• Jossa 79

Kopior av Canada Goose, Louis Vuitton och Gucci

Jag kom och tänka på en sak idag när jag gick på stan och tänkte att detta måste jag starta en tråd om på FL när jag kommer hem!

Det gäller kopior av märkeskläder, designerväskor, etc.

Om vi tar jackan "Canada Goose" så finns det ju en hel del Kinakopior i omlott som inte kostar en bråkdel av vad originalet gör. Sen har vi ju alla rip-offs på Louis Vuittionväskorna som var och varannan tjej bar för några år sedan.

Jag undrar lite vad vitsen är att bära dessa jackor och väskor? Hur roligt är det att ha en äkta när det finns så många kopior i omlopp.
    Nu har jag inte de pengarna att jag köper så dyra jackor eller väskor, men till er som har råd, är det inte lite tråkigt att ha betalat multum för en äkta när var och varannan människa har kopior.

Gäller ju inte bara ovan nämnda märken utan allsköns märken man kan komma över billigt i Kina och Thailand. Gucci, Prada, Chloé, etc....

• Svar på tråden Kopior av Canada Goose, Louis Vuitton och Gucci
  • Fru Galas

Jag köpte en CG jacka för några år sen, använder den fortfarande eftersom jag fryser röven av mig på vintern annars- och jag lovar att man ser lätt vilka som är äkta och inte, främst på pälsen. Bara pinsamt för dom när man möter dom haha.

• Alltid

Jag var i Kina för ett par år sedan. Var på marknader i Peking o shoppade järnet Jackor, skor, väskor m.m. m.m. Hade 11 kg packning på utresan och 55 kg på hemresan(på två pers)!

Kanske gav 200 svenska kronor för en CG jacka. Jag använder den ofta. Den är varm och praktisk och var nästan gratis. Visst syns det att det är en kopia om man vet skillnaden. Men som sagt den funkar och jag skulle inte kunna köpa i princip ngn typ av vinterjacka i Sverige för 200 kr.

• Missimo84

Själv är jag emot kopior, och jag bär den äkta varan av flera skäl.
    Äkta vara är nästan till 99% mer välgjord och har bättre kvalite.
    Jag köper varan för designens skull inte märket
    Att sponsra dessa kopior är att i förlägningen sponsra mycket skit som jag inte står för.
    Vill jag verkligen ha något så kan jag väl spara ihop till det om jag inte har råd med det på en gång.

Att dessutom gå omkring med en dåig kopia är ju rent uttav pinsamt, det är som att bära en skylt kring halsen och säga - Jag har inte stil nog att ha äkta

Men håller med om att det är jobbigt när folk ska ifrågasätta min grejers äkthet. Fast det är ju pga det är så vanligt med kopior tyvärr.

• TereseA

finns någon hemsida som man kan få info om saker man ska kolla på när det gäller kopior..

min kompis hon är "expert" på sånt...hon säger att det kan vara väldigt svårt att se skillnad på riktig el kopia....kan tex handla om fel färg på tråden.

Akiim är mitt liv 071004
  • War

På plats i Kina så kan man välja kvalitet på kopiorna, även där får man vad man betalar för.

Är ju så galet prisvärt att kunna köpa resväskor fulla med kläder för samma peng som ett enskilt plagg hade kostat här hemma.

• Missimo84
    TereseA skrev 2009-01-26 20:15:42 följande:
    finns någon hemsida som man kan få info om saker man ska kolla på när det gäller kopior..min kompis hon är "expert" på sånt...hon säger att det kan vara väldigt svårt att se skillnad på riktig el kopia....kan tex handla om fel färg på tråden.
    Jo en del kopior är så svåra att se skillnad på att det är i stort sett omöjligt.  Men det finns ju standard grejer. Tex. så kan en väska av design Gucci dyka upp med dior logga e.t.c. Så då gäller det ju att ha koll på kollektionerna.
    Annars så kan man ju titta i fodret, kolla efter ID nr, titta på detajerna att de är välgjorda. E.t.c.
    Oftast kan du också kolla på priset. får du köpa en äkta väska fr. chanel för 250 kr, så kanske den inte är så äkta.
    Sen kan man ju köpa den i respektabla affärer också istället för på marknaden i Pyang Giang ex.
    De väskor som säljs på marknader e.t.c. kan faktiskt vara äkta, sådana somåkt fast i tullen för utsmuggling och sådant som stulits direkt från fabrikerna. Men vill man verkligen sponsra sån verksamhet?
    Vill man ha något så varför inte paya full price, och så vet man vad man får?
  • marsbebis

Jag köper gärna kopior! Har inte fattat varför man måste betala dyrt för en vara som i princip ser likadan ut som en billig??

Jag har aldrig suktat efter märkesgrejor och kommer förmodligen aldrig göra det heller! För mig är det vansinnigt att köpa en väska för flera tusen bara för att det är en Louis Vuitton! Och jag har alltid haft bra ekonomi så det beror inte på att jag inte har pengarna!

• Nicke Nyfiken

Jag skulle aldrig köpa en kopia, varför skulle man göra det? Om jag köper en märkesväska är det ju för att jag vill ha en märkesväska inte för att andra ska tro att jag har en. Sen kan man väl tycka det är trist att det vimlar av kopior men det är väl nått man får leva med.

Har läst att på en äkta LV väska så är aldrig själva LV monogrammet i någon söm eller så, alltså bara hela LV monogram på väskan. Sen mörknar ju det äkta skinnet i handtag/axelremmar på dom äkta men inte på kopiorna.

• Missimo84
    marsbebis skrev 2009-01-26 20:22:58 följande:
    Jag köper gärna kopior! Har inte fattat varför man måste betala dyrt för en vara som i princip ser likadan ut som en billig?? Jag har aldrig suktat efter märkesgrejor och kommer förmodligen aldrig göra det heller! För mig är det vansinnigt att köpa en väska för flera tusen bara för att det är en Louis Vuitton! Och jag har alltid haft bra ekonomi så det beror inte på att jag inte har pengarna!
    Men varför köper du då kopior överhuvudtaget om det inte är märket du är ute efter? Är det inte bättre att köpa kläderna på H&M då?
    dessutom kan man ju tänka på vilka otäcka saker man sponsrar när man köper kopior. Prostituering, människohandling, smuggling, droger, och även handel med barn
  • gutegirl

Min dotters väninna hade fått en fjällrävenjacka från Kina av sin mamma. Det var en äkta fjällräven, men den var inte tillverkad för den svenska marknaden, utan den skulle säljas till något annat land. Ungen blev påhoppad av några töntiga brudar på T-banan som trackade henne för hennes "fejkjacka" fast det ju inte var det.

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
Svar på tråden Kopior av Canada Goose, Louis Vuitton och Gucci