dom. MEN jag var 12 när jag köpte mina första... Inte för att jag behövde dom och nu i efterhand kan man ju se tillbaka o förstå att det var onödigt, men det är det ju alltid kan jag tycka. Just eftersom dom inte är bra för underlivet...

Angående BH, så kommer min dotter få det av mig så fort hon får bröst. är hon 8 år o faktiskt har bröst, hur små dom än är, bara det inte är enbart bröstvårtor som hon har nu så klart hon får en BH =)

• MajaMaria79

Nödvändigheten för 6 åringar med bh, skulle jag säga är 0. Jag blir helt beklämd. Och jag tycker inte att motiveringen "ja, men hon ville ha det" är godtagbar. Men det är svårt när man är flera vuxna som ska samsas om samma barn.

Dock, som sagt så håller jag emot allt vad jag kan både när det gäller bh och string. Barn behöver inte vara attraktiva. De behöver praktiska och sköna kläder. En troskant hit eller dit ska inte störa någon på ett barn, anser jag.
    Sedan är det vi vuxna som har ett ansvar att förklara och åter förklara för våra tjejer att utseende inte är allt.

• Plutteli
    MajaMaria79 skrev 2009-05-06 08:55:17 följande:
    Nödvändigheten för 6 åringar med bh, skulle jag säga är 0. Jag blir helt beklämd. Och jag tycker inte att motiveringen "ja, men hon ville ha det" är godtagbar. Men det är svårt när man är flera vuxna som ska samsas om samma barn. Dock, som sagt så håller jag emot allt vad jag kan både när det gäller bh och string. Barn behöver inte vara attraktiva. De behöver praktiska och sköna kläder. En troskant hit eller dit ska inte störa någon på ett barn, anser jag. Sedan är det vi vuxna som har ett ansvar att förklara och åter förklara för våra tjejer att utseende inte är allt.
    word!

Kom ihåg när jag gick på högstadiet och var på fotbolls läger, gud vad vi äldre gjorde narr av de som var 11-12 och inte hade bröst ännu men ändå gick runt i bh, ibland med lite papper i, men oftast vadderade så att de kunde "stå ut" lite av sig självt...personligen hatar jag bh, tycker det kliar och är obekvämt..men eftersom jag har 90 H så skulle det bli ännu mer obekvämt utan!
  • Carmen Electra

Min dotter är 11 år och hon skulle aldrig få använda det. Hon har inte ens kommit in i den världen ännu. Hon använder boxershorts typ. Funderar på att köpa my little ponny trosor åt henne men vet flera i hennes klass som sminkar sig, har bh, ska ha tighta jeans och uringade tröjor. Tycker det är hemskt att se.. Allt har blivit så utseendefixerat

• Olw

Min dotter lär ju INTE ha string när hon är 11 iallafall!!

• smarties

Nej, min dotter kommer absolut inte få använda stringtrosor.

Förstår inte hur någon kan använda dom, de är hemska. Ser bara tacky ut.

• Petra med små

Nej. När mina döttrar blir 15 ska jag inte bry mig om deras underkläder men innan så kommer jag försöka sätta mig på tvären....om jag kan

• Flapper

Hade jag döttrar skulle de hellre få gå i säckväv än att jag sätter på ett par stringtrosor!!! Svaret borde vara självklart för alla föräldrar med vett innanför pannbenet. Tragiskt...

• MajaMaria79

Sexåringen här hemma vill ha "magtröjor" dvs tröjor som lämnar magen bar. Hon vill också ha högklackade skor och smink. så det finns massor av jobb för oss "kloka" föräldrar att göra i att förklara, förklara och förklara.

Svar på tråden Får era små döttrar använda stringtrosor?