• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

che71 skrev 2015-01-28 15:46:47 följande:

Jag har äntligen fått tid till Bäckenbottencentrum!

Så skönt att få hjälp med besvären. .det har blivit värre de senaste dagarna.

Vad bra! Snart hoppas jag.
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2015-01-30 19:53:32 följande:

Återbesök på Måndag. Jag är som ni märker inte så mycket här inne nu.
    Jag går och grubblar på om jag skall skilja mig eller inte.
    Tror att jag blir lyckligare med någon annan, men jobbigt när man har barn, slutar sent, ha råd med bostad mm. Usch. Många tankar. Gifte mig med min bästa vän och tänker nu mer att jag förtjänar passion

Ojdå. Har det varit på gång ett tag? Känner din man samma sak?
  • Minnie7
    2barnsmorsan skrev 2015-02-02 21:50:36 följande:

Hej! Jag har just hittat den här tråden och läst igenom rätt mycket. Jag känner igen mig i många tankar och problem, har haft problem med mitt underliv i fyra år sedan jag fick mitt andra barn. Hela tiden har jag fått höra att allt är normalt men nu till sist pallade jag inte må dåligt över att inte känna nåt vid sex och att ha ett helt öppet underliv så jag bokade tid hos en privat gynekolog.

Jag trodde att jag hade nåt typ av framfall men enligt gynekologen så hade jag inte det. Misstänker att jag kan ha haft ett som gått tillbaka....Däremot ät hela bakre väggen av slidan och mellangården obefintlig vilket gör att min slida har formen av en triangel och alltså är helt öppen baktill. slidan börjar så att säga precis vid anus och är ca 3 cm i bredd baktill.... :/ Jag blev rekommenderad att göra en bakre plastik operation, vilket är samma som för ett bakre framfall? Om jag fattat det hela rätt. ...

Nu har jag bokat tid men känner mig väldigt nervös och osäker, de säger att det ska läka på ca en vecka men flera här verkar ha haft ont mycket längre. Jag är ganska säker på att jag vill göra operationen för det känns inte okej som det är nu men jag skulle gärna vilja höra mer av er som gjort den om det är några här som har det.

Hej! Jag gjorde en bakre plastik och rekonstruktion av mellangården för tre år sedan. Jag blev sjukskriven i fem veckor och hade duktigt ont första veckan. Gynekologen skrev ut starka alvedon, voltaren och ett morfinliknanade läkemedel samt laxerande. Efter en vecka klarade jag mig på alvedon men jag hade ont i flera veckor. Helt återställd kändes det inte förrän efter flera månader när ärren lagt sig. Sedan fick jag tyvärr samlagssmärtor efter ett år ca men de upphörde helt plötsligt. Jag har inte samma känsel som innan förlossningen men det har blivit mkt bättre. Känns som om slemhinnorna gnuggas vid samlag och inte området runt slidan så mkt (svårt att förklara). Men du kommer säkerligen blir grymt mkt bättre.
  • Minnie7
    che71 skrev 2015-02-03 14:34:58 följande:

Jag har äntligen fått komma till bäckenbottencentrum o fick där en prolapsring.

Varför var jag tvungen att vänta 9 månader efter förlossningen för det? Hoppas den passar o inte trillar ut..återbesök om 2 månader. .o test av knipet i gynstolen var bara 3 av 10 på en skala.

Så det ska jag jobba på.

främre slidväggsframfall (cystocele ) o nedsjunken livmoder o livmodertappen var långt ner

Sen ringen sattes in känner jag inte av det..Ingen tyngd ingen globuskänsla..härligt!

En annan glädjande sak. .vi hade samlag i helgen för första gången. .o det gick bra..inte ont o det fungerade. .nervöst som första gången.

Just nu känner jag hopp om framtiden.

Vad sa de annars på BBC? Ska du göra knipövningar eller behöver du en op också?

Grattis till lyckad mysstund!
  • Minnie7
    Plusset81 skrev 2015-02-04 21:32:19 följande:

Mina tankar har oxå gått till att söka mig till strandkliniken. Var det lång väntetid?(både för besök och op). Får man vara fräck och fråga vad kalaset kommer kosta?

Jag har försökt mig på knipkulor men upplever att jag inte får plats med kulorna. Går liksom inte att få upp dom men min livmoder har inte ramlat ner så taket borde vara högre. Sen kan jag känna (få för mig?) att tjockhetskänslan därnere blir värre efteråt.... När jag använt bara 1 kula går det bra men får liksom lirka ut det för det könns som jag lagt kulan på en hylla.... Känner någon igen sig? Nu kniper jag utan kulor (10s/vila10x10 så många ggr/dag jag kommer ihåg) och sen när jag är ute och går.

Känner igen mig. Mina knipkulor la sig också på en hylla. Man liksom puttade upp det med kulorna och sedan var det lite obehagligt att få ut dem. Det kommer och går fortfarande. Viss dagar värre än andra. Jag har en inget framfall fram men upplever själv att det är själva bakre delen av urinröret som hänger. Tydligen vävnad och ingen urinblåsa. Finns inget att göra. Känner själv att jag skulle vilja ta tag i blåsan och dra hela apparaten uppåt.
  • Minnie7
    Ssajko skrev 2015-02-05 11:05:38 följande:
    Jag är lite rädd för att prova med knipkulor eftersom det står att om man haft framfall ska man inte använda dem.

www.akademiska.se/Global/KB/Kvinnosjukv%C3%A5rd/Sjukgymnastiken/B%C3%A4ckenbottentr%C3%A4ning.pdf

Här står det lite. Jag provade med tampong men vafan, det hände ju ingenting.. Varken in eller ut.. :/ bulan kanske höll den på plats :/
    Samma här. Kulorna stannar lätt kvar utan minsta ansträngning. De sitter liksom fast ovanför bulan.
  • Minnie7
    Gladhannapanna skrev 2015-02-06 08:04:20 följande:

Igår var jag med om något så otroligt obehagligt!!!!

har aldrig varit någon tampongfantast utan föredragit binda, men vid vissa tillfällen är tampong bättre. Sedan barnen kom och även efter operationen får jag liksom sätta tampongen på tvären för att den inte ska åka ut. Igår skulle jag rida och mensen kom natten till igår så då fick det bli tampong, som åkte ut medan jag red. Så fruktansvärt obehagligt så nu blir det binda nästa gång även om det blir massa småskav!!!!!

Men usch då. Förstår att det var väldigt obehagligt! Jag har inte så mkt mens längre pga spiralen (tack och lov). Ibland funkar tampong och ibland inte.
  • Minnie7
    che71 skrev 2015-02-06 15:00:01 följande:

Usch nu har jag varit tvungen att dra ut prolapsringen själv!! Fy f.n va ont det gjorde...grät en stund...den hade trillat ner o kändes obehaglig. Första dagen o andra kändes den ingenting, men igår började det kännas konstigt...så jag kände med fingret o den var bara någon cm upp. BM sa på telefon att jag skulle dra ut den snabbt o bestämt...inte så himla lätt...men på måndag ska jag få en ny insatt, i en större storlek som kanske passar bättre på mig. Fattar inte att jag ska ta ut den några gånger per år sen själv för rengöring....så hemskt.

Den ramlade ner på mig också men funkade inte ändå. Gick till KK för att ta bort den. Och det gjorde ont!
  • Minnie7
    che71 skrev 2015-02-06 21:12:23 följande:
    Jag vet inte faktiskt.

Sist jag träffade gyn läkaren på mvc trodde jag att jag skulle få remiss till operation eftersom jag väntat de månader efter amningsstopp han velat vänta för att se om det skulle gå tillbaka. .

men då tyckte han plötsligt inte att det var så stort o att det inte behövde opereras. Men eftersom jag trots det hade samma besvär fick jag remiss till bäckenbottencentrum o Bm/uro terapeut. ..hoppades bara hamna hos någon som visste mer om framfall..(gillade inte mvc läkaren) o hon Bm var jättebra faktiskt men det verkade bestämt att jag skulle få ring pga mina besvär redan innan undersökningen..vet inte varför.

Men om det funkar är det ju bra...bara jag slipper dra ut den själv fler gånger. .så ont. .usch

Ni som haft ring..kände ni eller mannen något av den vid sex?
    Hade den bara ett dygn. Gjorde ingen skillnad på mig. Mina besvär sitter längre ner.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2015-02-18 12:03:39 följande:

Jag känner av obehag från mitt underliv hela tiden utom när jag sover.. orkar inte ha det så här längre..

Har varit hos 5 olika gyn men har ej fått någon diagnos än..

Jag vet att min livmoder och främre väggen har sänkts för det känner jag ju själv.. men gyn tycker det är normalt..

vart fan ska man vända sig för att bli tagen på allvar?

Du har inte möjlighet att söka till Linköping?
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder