• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Tess82

Här har Linneas aptit varit jättebra idag. Hon har nyss ätit med sin pappa. Själv låg jag på soffan och sov istället.

Linnea -07
  • Irma07

Tack och lov är vi friska ännu. Var ju förkylda så det räcker hela hösten.
    Så jag vet hur det är Hoppe; 2 bihåleinfl, halsfluss, influensa och ett par vanliga förkylningar under ett par månader...sen är ju jag fullständigt hopplös och går inte till doktorn och får antibiotika heller så jag får väl skylla mig själv!

Nä! Här behöves lite positivism! Så fort era små är pigga: ut o pulsa i snön!
    Irma har skrattat så hon kiknade flera gånger idag. Snöbollskrig, snöänglar, bara ligga i snön och fnittra, göra snögubbar, åka kälke i flygande fläng ner till tåget och vinka av faster o farbror. SÅ UNDERBART med riktig vinter!
    Åsså lite bus på Lager 157 oxå!
    Nu sover hon gott efter en härlig helg tillsammans med favvo faster (fast egentligen pappas kusin)och bonus farbror.

• Hoppe tossan

Marsbabymamma: fakutm är att vi haft en fantastisk dag idag. Min mamma var här och var hemsamarit och hjälpte mig städa efter vår misärvecka - Underbart! och undertiden hade vi jättekul. Framför allt var M som en SOLSTRÅLE hela dagen! han lekte så himla bra, hittade på saker själv, gick omkring och småskrattade och gnolade, hjälpte oss städa och feja. Han tyckte allt var roligt diag. Knappt några tårar alls. Och när jag var ute och skottade var han så glad hela tiden och gick och plockade upp snöbollarna som jag missade och la dem i hans lilla lastbil.

Och till råga på allt... så somnade han själv i sin säng ikväll igen efter saga, klapp och puss på kinden och godnatt. Han låg och sjöng för sig själv och pratade om vad vi gjort idag, om städa och mormor och allt sånt - tills han somnade. helt otroligt...

Han har blivit stor... *snyftar* Och jag tror faktiskt att trotsperioden har gått över nu för vi har en så jättesympatisk och härlig kille nu. ÅÅÅÅ, jag är så glad

• Mollie

Tur att en del är positiva i denna tråden, marsbabymamma!

Jag har legat lite idag och kännt mig så konstig, lyckades ta mig till stan, men va totalt slut när jag kom hem=skulle aldrig ens åkt! Sov lite och va sen ut och gjorde en snögubbe, eller ja, jag tittade på, orkade inte. Tänkte ni kunde få ta del av den här;

Snögubben
    Tror den är klickbar, annars finns den i mitt galleri!

Ska testa att åka och jobba i morgon, få se hur det kommer att gå. Känns som ett berg att bestiga, men vad gör man inte?
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Tess82
    Hoppe, vad härligt det låter trots alla sjukdomar. Skönt att trotsen verkar vara över för denna gång, ger ju en annan hopp om framtiden .

Linnea var mest arg på mig hela dagen igår, gillade nog inte att jag var sjuk och låg och vilade men hon hade ju sin pappa inne större delen av dagen så hon behövde ju inte leka själv mer än nån kort stund. Idag mår jag bättre och idag ska hon till dagis igen, kan kanske behövas lite aktivering efter några dagar då det inte hänt så mycket.
    Linnea -07
  • LillaVi

var ett tag sen jg skrev.

Emils torsk är nästan borta och han sover mycket bättre och skriker inte ett dugg på kvällarna längre mer än om han är hungrig eller trött, han har nästan börjat skratta.

vi var ute igår och byggde en larv som ungarna sa och sen en stor snökoja. Vi fikade med varm oboy och kakor.
    sen på kvällen när jag stod på min balkong så kom de ett barn barn som inte hör till gården och sparkade in ena väggen på kojan och jag blev så förbannad att jag vrålade över hela grycksbo.
    Nu lagar du de på en gång. men han sprang bort.
    jag blir så förbannad, nog för att de mest var jag och tess och tobias som byggde men rasmus han hans kompisar är inte så gamla
    så de blir ju jätteledsna.
    jaja ska åka och storhandla sen ska vi gå ut och laga.
    har bilder på facebook, där kan man låsa dom så inga obehöriga ser.

mollie snygg snögubbe.
    vi gjorde en och ställde utanför min brors balkong och så klädde vi på den så han sg verklig ut så när min bror kom hem från jobbet och drog upp persiennen så blev han skit rädd

• Mollie

Va och lämnade på dagis idag och fick tillsägelse om våra tider...

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m40758471.html

Är så himla arg och sitter nu på jobbet och retar upp mig, Jag vet att det finns regler som amn ska följa och som gäller alla, men ändå... Det handalr om mitt barn i en barngrupp där personalen anser att han blir utanför om vi skulle följa våra tider och har därför gjort om dem mer passliga för honom... Men det FÅR man inte!!!

• Irma07

Mollie: Jag skriver här istället... Jag kom precis från dagismöte där detta diskuterades en del. För oss är det troligen aktuellt att ha en begränsning (som de flesta dagis har snart) på 15-20 timmar för de barn som har arbetslösa eller syskon-föräldralediga föräldrar. (Men det är ju en annan sak egentligen)

Vi pratade även om reglerna kring hur man gör när en förälder har ledigt från jobbet och enligt regelverket så ska man då ha barnet hemma då dagis är till för att användas när man behöver det pga arbete, studier samt resa till och från arbetet.

För oss är det inga problem då vi än så länge kan pussla. Men jag har ju varit praktisk (eller egoistisk) och ridit eller städat medan Irma varit på dagis för att sen ha full fokus på Irma, men det är tydligen fel tänkt av mig...

Vad gäller studier på distans gäller samma regler som icke-distans. Det är 40 timmars arbetsvecka om man läser på heltid, även om man läser hemma.
    Enda skillnaden är att jag får ta ut både studielån och föräldrapenning då jag läser på distans. (Men det gör jag inte! Tar bara lån och har hur mycket föräldradagar som helst så jag behöver inte jobba heltid på lääänge )

• Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-01-27 21:14:33 följande:
    Mollie: Jag skriver här istället... Jag kom precis från dagismöte där detta diskuterades en del. För oss är det troligen aktuellt att ha en begränsning (som de flesta dagis har snart) på 15-20 timmar för de barn som har arbetslösa eller syskon-föräldralediga föräldrar. (Men det är ju en annan sak egentligen)Vi pratade även om reglerna kring hur man gör när en förälder har ledigt från jobbet och enligt regelverket så ska man då ha barnet hemma då dagis är till för att användas när man behöver det pga arbete, studier samt resa till och från arbetet.För oss är det inga problem då vi än så länge kan pussla. Men jag har ju varit praktisk (eller egoistisk) och ridit eller städat medan Irma varit på dagis för att sen ha full fokus på Irma, men det är tydligen fel tänkt av mig... Vad gäller studier på distans gäller samma regler som icke-distans. Det är 40 timmars arbetsvecka om man läser på heltid, även om man läser hemma. Enda skillnaden är att jag får ta ut både studielån och föräldrapenning då jag läser på distans. (Men det gör jag inte! Tar bara lån och har hur mycket föräldradagar som helst så jag behöver inte jobba heltid på lääänge )
    Ja, förstår exakt, men vi jobbar ju 40 tim/vecka resp 30 tim/vecka, men inte just 7-17 på dagen (maken minus 8 tim pga förädraledighet). Alltså är det desammas om studier på distans kan jag tycka, man jobbar, men på andra tider.
    Tycker att fokus ligger på fel saker. Här hadlar det om mitt barns utv. inte om att min man "vill" vara hemma och softa och ha barnet på dagis.
    Jag är av den åsikten att man har sina barn hemma när man är ledig, men det måste vara andra regler för dem som jobbar med OB?
    har setat här och räknat ut att sonen kommer att vara där MINDRE än 15 tim/vecka (den tid man som föräldraledig och arbetslös har sina barn på dagis) MEN vi ska betala för fulltid, dvs 40 tim!!!!
  • Tezz81
    Mollie skrev 2009-01-27 21:42:34 följande:
    Ja, förstår exakt, men vi jobbar ju 40 tim/vecka resp 30 tim/vecka, men inte just 7-17 på dagen (maken minus 8 tim pga förädraledighet). Alltså är det desammas om studier på distans kan jag tycka, man jobbar, men på andra tider. Tycker att fokus ligger på fel saker. Här hadlar det om mitt barns utv. inte om att min man "vill" vara hemma och softa och ha barnet på dagis. Jag är av den åsikten att man har sina barn hemma när man är ledig, men det måste vara andra regler för dem som jobbar med OB?har setat här och räknat ut att sonen kommer att vara där MINDRE än 15 tim/vecka (den tid man som föräldraledig och arbetslös har sina barn på dagis) MEN vi ska betala för fulltid, dvs 40 tim!!!!
    När Jonte var hos sin 1:a dagmamma betalade vi för 25 timmar men var 4:e vecka fick han bara vara där 8 timmar......

Läste brevet från kommunen men det gick inte upp för mig att dom höjt avgiften.Förvånad

Hans nuvarande dagmamma tyckte att han skulle komma innan lunch även  när jag började 15:30 just för att vara en i gruppen... Skulle hamna utanför annars... (lika som du fick höra) Får se om han också ska komma när alla andra går sen när det är dags att börja igen.. Snacka om förvaring utan utbyte.... Förstår att du är vansinnig
Svar på tråden Dalatråden