• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Dum fråga kanske men om livmodern sitter där den ska men att urinblåsan ändå åker ner- vad kan det bero på? Och om livmodertappen inte åker ner så långt (kanske 4 cm in), kan det ändå vara ett livmoderframfall? Före förlossningen hade jag svårt att ens nå tappen och nu står jag med lätthet och kontrollerar spiralen :-/. Man har ju hört att livmodern åker ner på alla.

• Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-08-30 10:03:49 följande:

minnie
    det låter som en lite sänkt livmoder och när den sjunker ner drar den ofta med sig den främre väggen, så att urinblåsan inte får så mycket stöd. Min livmoder var så högt upp för ett år sedan,

Jag tror däremot redan nu att jag kommer att behöva fixa den främre väggen sen. Än så länge går det inte bättre att tömma blåsan.

Det är helt sjukt vad trött och medtagen jag är efter denna op. Orkar knappt göra något alls. Ska försöka orka med att duscha idag bara. Att ens skriva detta tar så där 3 ggr så lång tid.

Maria:

Ja, kanske försöka träffa en uro/gyn när jag orkar ta tag i det igen. Man behöver ta en paus emellanåt och samla krafter. Just nu lever jag ju acceptabelt iaf för det mesta. Är på dåliga dagar allt gör sig påmint igen.

HK: din stackare... . Hoppas du återhämtar dig snart och att operationen trots allt gett ett bra resultat. Så, bara för att se om jag fattat rätt- de har fäst upp din urinblåsa men ändå kanske du måste göra en främre plastik?!?
  • Minnie7
    che71 skrev 2014-08-31 05:58:06 följande:

Inatt tror jag att jag måste ha kissat på mig!

Vaknade o det var helt blött i trosan o fuktigt under mig.

Hade sovit 4 timmar o var väldigt trött.

Har detta med framfallet att göra?

Någon som varit med om det?

Är så orolig.

Igår kväll när jag la mig var magen extra stor. ..inte gasig utan på annat sätt liksom. ..kan det vara blåsan som inte tömde sig ordentligt när jag kissade?

Fast kissa på sig på natten? ! Så konstigt. .har inte hänt sen jag var liten.

Ändå var framfallsbesvären inte värre än vanligt.

Hade inte druckit alkohol alls.

Bebis fick mat o jag kissade o sov sen som en stock..alltså 4 timmar. .inget ovanligt. Brukar kissa 1-2 gånger per natt. .när jag ändå är uppe o ammar.

Har aldrig hört det sambandet mellan framfall. Förstår att du känner dig orolig och blev brydd. Kanske sov djupare än vanligt och kanske hade mkt urin i blåsan pga framfallet? Du drömde inte att du var kissnödig? Har själv gjort det vid något tillfälle och kissat på mig (alltså som vuxen också)
  • Minnie7

HK- håller också tummarna att allt ska läka bra. Syr de fast nätet inuti eller fästs det av sig själv? Hur går en sån operation till egentligen? Har du några "öppna" sår inuti?

• Minnie7
    Hemligkvinna skrev 2014-09-03 07:23:17 följande:

RÅKADE SKICKA IVÄG..

Hon sydde igen enterocelet, så högt upp det gick.

Vet inte hur de gör med robothålen, men jag antar att de bara syr igen huden.
    Det är enbart de översta millimetrarna av huden som gått upp. Längre in sitter det ihop. Så det kanske är tejpen jag reagerat på denna gång?

Det lilla som fixades i mellangården har helt slutat blöda och vätskar sig knappt alls, så det borde ju inte ha gått upp där.

Och hur det ser ut på insidan kan de väl inte ens se ordentligt på återbesöket om 3mån. Eller kan de se lite mer med ul?

En sak är dock säker. Jag får nått otroligt ont av tarmarna och att bajsa är en fruktansvärd mardröm, där man bara vill skrika rätt ut. Och då har jag lyckts hålla avföringen lös. Fick igång magen natten mot lördag och sedan igår natt och nu på morgonen. Sen tar det alltid några timmar innan den värsta smärtan lagt sig.

Idag är första dag själv med barnen. Frukosten blev snabbt avklarad i alla fall. Nu väntar jag på att vi ska gå iväg till skolan. ca 850meter enkel väg, så jag får väl lägga mig och vila i gräset innan jag går hem.

På eftermiddagen får de gå hem själva.

Har inte fått nått mot rodnaden. Det var så lite. Håller koll på det istället.

Ok, tack för info. Känner du någon skillnad än med tyngdkänsla osv?
  • Minnie7
    Maria7201 skrev 2014-09-04 19:44:37 följande:

Hej alla!

Jag mår jättedåligt nu. Har varit på sjukhuset och pratat med avd chef, ansvarige förlossningsläkare samt två barnmorskor som var med under förlossningen.
    Jag blev hånad och läkare sa att mina besvär var inte så farliga och jag är 42 år gammal och då får man räkna med framfallet. Alla tyckte att det var normalt att jag kom till förlossningen kl 3 på natten och var öppen 10 cm och barnet föddes kl 07.00 med värkstimulerande dropp samt yttre press under 10 minuter för att få han sjunka ner till bäckenbotten. Han har legat ovanför bäckenbotten i nästan 4 timmar utan att sjunka ner och mina värkar var svaga och oregelbundna. Detta räknas som normnalt.
    Barnmorskan uppmande mig att krysta sedan kl 3.00 så jag fick krysta väldigt mycket på uppmaningen men hon skrev i journalen att jag fick krysta från 06.00. När jag och min sambo sa att det inte stämde förnekade hon. Barnet föddes ju i djupt tvärläge.
    Förlossningsläkare sa att allt var rätt  och inga fel begicks och att mina symptom stämmer inte med mina upplevelser och log. De två barnmorskor som förstörde mitt liv sa att de inte gjort något fel och skulle göra likadånt nästa gång.
    Jag blev hånad, ifrågasatt och mina symptom blev bagataliserade. Jag ville ju att de slulle göra LexMaria men de vägrar.
    Jag kommer att anmäla dem men om IVO går efter journalanteckningar blir barnmorskorna inte fällda. Vad gör man?
    Först blir jag misshandlat på förlossningen och därefter skrattar de åt mig och ber dra åt helvete. Barnmorskan lämnar oriktiga uppgifter i journalen också.
    Ingen empati alls. De vill bara skydda sig själva. Jag har jobbat på samma sjukhus i 10 år men jag är inte mycket värd.

Jag frågade om jag kunde komplettera journalen men blev hänvisad till verksamhetschef. Jag vet inte om det är någon ide att träffa honom. Om jag skulle behöva en betalningsförbindelse till ett annat sjukhus då kanske han  inte samarbetat med mig after allt detta? Vad ska jag göra? Hjälp?!
    Jag känner att förlossningsvård i Sverige är hemsk och orättvis. Hur har de samvete att behandla patienter på detta sätt! Läkare frågade även mig om jag hotade honom när jag börja prata om oberoende granskning. Men det är svårt att granska något om journaltexten inte stämmer.
    Flickor, hjääääälp

Usch säger jag bara! Finns uppdrag granskning fortfarande? Ringa dem? Tycker absolut du ska ta upp det med verksamhetschefen om du kan komplettera journalen. Anmäl till IVO. Har ni någon "klagokanal" på sjukhuset så kontakta dem också. Inte säkert att de vägrar dig vård någon annanstans då de med all säkerhet vill "bli av" med dig. Vännen vilket hemskt bemötande! Skönt att din sambo stöttar dig. Stor kram!
  • Minnie7
    Cissan skrev 2014-09-11 07:08:10 följande:

Jag tror absolut det i många fall är o kan vara genetiskt men om man aldrig haft ett symptom innan o efter fl så är man helt paj därnere så beror det då definitivt på fl. Jag hade ett stort barn med stort huvudmått som efter igångsättning, alltså från första värk tills jag är öppen o han ute gick liksom på 1-2 timmar med hjälp av 8 doser cytotec o värkstimuletane o dhan fastnar han på slutet så de klipper upp mig så är det pga av min fl jag fått det. Ingen kan få mig tro annat. Sen är jag ju inom ramen av risker som stort barn, äldre, överviktig pga av graviditetsdiabetesen jag fick o jag ville som så många andra ha ks men nekades. Ligger man inom ramen att vara en riskgraviditet (deras ord på mig) så varför neka en ett ks?? Kommer aldrig förstå :((((()

Nej, det förstår jag inte heller. Och varför neka de som vill ha KS överhuvudtaget? Vi är ju ganska få i relation till de som vill prova vaginalt. Känns liksom inte som en stor patientgrupp- ännu iaf...
  • Minnie7
    Paincake skrev 2014-09-12 19:55:04 följande:

Jag har ingen aning om hur man håller nerverna i schack. Sprit? smile5.gif

Min egen operation kryper också närmare och jag är hur nervös som helst. Idag tänkte jag mig ner till vårdcentralen för att lämna blodprov inför operationen men missade öppettiderna. Smidigt...

Men jag har operationssamtal på onsdag och har tagit ledigt hela dagen så förmiddagen ska jag nog klara att komma iväg.

Hur tänker ni angående narkos? Jag vill helst inte veta något eller vara vid medvetande alls under operationen.

Jobbar som narkossköterska och har själv gjort en mellangårds/ bakre plastik i lokalbedövning (!) och sedering. Gick hur bra som helst och jag minns ingenting. Fick en blockad i underlivet som höll mig smärtlindrad i flera timmar efter op. Annars är det vanligast att göra i ryggbedövning eller narkos. Även om det är i ryggbedövning så kan man få så mkt lugnande att man egentligen sover, fast utan någon slang i halsen. Fördelen med ryggbedövning är att man har god smärtlindring efteråt samt att man inte är groggy eller blir illamående postop. Fördelen med narkos är... inget direkt i samband med detta. Möjligen att man kan kissa snabbare efteråt (om man inte får kateter ändå). Men, är du frisk i hjärta och lungor och inte har anlag för åksjuka så funkar narkos jättebra också. Vill bara påpeka att även om man väljer ryggbedövning måste man inte vara vid medvetande.
  • Minnie7
    nötskrikan skrev 2014-09-12 20:50:46 följande:
    Ok, mer sprit alltså :) Än så länge förtränger jag nog mest det hela.

Jag får inte välja, det blir narkos. Träffade narkosläkaren tidigare i veckan, tog blodprover och fick antibiotika och en spruta som jag ska ta själv på söndag. Är inte speciellt orolig inför själva narkosen men att må illa efteråt låter inte kul.
    Nej, för din operation måste man vara sövd.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder