• sarasara82

Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????

Varför är det egentligen så jobbigt att vara styv/bonusmamma? Jag har en bonusdotter och kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så jobbigt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????
  • Mittilvet

Jag tycker att hela grejen med att ha barnet i min familj är jobbigt.

Varför kan inte mamma ta hand om sitt barn?
    Tycker emellanåt synd om min sambo som fått en sådan avkomma med henne, den kombinationen var ingen hit direkt.
    Men det är lätt att vara efterklok.

Pappan har barn med mig nu och det blir bara så stökigt både känslomässigt och matriellt att ha det barnet flängandes fram och tillbaka.
    Så mycket onödig tid som går åt att fixa, tvätta kläder, skjutsa osv.

DET tycker jag är jobbigast.

Sedan är det ingen höjdare att det finns ett ex som tycker att det är okej att tränga sig på genom att ringa.
    Barnet har egen mobil, vill hon barnet någonting kan hon ringa den mobilen, varför blanda in pappan?

• Svartamoln
    Impertiff skrev 2009-04-09 13:38:52 följande:
    Det jag tycker är jobbigast är att jag inte kan låta bli att engagera mig... varannan vecka är jag mamma till 3 och varannan vecka till 1 barn. Nu är det inte så att jag kallar mig mamma till de äldsta barnen men jag engagerar mig som om jag vore mamma för vi är en familj tillsammans!
    Och det jag tycker är jobbigast är att alltid "bara" vara styvmamma... att inte få "cred" för det jag gör.
    Jag förstår dig mycket väl!!! Visst är man självklart på det klara med att man INTE är biomamma!!! Men att ge kärlek, gnat, uppskattning, ansvar och regler i en familj står alla för! - Annars skulle det ju inte vara "en familj"!
    Tycker också att skillnaden mellan familjens storlek som skiftar är jobbigt - det blir så fruktansvärt tomt! =/ Har varit med sen hjärtebarnet var 4 mån, idag snart 4½ år!! Vi har en jätte fin och bra relation, som tyvärr ibland påverkas negativt pga mammans tråkiga inställning till allt och oförmåga att acceptera situationen.

Vi bonusföräldrar gör så mycket, inte för egen vinning, utan för att vi vill få allt att fungera och (i alla de bästa fallen) faktiskt accepterar situationen och kommer att älska dessa fantastiska barn som lever med oss!
    Ja, självklart är det jobbigt, och tråkigt och orättvist att inte få lite cred ibland för allt man gör och lägger ner i sin roll och engagerar sig...
    Man får se det som att man får igen det i de mysiga stunderna och förhoppningsvis genom en bra partner som uppmärksammar och berömmer lite ibland! ;)

Om inte får vi införa en "bonusdag" liksom fars -, mors-, barnens-, bullens dag o s v! ;) hihi

Styrke kramar till alla er som kämpar på med kärlek och omtanke trots motgångar ibland!
  • MammaTillNeoh
    Mittilvet skrev 2009-04-12 16:11:25 följande:
    Jag tycker att hela grejen med att ha barnet i min familj är jobbigt.Varför kan inte mamma ta hand om sitt barn?Tycker emellanåt synd om min sambo som fått en sådan avkomma med henne, den kombinationen var ingen hit direkt.Men det är lätt att vara efterklok.Pappan har barn med mig nu och det blir bara så stökigt både känslomässigt och matriellt att ha det barnet flängandes fram och tillbaka.Så mycket onödig tid som går åt att fixa, tvätta kläder, skjutsa osv.DET tycker jag är jobbigast.Sedan är det ingen höjdare att det finns ett ex som tycker att det är okej att tränga sig på genom att ringa.Barnet har egen mobil, vill hon barnet någonting kan hon ringa den mobilen, varför blanda in pappan?
    vadå varför inte mamman kan ta hand om sitt barn? har hon aldrig barnet, för har hon det så tar hon ju hand om barnet? Är man tillsammans med en som har barn får man ju räkna med att man får ta hand om barnet delvis också.
    vill man något så måste man väl få ringa,, varför vill du inte att pappan och mamman ska ha en bra relation? det är ju det bästa för barnet att mamman och pappan kan prata och ha en bra relation!
  • Impertiff
    Svartamoln skrev 2009-04-14 17:12:53 följande:
    Vi bonusföräldrar gör så mycket, inte för egen vinning, utan för att vi vill få allt att fungera och (i alla de bästa fallen) faktiskt accepterar situationen och kommer att älska dessa fantastiska barn som lever med oss!
    Ja, självklart är det jobbigt, och tråkigt och orättvist att inte få lite cred ibland för allt man gör och lägger ner i sin roll och engagerar sig...Man får se det som att man får igen det i de mysiga stunderna och förhoppningsvis genom en bra partner som uppmärksammar och berömmer lite ibland! ;)
    Om inte får vi införa en "bonusdag" liksom fars -, mors-, barnens-, bullens dag o s v! ;) hihi
    Styrke kramar till alla er som kämpar på med kärlek och omtanke trots motgångar ibland!
    Tack för de orden! Du skriver det jag tänker
    Och härligt att höra om någon som inte ser bonusbarn som en börda utan en tillgång!
    Att inte få cred för det jag gör är ju ren egoism! Att vara styvmamma generellt är inget problem eller något som är jobbigt.
  • Buschiq

Jag har varit bonusmamma i tio år nu och det har faktiskt funkat hyfsat bra med biomamman.

Svårast var nog de första åren då min dotter som var sju när vi träffades blev otroligt svartsjuk på bonusdottern som var fyra. De slogs och bråkade "som riktiga syskon" ett antal år innan vi fick ett gemensamt barn, deras lillebror. Då lugnade det faktiskt ner sig.

Numer anser de sig vara systrar trots att de bor på olika orter och sällan ses. Däremot har de egen kontakt med varandra och det känns jättebra. Min tjej är numer stolt storesyster!

Måste säga att det var jättesvårt att hantera svartsjukan, hur jag än gjorde blev någon ledsen...

• orpan

hur ska man göra för att vi ska få en egen bonusföräldra dag? helt seriöst:) Nu brukar mina bonusar skicka ett sms eller hjälpa de små på mors dag, men det är ju vanligare att man har egna+ bonus barn än enbart egna! nästan iaf, det är ju inte längre något ovanligt att två personer redan har barn och skaffar gemensamma, ja ni fattar, jag röstar för en bonus dag iaf;)

• Lyxmamma

Vi firar mors dag här hemma - även innan gemensamma dottern fanns Man är ju ändå en extra mamma anser vi.

• Svartamoln

Ja men i vissa fall tror jag tyvärr att biomamman kan reagera om man som bonus "ska komma och ta över" =/ Nästan hundra på att det är vad som skulle hända här och i många fall som jag fått höra om här på fl också. Tyvärr!!! För det har ju inte med DET att göra, utan just bara att visa lite extra uppskattning för någon som man tycker om - som förälder/person/den dem är och det är ju ofta både mormor, mamma, bonusmamma o s v... Svärmor, farmor =)

Skulle vara lite mys med "en egen dag" för ALLA bonusar, för ibland tror jag man måste få känna extra hur speciellt och fint och bra det är och kan vara! För barnen också som kanske får höra mycket negativt, vilket dem absolut inte borde! Det blir DERAS dag också! För dem är ju sånna underbara gull klimpar som också ska ha cred för att dem är så fina och bra som dem är! Inte lätt för dem heller många gånger att anpassa sig eller förstå vad sjutton alla vuxna håller på med för knasigt :)

• orpan
    Svartamoln skrev 2009-04-15 19:49:28 följande:
    Ja men i vissa fall tror jag tyvärr att biomamman kan reagera om man som bonus "ska komma och ta över" =/ Nästan hundra på att det är vad som skulle hända här och i många fall som jag fått höra om här på fl också. Tyvärr!!! För det har ju inte med DET att göra, utan just bara att visa lite extra uppskattning för någon som man tycker om - som förälder/person/den dem är och det är ju ofta både mormor, mamma, bonusmamma o s v... Svärmor, farmor =) Skulle vara lite mys med "en egen dag" för ALLA bonusar, för ibland tror jag man måste få känna extra hur speciellt och fint och bra det är och kan vara! För barnen också som kanske får höra mycket negativt, vilket dem absolut inte borde! Det blir DERAS dag också! För dem är ju sånna underbara gull klimpar som också ska ha cred för att dem är så fina och bra som dem är! Inte lätt för dem heller många gånger att anpassa sig eller förstå vad sjutton alla vuxna håller på med för knasigt :)
    om man aldrig har haft bonus barn så har man ingen aning om hur kämpigt det kan vara ibland, som sagt jag tycker vi behöver lite cred efterssom vi oftast hamnar ikläm när vi alltid vill så väl, men det ofta blir så fel, spec enligt vissa bio mammor;)
  • Svartamoln
    orpan skrev 2009-04-15 20:24:32 följande:
    om man aldrig har haft bonus barn så har man ingen aning om hur kämpigt det kan vara ibland, som sagt jag tycker vi behöver lite cred efterssom vi oftast hamnar ikläm när vi alltid vill så väl, men det ofta blir så fel, spec enligt vissa bio mammor;)
    Håller med helt och fullt!!! Visst är det inte lätt att vara förälder alla gånger, men sätt BONUS framför och dansen blir både lite sne, ut och in och baklänges på samma gång :p
    Jo men visst är det så! Ingenting duger eller blir rätt, hur bra tankar man än har bakom det man gör!!!... Inte lätt inte.
Svar på tråden Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????