• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Irma

Mamarazzi:
    Skönt å höra att du också fungerade så...

Nej jag har inget handikapp Jag läser inte lika obehindrat på engelska som svenska bara. Det, lathet och förnekelsen har gjort att jag inte läst!

• Idun 78

Hej mina vänner!

Nu drar jag till fjällen i några dagar. Saknar er alla redan!

Vi ses efter helgen!

• speransa

Hej alla igen :)
    lever också i förnekelse fast vad gäller att kolla upp om man har något annat som lurar som ex. ngn sjukdom. Lättare att skylla på för trånga skor än att tänka kanske har jag reumatism.. :) Men ni har rätt man borde kolla upp d!

På tal om tidning kanske vi skulle skriva en egen med våra berättelser så kanske vi kan tjäna lite pengar på våra eländen som man kan lägga på att skaffa en bra gynekolog eller surrogat mamma kanske ;)

Idun: Ha en underbar semester!! O tack för tipset på testet som jag borde ta!

Kram på er!!

• fruZ

LillaD; ja, det borde vara dags för Hella, hon var nog strax före mig. Jag är så glad att du är gravid igen nu. Det kändes som om vi följdes åt i början, men sen blev jag gravid och inte du och det känns ju orättvist. Men nu är du iaf på god väg och jag hoppas du tar rygg på mig!
    Om din BM vägrar lyssna på hjärtat och jag känner mig lugn om ett par veckor så kan du ju få låna min AS, jag kan skicka den till dig om du vill!

Idun; ååååååååå, fjällen...

• EMND

Jag har länge tänkt på Malou von Sivers. I "Efter 10" brukar hon ofta träffa par som hade anorlunda problem innan, efter eller under graviditeter.
    www.tv4.se/1.326193/2008/03/11/bli_gast_hos_malou
    Tänk om vi alla skriver till henne i berättar om våra erfarenheter med sjukvården och det vi vet har hjälp många av oss men många läkare vägrade behandla med.

Förresten jag var just och såg Män som hattar kvinnor. Spänande och skrämmande. Hoppas den inte har skrämt i väg lilla räkan som kanske är på väg... hm...drömmer....

Oh så grattar jag alla lyckade rUL och VUL och alla sparkar och bussiga bäbisar och så varma kramar till er allaso det inte går bra för.

• Poppy Lee

Hej tjejer,

tillbaka efter hysteroskopin igår. Som inte visade på något alls, livmodern var felfri.

Blandade känslor: fortfarande ingen förklaring på mina mf, samtidigt skönt att alla mina skrapningar (4 st) och två livmoderinfektioner inte orsakat någon skada på livmodern.

Så nu är det nästa steg, att försöka få tag på en läkare som skriver ut F. Jag har en tid hos Dr A.S. i Sthlm nästa vecka, visst var det några som gått hos henne, tror ni att hon kan tänka sig att skriva ut F till mig?

Läkaren jag mötte igår var för övrigt helt gräslig. Han har dåligt rykte och det bekräftades. Arrogant, otrevlig, okunnig om mf och allmänt dryg och nonchalant. Men men, jag fick det jag ville, undersökningen är nu utförd och nu kan inte UAS hjälpa mig mer. Självklart trodde han inte på immunologiska förklaringar till mf (detta trots att han inte var påläst vad gäller mf för fem öre utan är ivf-läkare)

• Lycka77

DND - jag har länge haft samma tanke, även skrivet om det i vår "blogg-tråd" men det verkar inte som ngn nappade på idén.
    Sen finns det en tjej som har haft 12 mf och nu fått en son, hon kommer från min hemstad och varit omskriven i lokalpressen, nu visar det sig att Allas och Året Runt blivit intresserad av att skriva om henne (jag läser hennes blogg) Inte de mest lästa tidningarna kanske, men alltid något.

Poppy - skönt ändå att det inte var något tok med livmodern, men ack så jobbigt att inte få några svar, och en skitläkare på toppen av det *grrrr*

Läkarna på spec.mvc på UAS är ju för att skriva ut Fragmin, finns det inte något sätt du kan få komma till en av dem för att planera inför en kommande grav? Det känns hemskt att du inte ska få tillgång till hjälpen när den finns nära.

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Poppy Lee

Lycka: aha, är det sant? Vet dock inte riktigt hur jag skulle få tag på F före en graviditet på spec.MVC, enl. min erfarenhet är det rätt svårt att öht komma dit, i synnerhet före en graviditet. Men det kan ju vara bra att de är positiva om jag lyckas bli gravid och sedan får komma dit.

Den elaka dr:n igår talade om att det funnits EN läkare på UAS som var positiv till F vid mf utan att proverna visat något fel, men att hon flyttat till Enköping. Kan man kontakta henne månntro...?

Vilken blogg är det du pratar om förresten? Blir nyfiken, länk please!

• Cia o krabaten

Poppy: Bra men GRRR
    Säger som Lycka-försök få tag på specen!
    Annars åkte ju Lilleskuttan till Enköping för sina Vul och läkare, så varför inte?

• Lycka77

Kopierar in ett inlägg från bloggen som jag pratade om:

"Min läkare hittade ett avvikand provresultat i min journal. Från 2003!! Den där idiotläkaren jag hade som sa att jag aldrig skulle kunna bli mamma hade gjort ett blodprov 2003 men sen aldrig brytt sig i svaret. Det visar sig att mitt protein C är avvikande.

Förekomsten av protein C-brist medför att blodet har något ökad förmåga att levra sig (koagulera) vilket ibland medför ökad risk för blodpropp. Särskilt i samband med andra yttre faktorer tex graviditet. Min läkare skickade mig till hematologen för ytterligare tester. Och visst, jag har en protein C brist. Den är jag född med och kommer från min mamma. Testet som togs 2003 var alltså otroligt viktigt och han bara missade det. Nu ska hela min familj testas och se vilka mer som lider av detta.

Hematologen berättade för mig att det här är orsaken till mina missfall. Det innebär att alla missfall hade kunnat undvikas om läkaren hade gjort sitt jobb. Tanja som chansade när hon gav mig Fragmin (blodförtunnande) gjorde helt rätt. Hon CHANSADE och sa att det kunde förebygga ett missfall. Hon tog det säkra före det osäkra och jag är nu i vecka 14 +6.  Det är en sån välsignelse. Hematologen har sen dess ökat min Fragmindos. Han sa att alla mina tidigare barn förmodligen dött av blodpropp. Det hade enkelt kunnat undvikas. han ska hjälpa mig skriva en anmälan mot den första läkaren.

Tänk att en persons livsöde kan ligga i händerna på en läkare och får man fel läkare kan hela ens liv vara förstört. Och tvärtom, kommer man till rätt läkare kan allt bli underbart"

Länken till bloggen är:  http://imammasmage.blogg.se/
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8