marsbabymamma skrev 2009-01-27 21:14:33 följande:
Mollie: Jag skriver här istället... Jag kom precis från dagismöte där detta diskuterades en del. För oss är det troligen aktuellt att ha en begränsning (som de flesta dagis har snart) på 15-20 timmar för de barn som har arbetslösa eller syskon-föräldralediga föräldrar. (Men det är ju en annan sak egentligen)Vi pratade även om reglerna kring hur man gör när en förälder har ledigt från jobbet och enligt regelverket så ska man då ha barnet hemma då dagis är till för att användas när man behöver det pga arbete, studier samt resa till och från arbetet.För oss är det inga problem då vi än så länge kan pussla. Men jag har ju varit praktisk (eller egoistisk) och ridit eller städat medan Irma varit på dagis för att sen ha full fokus på Irma, men det är tydligen fel tänkt av mig... Vad gäller studier på distans gäller samma regler som icke-distans. Det är 40 timmars arbetsvecka om man läser på heltid, även om man läser hemma. Enda skillnaden är att jag får ta ut både studielån och föräldrapenning då jag läser på distans. (Men det gör jag inte! Tar bara lån och har hur mycket föräldradagar som helst så jag behöver inte jobba heltid på lääänge )
Ja, förstår exakt, men vi jobbar ju 40 tim/vecka resp 30 tim/vecka, men inte just 7-17 på dagen (maken minus 8 tim pga förädraledighet). Alltså är det desammas om studier på distans kan jag tycka, man jobbar, men på andra tider.
Tycker att fokus ligger på fel saker. Här hadlar det om mitt barns utv. inte om att min man "vill" vara hemma och softa och ha barnet på dagis.
Jag är av den åsikten att man har sina barn hemma när man är ledig, men det måste vara andra regler för dem som jobbar med OB?
har setat här och räknat ut att sonen kommer att vara där MINDRE än 15 tim/vecka (den tid man som föräldraledig och arbetslös har sina barn på dagis) MEN vi ska betala för fulltid, dvs 40 tim!!!!