• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

born2011 skrev 2014-09-25 01:26:54 följande:

Förstår inte varför det är så hög återfallsrisk för framfallsoperationer?? Varför ska de vara så mkt svårare än annat? Skulle ju inte kännas såhär jobbigt om man visste att det kunde opereras o sen var det bra liksom.

Håller med dig. Om man visste att man, efter förlossningen, kunde gå till en läkare och få rätt diagnos samt en bra bot då skulle allt vara mkt enklare. Nu känns det precis som att man först får kämpa för att överhuvudtaget få en diagnos. Sedan får man oftast olika beroende på vem man frågar och efter det kan svaret bli antingen att inget finns att göra eller en op som kanske inte blir helt bra och ffa inte varaktig. Förstår att vården försöker mörka riskerna med vaginalförlossning. VEM skulle vilka chansa om de visste liksom?
  • Minnie7
    che71 skrev 2014-09-25 21:18:09 följande:

Är det någon som vet om förlossningsjournalen bara är det knapphändiga man fått hem? Eller kan man begära ut en mer utförlig journal?
    Verkar ju oerhört konstigt att de inte skrivit något om tex yttre press, min förlossningsrädsla, barnets läge innan hon kom ut (om de nu visste det?!)...
    allt är så knapphändigt...den största händelsen i livet liksom...!!
    Är det verkligen allt?
    Sen borde det väl finnas journal från BB efteråt,,,undra om ens skrev ner att jag berättade att urinen rann innan jag hann till toa flera gånger de första dagarna?!

Det finns mer, tyvärr kan de vara lika knapphändiga. Be om en journalkopia från tiden på förlossningen samt BB tiden.
  • Minnie7
    che71 skrev 2014-09-26 09:11:14 följande:
    Känner lite som du...har inte haft sex än o barnet är snart 5 månader.
    det har bara med framfallet att göra, känner mig så totalt osexig o tänker på det hela tiden o så har jag ju berättat hur det känns för mannen så han vet o det borde man kanske inte ha gjort så i detalj kanske
    bristningarna i perineum tror jag däremot har läkt fint
    Tänk om det gör ont eller känns konstigt?! Tänk om han tröttnar o vill ha mer o lämnar mig?! Nej, jag får inte tänka så..det kommer att ordna sig.
    Vi har världens finaste bebis i alla fall!

Förstår er precis. Är inte alls samma sak att ha sex numera och jag ställer upp pga mannens behov. Så ska det inte vara! Men, jag avskyr vad förlossningen gjort med min kropp, förstört det så. Jag och sambon kommer antagligen gå skilda vägar så småningom. Förlossningsskadad har tärt på vår relation. Han kunde inte stötta mig och hantera hur dåligt jag mådde och jag har blivit mer distanserad. Tycker inte längre om fysisk närhet eftersom det kan leda till sex. Så- vaginalförlossningen förstörde mitt liv iaf. Innan den hade jag inga symtom alls. Måste gå vidare i livet men bäst är nog egentligen att göra det ensam utan man tror jag. Då skulle jag nog må bäst tror jag.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-09-26 13:06:10 följande:
    Ush vad jobbigt att höra:(( vad hade du för framfall nuigen? Var du inte opererad?
    Jo då, jag är opererad och väldigt mycket bättre! Men, resan var lång och sambon inte den mest sympatiske så att säga. Han menar absolut inte att vara elak eller dum på något sätt men han har inte förmågan att stötta och det anade jag redan innan. Förlossningsskadan gjorde inte saken bättre om man säger så. Sex är inte obehagligt längre men det känns inte som innan och jag avskyr hur det har blivit. Sedan är att jag och sambon inte är på samma våglängd längre- det hjälper ju inte direkt.
  • Minnie7
    born2011 skrev 2014-09-27 00:41:28 följande:
    vad tråkigt att höra! Hur är du opererad??

Min man förstår mig inte heller, han förstod mig inte när jag ville ha kejsarsnitt, alla kvinnor föder ju vaginalt det kommer gå bra. O nu detta säger han också att han inte orkar om jag ska vara så ledsen det kommer läka och bli bra tror han.
    Lite som min sambo. Han har tyvärr filosofin att om man inte pratar om ett problem så försvinner det. Jaja, vi får se om vi kam hitta tillbaka till varandra. Många förhållanden spricker ju vid kriser så varför skulle en kris vid en förlossningsskada vara annorlunda egentligen.
  • Minnie7
    Minnie7 skrev 2014-09-27 06:59:54 följande:
    Lite som min sambo. Han har tyvärr filosofin att om man inte pratar om ett problem så försvinner det. Jaja, vi får se om vi kam hitta tillbaka till varandra. Många förhållanden spricker ju vid kriser så varför skulle en kris vid en förlossningsskada vara annorlunda egentligen.
    Jag har gjort en bakre plastik och mellangårdsrekonstruktion samt en TVT lite senare.
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-09-27 10:20:19 följande:
    Minnie, om jag kommer ihåg rätt så har du fortfarande lite besvär som kan tyda på att det finns mer att åtgärda. Är det så?

Urinröret buktar ff men det finns inget att göra åt den saken påstås det. Jag samlat kraft och erfarenhet för att orka ta tag i det igen. Inväntar fritt vårdval då jag själv kan söka varsomhelst.
  • Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-09-28 15:14:06 följande:

minnie
    Det finns saker att göra. Man borde kunna sätta nät  fram väggen och dra ihop den lite, så att urinröret får bättre stöd.

Ja, vi får se... Inväntar som sagt det fria vårdvalet så kan man ju höra research och kolla upp någon bra uro/gyn.
  • Minnie7
    Paincake skrev 2014-09-30 12:16:45 följande:

Igår opererades jag och än så länge känns det jättebra - en stor förbättring redan nu. Jag kan kissa ordentligt för första gången på flera år, jag känner inget skav och tyngdkänsla utöver att det känns stelt och ömt efter själva operationen.

Jag började nästa gråta igår när jag kissade på riktigt för första gången - så bra kändes det.

Jag känner redan nu att jag har en bättre kontroll över musklerna även om jag absolut inte gör några knipövningar.

De gjorde alltså en rejäl främre plastik och en mindre bakre.

Däremot är jag lite konfunderad över läkarnas inställning till det hela.Jag frågade ju om hur forskningen såg ut: Vad har hänt på tio år, vad har hänt på tjugo? Och det enda hon kunde säga var att "vi gör alltid såhär första gången en patient opereras". Med det räknar jag med att hon menar att de gör ett snitt och syr igen och hoppas att ärrvävnaden stagar upp urinblåsan. Jag tänkte nämligen mycket på det du skrev, Maria, angående procentantal som opereras på felaktigt sätt. Men eftersom jag inte är sjukvårdsutbildad så vet jag inte hur kroppen fungerar. Jag kan liksom inte argumentera för min sak annat än att hänvisa till en hemsida på nätet.

Enligt min operatör finns det en risk att hållbarheten på operationen inte är mer än tre år. Det låter lite... 

Jaja. Oavsett så känns det jättebra nu. Jag tar alvedon och ipren och barnen är hos sin farmor och farfar den första veckan.
    Tre veckors sjukskrivning fick jag. "Det får alla, oavsett vad de jobbar med". 

Så för att sammanfatta min sjukhusvistelse var det stressade läkare som egentligen inte hade tid att prata och diskutera och nästan blev irriterade när jag ifrågasatte något eller la fram ett förslag men underbara sjuksköterskor och undersköterskor som tog sig tid trots att det var stressigt. 

Skönt att det redan känns så bra. Men- ta det väldigt försiktigt ändå så inget spricker upp. Vila så mkt du kan.
  • Minnie7
    Paincake skrev 2014-10-07 22:16:53 följande:

Hallå!

Hur går det för er?

Här går det sakta men säkert framåt efter operationen. Jag har inte särskilt ont - idag har jag inte tagit något smärtstillande alls- men det blöder fortfarande. I söndags kom det en del färskt blod efter att ha nästan varit borta och jag ringde lite oroligt till MAS men fick lugnande besked. Sen har det lyckligtvis avtagit en del.

Jag går ju hemma och skrotar och sover mycket. Det visade sig också att jag fått borrelia av ett fästingbett så en hästkur penicillin blev det också så om tröttheten som beror på borrelian eller operationen det vet jag inte. Lite bättre är det nu i alla fall, en vecka efter operationen. Jag njuter av att kunna kissa ordentligt och med rejäla mellanrum istället för att vara kissnödig jämt.

Än så länge är ju den här operationen det bästa jag gjort. smile1.gif

Låter ju jättebra att du mår så bra! Hoppas blödningarna avtar helt. Om det ökar igen kan det vara något stygn som lossnat. Så blev det för mig men då blödde jag mycket.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder