• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Tess82

Nu är jag också sjuk . Dålig i magen och ont i huvet. Har inte kräkts och det hoppas jag att jag slipper, bättre att det kommer andra vägen. Skickade upp sambon med Linnea i morse så jag har nyss kommit upp ur sängen, sitter och försöker få i mig ett glas proviva.

Linnea -07
  • Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-25 09:43:23 följande:
    enligt egenvårdsguiden så.... Menn jag hade ALDRIG hört om att det var så kinkigt att de inte fick gå till dagis med ögoninflammation... Dagis kkan väl inte förväänta sig att man bara VET sånt eller? Usch, nu mår jag ju dåligt av detta... Känner mig som en dålig dagisförälder... eller?Vad gäller mig så är jag inte kry än... Lite dålig i magen och örat har blivit värre... bihålorna bra, men värker lite över käken fortfarande, vet inte om det är det. Ingen feber tror jag.
    Nä, jag vet inte heller, hade nog försökt pratat med dagis innan jag tog beslut om att ev. pka dit med mitt barn. Det jag har hört är att föräldrar är hemma med sina barn om de har det minsta tendens till ögoninflammation. En bekant va hemma med båda barnen trots att bara et ena hade, för hon resonerade att den andra skulle ju få, att det va så smittsamt...
    Men som sagt, HUR ska man veta och och agera utefter det? Klart man inte vet om man inte har varit med om det förut. Dålig dagis-mamma är du inte!
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-25 10:43:49 följande:
    Nu är jag också sjuk . Dålig i magen och ont i huvet. Har inte kräkts och det hoppas jag att jag slipper, bättre att det kommer andra vägen. Skickade upp sambon med Linnea i morse så jag har nyss kommit upp ur sängen, sitter och försöker få i mig ett glas proviva.
    Välkommen till klubben!
    Jag mår inte illa idag och har inte feber. Har fått i mig frukost och har nu bara ont i huvudet och känner mig "konstig" i kroppen! hoppas att jag ska kunan jobba i morgon.

• Tess82
    Hoppe, nej men det är ju inte så lätt att veta när man inte varit med om det förut. Tycker att dagis kunde ha upplyst dig om det och bett dig ta hem honom då.
    Linnea -07
  • Tess82
    Mollie, undrar vad det är för konstiga "sjukor" som går egentligen.

Måste väl vara okej att lämna Linnea på dagis imorgon, har ju gått mer än 48 timmar sen hon var dålig. Jag är väl inte smittfri men jag ska ju bara in i hallen och lämna henne.
    Linnea -07
  • Mollie

Har ni fått mycket snö? Här har det nästan kommit 2 dm bara i natt! Tur att vi fick skottat igår annars hade det blivit olidligt. Just nu plogar de vår väg så jag ska försöka ta mig till stan och handla lite. Tagit bort adventsljusstakar och så så nu blev jag så sugen på att ha fräsch tulpaner hemma! Längtar efter våren, trots snön...

• Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-25 10:53:52 följande:
    Mollie, undrar vad det är för konstiga "sjukor" som går egentligen.Måste väl vara okej att lämna Linnea på dagis imorgon, har ju gått mer än 48 timmar sen hon var dålig. Jag är väl inte smittfri men jag ska ju bara in i hallen och lämna henne.
    Ja, man undrar ju! Inga trevlig sånna iaf.
    Nog ska du väl kunna lämna henne på dagis imorgon. Har hon piggnat i nu och ätit och så? Jag tyckte det tog lång tid innan sonen fick i sig mat rejält, inte förrän nu i slutet på veckan, alltså en hel vecka efter att han kräktes en gång.
    Men nu är han piggelin och är ute med morfar i traktorn och kör ved!
  • Tess82

Här har det också kommit en massa snö. Vi skottade inge snö igår så idag var sambon och Linnea ner till hans jobb och lånade hem en snöslunga.

Linnea äter ganska bra redan, inte så stora portioner men hon vill ha mat. Nyss stod hon här och var hysterisk och skulle ha köttbullar och makaroner så det var bara för mig att ordna det (sambon är fortfarande ute och skottar) så nu sitter hon och äter och säger att det är gott . Kändes inte så skoj att laga mat när jag känner mig halvt spyfärdig men vad gör man inte för de små.

Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-25 11:31:43 följande:
    Här har det också kommit en massa snö. Vi skottade inge snö igår så idag var sambon och Linnea ner till hans jobb och lånade hem en snöslunga.Linnea äter ganska bra redan, inte så stora portioner men hon vill ha mat. Nyss stod hon här och var hysterisk och skulle ha köttbullar och makaroner så det var bara för mig att ordna det (sambon är fortfarande ute och skottar) så nu sitter hon och äter och säger att det är gott . Kändes inte så skoj att laga mat när jag känner mig halvt spyfärdig men vad gör man inte för de små.
    ja, men om hon är sugen och vill ha mat så är no nog rätt pigg! Så dagis borde ävl kunna gå bra. Här har vi fåt lirkat och haft oss med maten... I slutet på veckan åt han bara det godaste, lämnade typ potatis, morötter, makaroner o.s.v kvar på tallriken. Men idag gick allt ner, utan vidare!
  • Hoppe tossan

Ja herre min värld va det snöat inatt. Nyskottat av maken igår och 1,5 -2 dm igen på morgonen. jag fick gå ut med M och skotta gången till hsuet som min mamma kunde komma. Hon är här och är hemsamarit idag och städar och grejar... Men herregud va trött jag är och de tär ju vansinne att skotta i mitt tillstånd. Men jag kände att jag var "tvungen" för min mans skull... Han har ställt upp så mycket för mig och jag ville göra nåt fö rhnonmm. Städade köket igår också.

Nu förstår jag varför läkaren gjorde en neurologisk undersökning på mig (kollade reflexer, ögon, känsel etc) när jag var dit. Har läst på om medicinen, bihåle och öroninflammation och kom fram till att han misstänkte nog ansiktsförlamning och det var skrämmande likt det jag hade. Och antibiotikan verkar ju inte verka på örat så man undrar ju... dessutom känner jag inte en pennspets tryckt mot kinden vid örat. läkaren skulle ringa upp nästa vecka och kolla hur det gått så då får jag väl se.

kanske bara nojig, men nåt är det som är skumt.

Hoppas magnus ögoninflammation går över till på tisdag, annars få rhan väl vara hemma då.

Svar på tråden Dalatråden