Olw skrev 2009-02-03 18:20:22 följande:
Inget svar passade in på mig riktigt. Jag hade blivit väldigt besviken och ledsen om det visade sig att mina barn var homosexuella. MEN jag hade inte visat min besvikelse för dem. Min kärlek till mina barn hade varit lika stark.
[/citat]
so much better skrev 2009-02-03 18:22:35 följande:
[citat]
jag skulle tyckt det var stencoolt om mina framtida barn var homo..hade inte haft något som helst emot det utan skulle peppat dom hela vägen!
Jag förstår inte riktigt dessa inställningar. Vadå besviken? Är barnens kärleksliv något som ska göra _dig_ glad och lycklig? Fattar inte vad det finns att vara besviken på. Själv skulle jag bli besviken om mina barn blev tjuvar eller betedde sig illa mot andra människor. Då skulle jag känna att jag misslyckats i att uppfostra dem och det skulle göra mig mycket besviken. Men att bli besviken på att de blir homosexuella? Det är väl ungefär som att bli besviken på att de blir vänsterhänta. Ganska betydelselösa saker som dessutom ingen kan påverka. Och precis samma sak att tycka att det vore cool. Vad är så coolt med något som bara är? Det är ju inte så att barnet gjort någon stor prestation genom att ha en bestämd läggning.
Vilken läggning mina barn än visar sig ha så hoppas jag verkligen att både jag själv, min man och omgivningen i övrigt bara kan se den som något naturligt, något givet, helt i klass med om de blir korta/långa, har mörkt/ljust hår eller är mest morgon- eller kvällspigga.
Framför allt när det gäller min son kan jag ha en liten förhoppning om att han ska visa sig vara heterosexuell, men bara för att jag är rädd att han som bög skulle löpa ökad risk att drabbas av fördomar eller, i värsta fall, våld. Dessutom är det få bögar som får barn, hur gärna de än vill, och jag önskar inte att min son ska bli ofrivilligt barnlös. Om samhället hinner förändras tills han blir stor så att bögar får ett lika bra bemötande som straighta killar och om det bli lättare för homosexuella att adoptera eller använda surrogatmamma så bryr jag mig inte om läggningen ett dugg. För min dotters del så är jag mindre orolig. Jag tycker att det verkar lättare att vara lesbisk än bög och det är ju garanterat lättare för ett lesbiskt par att skaffa barn.