• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Finessan

Speransa, beklagar så mkt. Det finns medicin som tjockar slemhinnan.. IVF:arna har nog kolla på detta. Det finns även ngt naturmedel som kan hjälpa. Ska se om jag kan googla fram.

• babblar på

LillaD: heja heja heja! Nu går det nog vägen tror jag . Åh vad bra att allt var okej!

bettan: jo jag hade för många NK-celler också. Men progesteron gör ju att hela kroppen lugnar ner sej så det kanske hjälper då

Lycka: här är bra men jag tror jag har mycket sammandragningar ??? Magen blir stenhård jätteofta. Lite läskigt. Vet att det ska bli så men det känns som det är ofta. Har lämnat urinprov för säkerhets skull

Mama: bra att du inte ska oroa dej. Lättare sagt än gjort men blödningen försvann ju

Idun: grattis till hickan Mys mys

speransa: tråkigt med mf men hoppas du slipper X iaf. Jag har tagit prog precis som många andra här. Denna gången från äl

dansstina: skönt svar Då hoppas jag att det inte ger benskörhet eller nåt annat knas

finesssan: kul med full rulle Hon är ett i sommar va?

• mamarazzi

Speransa: Jag har tagit progesteron sedan jag plussade. Det är tydligen inget bevisat att det hjälper men det är iallafall säkert att det inte skadar så det är bara att köra på. Var dock noga med att ta dem endast med +-1 timme eller så så det inte varierar för mycket (vilket EVENTUELLT kan vara farligt)

LillaD: Du och verkar ha gått precis lika långt! Enl. mitt senaste ul är jag 13+2 idag! Ska vi ha dubbelförlossning?!
    Ang. den där känslan att glädjen inte infinner sig kan jag skriva under på. Jag hade bestämt mig för att jag skulle sluta oroa mig om vi såg ett hjärta i vecka 9. Istället för glädje infann sig VÄRSTA ångesten. Jag fick liksom panik över att jag nu skulle bli ännu mer ledsen över att mista den drömmen somvi nu var närmare än någonsin. Kände mig inte alls glad utan grät istället ännu mer. ;-( Min man tyckte jag var helt knäpp - han som var så glad.
    Men NU efter mitt senste ul förra veckan kan jag faktiskt glädjas. Visst är det blandat med oro men jag KAN vara glad oxå. Jag har ju dock den stora fördelen att ha gått igenom en lyckad graviditet tidigare och det tror jag lugnar mig. Förstår att det blir svårare då alla ens tidigare graviditeter lett till missfall.
    Jag oroar mig mycket över att jag oroar mig och är helt knäpp, Men jag skriver som många här inne skrev till mig. Det är INTE konstigt att vi oroar oss, inte kan glädjas och blir lite knäppa. Det är FULLT förståligt. Men jag hoppas att du kan glädjas snart. Iallafall liiite. Kram vännen och GRATTIS igen!

Tack till alla er som peppar mig över att jag vågar/kan lägga bort oron! Lite pepp behöver jag. Även fast jag låter kaxig så smyger ju sig oron in...men jag fortsätter att slå bort den.

KRAMIS

• Krusbär

LillaD: Grattis till 13+! Det är stort! Du får vara snäll mot dig själv nu och ta en dag i taget, glädjen kommer nog förr eller senare ska du se.

Idun: Mysigt med hicka!

Bettan: Hoppas verkligen att du får en vettig utredning och klara besked snart!

speransa: Beklagar mf. Som andra skrivit är ju prog vanligt att ta "för säkerhets skull" om inte annat. I mitt fall tror jag att det var viktigt pga "svag" lutealfas. Men det skadar inte annars heller som sagt. När det gäller tunn slemhinna så är jag osäker på hur det funkar. Progesteron är ju viktigt för att bygga upp och "behålla" slemhinnan, men jag tror att även östrogen är viktigt för uppbyggnaden. Man kan iaf få tunn slemhinna vid brist på östrogen. Har du tagit olika hormonprover?

Vinkar till er andra (och Cias mage... )

• Cia o krabaten

Krusbär: Magen med tigerränder tackar

• StoraD

tack för era snälla ord töser!

härligt att du kan glädjas mamarazzi!

pops: när var det du skulle göra undersökningen gumman? håller tummarna för dig!

Idun: hur är det med dig och sammandragningarna? bättre hoppas jag!

och a80, hur länge till ska du jobba vännen?

krusbär, när var ditt UL? du skulle vänta tills dess med att outa graviditeten på jobbet?

många kramar till er andra också!

• Krusbär

lillaD: Fredag den 13 är det UL! Börjar bli lite smått nervös! Därefter ska jag nog outa på jobbet. Har ju haft väldigt bylsiga kläder, så jag vågar inte helt plötsligt ha avslöjande kläder och "få mage" över en natt. Får väl hitta nån bra nivå därimellan. Har du nåt mer ul inplanerat innan rutin-ul?

• mamarazzi

Krusbär: Det är ju på min födelsedag! Så det måste ju betyda att det kommer gå superbra!! BM som gör ul:et kommer säga saker som "Nej men vilket FANTASTISKT vackert barn. Det har jag sällan skådat." "Tittar på här på hjärnan ser man att barnet är ENORMT begåvat. Den kommer bli något strort." Så kommer hon säga. Lovar!

Cia: Jag gillar tigrar!!

LillaD: Kastar lite kottar på dig! (det var så länge sen )Men snälla kottar alltså.

*Vinkar till Finesssan* (och pussar Vida på huvudet)

Kramar till er alla.

• speransa

Hej på er alla och tack för alla era svar!! En stor kram på er!!

Jag har ju gått på ma utredning och tagit en massa prover som alla visat sig vara normala.. har tyvärr dålig koll på vilka prover man har tagit.. En massa prover som kollar blodet iom att jag skall ta blodförtunnande men allt där var också normalt. Ni som har tagit/tar asa mm från ägglossning har man hittat ngt "fel" eller provar man bara? Är lite rädd för att självdosera..

Borde kanske gå och kolla upp mig hos en vanlig läkare för jag är orolig att jag har reumatism iom att det ligger i min släkt plus att jag har haft ont mina tåleder som svullnar upp ibland och ibland tappar känseln i mina ringfingrar som också då "vitnar" och ser rätt läskiga ut :)

Håller tummarna för alla er som är gravida!! Vad gäller mina tankar kring att berätta på jobbet Krusbär så beror det ju helt på vilken relation du har till dem på jobbet. Jag själv efter alla ma och mf har berättat från dag 1 pga att alla har stor förståelse och kan peppa en!

Kram på er alla!!

• Krusbär

Mamarazzi: Tack vännen! Faktum är att när vi gjorde KUB:en sa faktiskt bm ungefär så, och det är ju precis vad man vill höra! Hon visste vad hon gjorde. Hur mår du och mini-mama?

Cia: Tigrar har ju supermysiga magar!

Speransa: Reumatism räknas väl som en autoimmun sjukdom? Alltså större risk för immunoligiska problem.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8