• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Cox Orange skrev 2015-01-16 20:22:19 följande:

Har hållit mig borta från tråden ett tag, försökt att hålla detta borta ifrån mig, till slut blir det bara för jobbigt att må dåligt hela tiden. Nu är jag nog på mitt lägstaste.Gråter

Har börjat jobba igen och jag har bajsat på mig varje dag (obs mycket, det har börjat lukta flera gångerGråter).  Enda som hjälper är att fasta. Inget alternativ att vara sjukskriven då det är en ny tjänst, nytt jobb... Jag var på DS häromdagen och fick höra att det inte finns något att göra för mig, ta diarrétabletter, that's it. Så åt helvete med mitt jobb, min familj, min ekonomi, ja ni fattar...

Ni här med rektocele vet ju att det är big nono att vara hård i magen, vilket bra råd.

Jag rekommenderar dig born2011 att träffa överläkaren. Förbered dig väl med frågor. Gå igenom din journal ordentligt innan. Du har säker krystat över en timme t ex. Hur kan man låta dig göra så om man vet vad du var rädd för? Sen är du väl snäll i dina önskningar om dessa personer... 

Men Cox så ledsen jag blir . Du var ju så hoppfull efter op. Varför är det så här? Blev inte sfinktern bra lagad vid op? Hur länge sedan är det nu? Har du varit i kontakt med Folke? Stor kram!
  • Minnie7
    MammAmma skrev 2015-01-19 09:16:14 följande:

Jag har inget konstaterat framfall då barnmorskan som undersökte mig på gyn tyckte att ALLT såg och kändes helt normalt! Att min livmoderhalstapp hänger ner och är fastkilad i bäckenet och ändtarmen är ihoptryckt och kommer ut en bit när jag bajsar numera är tydligen inget som spelar någon roll -_-

Jag har sen jag fick framfallet i slutet på oktober haft mycket rikliga blödningar som håller i sig en dryg vecka, trycket i underlivet och svedan som trycket orsakar under mensen är inte så kul det heller och värre mensvärk har jag också. Någon annan som upplevt skillnad på mensblödningarna sen ni fick framfall?

Vet inte om det har med framfallet att göra men mina blödningar blev mer långdragna. Precis som om det samlades därinne och rann ut i omgångar. Men nu har jag spiral och sparsamt med blödningar.
  • Minnie7
    sophie17 skrev 2015-01-22 23:00:46 följande:

Har följt tråden ett tag men inte skrivit förut.

Har en dotter på 9 månader. Fick sfinkterruptur grad 4 vid förlossningen och fick några dagar efter en svårläkt infektion. Ca 1 månad efter förlossningen fick jag framfall. Har ett stort cystocele och ett litet rectocele. Jag har haft turen att få komma tidigt till bäckenbottencentrum och få diagnos. Är uppsatt i kö till operation till hösten, har fått prolapsring i väntan på operation. Ringen är nu min bästa vän:)

Tänkte på vad du skrev Blåsippan84 om att gå på toa och göra nr 2. Uroterapeuten sa till mig att jag absolut inte får krysta när jag gör nr 2. Vet inte om detta gäller alla eller bara mig men skriver i alla fall vad hon sa så kanske det hjälper lite.

Hon berättade så här för mig ang nr2. Man skall ha en pall under fötterna, inte för hög, bara så att rumpan kommer ner lite i toastolen. Det finns tydligen någon muskel som normalt "kramar"om ändtarmen men om man sitter så här så "slappnar/töjs" den. Sen så sa hon att man skall blåsa upp magen som en ballong och sen dra in den mot ryggen om och om igen. Då masseras tarmarna och avföringen åker fram. Sen skall man slappna av och bara sitta och vänta på att det skall komma ut. Jag trodde inte att detta skulle fungera men oftast gör det det :)

Bra tips Sofie och lycka till med operationen. Vad du har varit med om mkt! Hoppas verkligen du blir bra nu. Stor kram.
  • Minnie7
    MammAmma skrev 2015-01-26 18:28:56 följande:

Jag har en något privat och närgången fråga till er som har/har haft sex med era män 'trots' framfallet... Får ni ut något av samlag? Känner era män av framfallet? Har de svårt att komma pga eventuell slapphet?

Anledningen till att jag undrar är för att jag inte känner nåt alls i princip (har visserligen bara haft samlag en gång sen jag fick det här), det är ju bara som ett hål rakt in. Inga känsliga delar stimuleras av penetrering eftersom alltihopa fallit ihop :/

Min sambo säger att det känns precis som innan förlossningen. Men jag får inte av så mkt längre. Innan kändes huden runt om men nu är det bara ett hål och slidväggar som nöts. Så- ingen höjdare för mig men samma för mannen.
  • Minnie7
    che71 skrev 2015-01-26 18:09:13 följande:

Hej

nuförtiden syns inte mitt främre slidväggsframfall i spegeln (inte samma bula som innan i alla fall) men besvären är nästan värre sedan några dagar .

känner att något är på väg ut men ser inte så mycket. .bara som en flik baktill. .kan ärren efter perineumbristning släppa eller har jag fått ett bakre slidväggsframfall?

Vagifem har inte hjälpt o läkaren sa i början på December att det inte behövde opereras men just då den veckan var det ovanligt bra för första gången.

Han sa att han skulle skicka remiss till bäckenbottencentrum men jag väntar fortfarande. .undrar hur lång väntetid det är där?

Detta kan inte vara normalt. Har precis haft mens o det borde vara lite bättre nu..Snart 9 månader sen förlossningen. Så deprimerad över detta. Vi har inte haft sex än heller. .har ingen lust pga obehaget av framfallet. Hur känner ni för sex? Jag menar hur ska man få lust egentlugen när det känns så obehagligt i underlivet alltid ?

Har tyvärr inget bra svar. Har heller ingen sexlust och skulle lätt praktisera avhållsamhet. Gör det med hänsyn till mannen.
  • Minnie7
    che71 skrev 2015-01-26 19:40:48 följande:
    Men hur känns det dina framfallsbesvär alltså?

Så han tappar inte lusten nu då när du inte har lust o har underlivsbesvär? För jag har ju hela tiden berättat om framfallet o hur obehagligt det känns så oroar mig för att han inte ska ha lust när jag väl vågar o vill!
    Det känns typ inget vid sex. Ingen smärta heller. Han vet att jag inte har någon sexlust. Kan ju inte ljuga. Men det går liksom inte in på honom hur illa det verkligen är. Han tänker typ att om jag är våt så tycker jag det är skönt. Hmmm, funkar ju liksom inte så. Vi har definitivt fått problem pga detta men inte bara pga sexet. Vår relation är inte bra sedan förlossningsskadan men det beror mer på att jag inte tycker ha fått den uppbackning och stöd jag borde ha fått. Tycker själv att jag varit helt öppen med alla problem och hur det begränsar mig men han glömmer fort. Då bryr man sig kanske inte så mkt...
  • Minnie7
    che71 skrev 2015-01-26 21:37:57 följande:
    Usch va trist o pga förlossningsskadan som du redan har lidit så mycket av.

min sambo är väldigt förstående o hjälpsam. .jag behöver hjälp med tyngre saker o han gör så mycket han kan för att avlasta mig.
    Låter jättebra! Skönt att han förstår och vill hjälpa dig.
  • Minnie7
    Gladhannapanna skrev 2015-01-27 07:54:16 följande:

Min man är jättestöttande, dock berättar jag inte alla detaljer för honom. Han behöver inte veta att jag behöver hjälpa till med fingrarna i slidan när jag blir hård i magen tex. 
    Jag känner inget behov av att prata med honom om det och han har säkert inte behov av att veta alla detaljer. Det räcker med att jag säger;" Jag kan itne hoppa studsmatta med tjejerna" eller : "jag springer inte så du får lära dottern att cykla" etc. Inga problem alls! Jag lyfter sällan tungt heller. Är ju opererad men kan ändå ha lite besvär i vissa stunder. 

Nej, så detaljerad har inte jag heller varit men han vet tex att jag inte kan springa eller hoppa och ändå kan han säga till barnen, att "mamma kanske skulle hoppa lite också". De förstår ju inte att jag inte kan, men han borde förstå det. Speciellt när jag uttryckligen sagt att jag inte kan- och varför.
  • Minnie7
    Gladhannapanna skrev 2015-01-27 14:08:13 följande:
    Då hade jag faktiskt blivit väldigt sur!!!! Stackare som inte får bra stöd!
    Ja, jag har blivit både sur, ledsen och arg många ggr. Inte konstigt att man blev besviken.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder