Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
i måndags opererades jag. Jag kan ju inte säga så mycket om slutresultatet ännu men operationen gick bra. Jag kände mig väldigt väl omhändertagen på strandkliniken och kände mig trygg i deras händer. Jag gjorde op med lokalbedövning och lugnande i armen.
Efter op, fick jag med mig kodein (som är morfin liknande) för ett par (2-3) dagar och skulle ta det tillsammans med alvedon. Men jag tog det bara i 1.5 dag, sen räckte alvedon för mig. Jag hade jätte ont dag 1 och två sedan tyckte jag det blev betydligt bättre. Det är fortfarande jobbigt att sitta upp och det svider och skaver en del inne i snippan och nr 2 är inte direkt njutningsfullt, jag käkar katrinplommon och dricker ett pulver som gör bajset mjukt för att slippa trycka.
Innan operationen hade jag ett bra samtal med gynekologen också och fick lite mer svar på exakt hur läget var med snippan och vad hon skulle göra. (Jag undrade ju lite över huruvida jag haft framfall eller inte).
Hon beskrev det som att jag hade en stor ärrbildning i slidan ner mot anus som hon skulle skära bor och sy ihop finare. (Det är alltså den långa sprickan som jag haft i slidöppningen som gett mig den obehagliga öppna känslan). Och så sa hon att min slidvägg var slapp och hängde in i slidan och den skulle hon skära ut en trekant i så att den stramas upp så att diametern blev mindre, (det är ju som en slidförsnävning). Jag frågade om det inte var ett framfall då men hon sa att det isåfall måste det vara tarmen som buktar in och det gjorde den tydligen inte på mig utan det var bara själva slidväggen som hängde. (Jag har iof läst att det finns något som heter slidväggsframfall, men jag förstår hennes förklaring på skillnaderna iaf).
På något sätt tycker jag att det var så skönt att få en exakt förklaring på vad som har hänt och varför det kännts som det har gjort de här åren istället för det vanliga "det är helt normalt" ...
Så fort jag kan se resultatet så kan jag ju även recensera det :) ....