• speransa

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Tjo på er alla! Jag har haft misfall och utomkveds och är nu gravid i v 5.. Hade blödningar igår så jag vet inte vad ma nskall tro.. men men. Jag läste ngt om reumatism och om proppbenägenhet. Tror man att även reumatism i släkten kan påverka missfalls benägenhet?? Själv e jag med i en studie i Borås som läkaren Lennart Blomkvist håller i och skall gå på tabletter som är blodförtunnande så fort man har sett hjärtljud.. om jag kommer dit vill säga.. Skall till honom nästa söndag så jag hoppas att jag inte får mer blödningar..

Kram på er alla!!

• speransa

Hej babblar på och ni andra! Tack för peppen.. Hinner inte med här det går så fort.. Blöder fortfarande så jag e knäckt nu och skall på akuttid idag.. Skulle ha börjat på söndag med blodförtunnande efter vul hos läkaren.. men hinner nog inte dit. Har redan fått mf tror jag.. Akta er för att dosera själva med blodförtunnande!!! Min läkare har sagt att det kan vara farligt och att man inte skall börja förän man har sett hjärtljud. I studien jag är med i skall man ta motsvarande en sjundedels magnesyl eller vad det heter i acetysalisylsyra mängd dvs verkligen micromängder.

Ngn som vet vad man skall ta för prover mer? I missfallsutrdening menar jag. Lämnade 19 rör sist utan att det visade ngt.. Lista? Kanske skall man skaffa katt istället.. Någon som kan peppa mig? Hur orkar man.. Detta är min 3:dje graviditet på ett år.. Ett utomx och detta verkar ju vara mf och ett ma förra våren i v12-13 blääää Kan det vara bra att gå så här för kroppen.. Jobbar som förskollärare till råga på allt o e sååå sugen på att gulla med alla andras ungar just nu :(

Kram på er alla!!

• speransa

Hej alla!
    Tack Bettan B.. Det gick käpprätt åt helvete som vanligt.. Det var missfall eller utom x så nu skall jag ta nytt hcg om 2 dagar i hopp om att det går ner iaf.. Hon kunde inte se om det hade suttit rätt iom att jag hade blött så antingen var fostret ute eller så ligger d o lurar någon annanstans.. :(

Slemmhinnorna var mkt tunna så jag frågade om man kunde få ngt nästa gång. Hon sade att jag kunde få progesteron nästa gång vilket hon inte trodde på men menade att många ville ha och trodde på. Någon här som tar/har tagit det? Hann ju som sagt inte fram till vecka 6 då jag nästa gång skall ta acetysalicylsyra, eller ja jag e ju som sagt med i en studie så 50% får ju placebo vilket man inte själv vet..

Borde kanske vara glad att jag iaf har lätt att bli gravid med det hjälper ju inte när man haft 3 graviditeter på mindre än ett år som bara går åt helvete.. Vi kan ju alla här glädja oss åt min gynekologs "uppmuntrande ord":

"Statisktiskt sätt får alla par där inget fel som inte går att åtgärda inte hittas barn tillslut om man orkar hålla på"

Tack för den.. då tänker man hur många ma, mf eller utomkveds e det kvar tills dess då? 1,2,5???

Ja, ja vad är en bal på slottet
    Kram på er alla!!

• speransa

Hej på er alla och tack för alla era svar!! En stor kram på er!!

Jag har ju gått på ma utredning och tagit en massa prover som alla visat sig vara normala.. har tyvärr dålig koll på vilka prover man har tagit.. En massa prover som kollar blodet iom att jag skall ta blodförtunnande men allt där var också normalt. Ni som har tagit/tar asa mm från ägglossning har man hittat ngt "fel" eller provar man bara? Är lite rädd för att självdosera..

Borde kanske gå och kolla upp mig hos en vanlig läkare för jag är orolig att jag har reumatism iom att det ligger i min släkt plus att jag har haft ont mina tåleder som svullnar upp ibland och ibland tappar känseln i mina ringfingrar som också då "vitnar" och ser rätt läskiga ut :)

Håller tummarna för alla er som är gravida!! Vad gäller mina tankar kring att berätta på jobbet Krusbär så beror det ju helt på vilken relation du har till dem på jobbet. Jag själv efter alla ma och mf har berättat från dag 1 pga att alla har stor förståelse och kan peppa en!

Kram på er alla!!

• speransa

Tack Irma! Jag googlade och läste om det igår.. Jo det är exakt det jag har frågan är vad det beror på.. Man blir ju rätt orolig.. Har också den lindrigare varianten vad jag tror iaf. Har dock inte haft det så länge.. Började rätt nyligen och jag är ju 30 år nu men har tränat mindre iom alla ma och då kanske det är den hormonella obalansen som har satt igång det?

Krusbär jo helt sant det där med att reumatism räknas som en autoimmun sjukdom.. d e därför ja nojjar mig..

• speransa

Hej alla igen :)
    lever också i förnekelse fast vad gäller att kolla upp om man har något annat som lurar som ex. ngn sjukdom. Lättare att skylla på för trånga skor än att tänka kanske har jag reumatism.. :) Men ni har rätt man borde kolla upp d!

På tal om tidning kanske vi skulle skriva en egen med våra berättelser så kanske vi kan tjäna lite pengar på våra eländen som man kan lägga på att skaffa en bra gynekolog eller surrogat mamma kanske ;)

Idun: Ha en underbar semester!! O tack för tipset på testet som jag borde ta!

Kram på er!!

• speransa

Lycka 77 ja vad säger man.. det är ju verkligen fördjävligt att du har fått gå igenom allt i onödan :( Men nu håller vi i alla fall tummana för dig denna gång!!!

Krusbär Ett jätte grattis till dig! kram

Poppy lee Det är lika trist varje gång man träffar idot läkare och de finns tyvärr alldeles för många! Leta upp en bra gynekolog som kan hjälpa dig så att du får den hjälp du behöver!!! Någon måste väl kunnna tipsa dig beroende på var du bor.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8