• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Hoppe tossan

Grejen är ju att koksaltlösning är väl lite desinficerande. (hur sjutton stavas det???) Bomullstuss utifrån och in.

Jag är piggare och börjar få tillbaks hörseln och känslen på höger sida!

Angående lungingflammation har jag ingen aning... Fråga smock. Hon vet...

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-31 18:43:58 följande:
    Grejen är ju att koksaltlösning är väl lite desinficerande. (hur sjutton stavas det???) Bomullstuss utifrån och in.Jag är piggare och börjar få tillbaks hörseln och känslen på höger sida!Angående lungingflammation har jag ingen aning... Fråga smock. Hon vet...
    Ja, vet att det är lite (ja, hur stavas det?) deficiernade, men jag frågade BVC; Bara vatten, man ska inte köpa nått på Apoteket? Fick till svar; nej, bara vatten.
    har visseligen koksaltlösning hemma... Fick även rådet att dra med fingrarna utifrån och in mot näsroten, så man trycker på tår kanalen så man hjälper till att tömma den sa hon.

Mm, vet att hon vet, tänkt bara om någon visste här...

Skönt att du börjat bli piggare iaf, alltid nått i allt sjukt...
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Hoppe tossan

Hon på vårdcentralen sa koka 2 dl vatten med 2 krm salt och tvätta med det.

Hoppas Alfred piggar på sig!

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-31 18:51:15 följande:
    Hon på vårdcentralen sa koka 2 dl vatten med 2 krm salt och tvätta med det. Hoppas Alfred piggar på sig!
    Men jösses, hon på Apoteket sa att det var viktigt med en salthalt på 0,9% så det inte blir för mycket salt för ögat.. Ja, jösses... Rådet måste vara; Sunt förnuft och lita på dig själv!
  • Hoppe tossan

men TVÅ kryddmått på 2 dl kan ju inte bli mer än 0,9%? jag tvättar inte Magnus i ögat med nåt som jag själv inte skulle vilja ha i ögat.

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-31 19:07:28 följande:
    men TVÅ kryddmått på 2 dl kan ju inte bli mer än 0,9%? jag tvättar inte Magnus i ögat med nåt som jag själv inte skulle vilja ha i ögat.
    Nä, jag vet inte alls, jag va bara ironisk mot all information som man får... Självklart du ska fortsätta tvätta honom med det du gör själv och som DU har fått info om...
    Min poäng va bara att det JÄMNT är så olika budskap... Men det kanske inte framgick?
  • Hoppe tossan

Ja det är tur man inte frågar runt för mycket utan går på första rådet man får. Annars skulle man ju få fnatt.

Jag hajjar, Mollie.

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-31 19:15:56 följande:
    Ja det är tur man inte frågar runt för mycket utan går på första rådet man får. Annars skulle man ju få fnatt. Jag hajjar, Mollie.
    Bra att du är med!
    Ja, det är nog så. 1 tanken är ju oftast bäst...
    Ska föröska ta han om min son nu, sover i soffan, drömmer, pratar i sömnen och feberyrar. måste få i honom mer Alvedon...
  • Tess82
    Mollie skrev 2009-01-31 18:10:36 följande:
    Coolt! Hoppas den blir klar innan sommaren så ni kan åka och cruisa lite... Åker ni runt på olika cruisings eller håller ni er hemikring? Ni som bor i Rvik, deltar ni när det är CCW eller flyr ni fältet när "byn" invaderas?
    Vi brukar vara med en hel del, framförallt sambon. Förra året var Linnea så liten och det var stekhett så vi var bara med nån vända i år blir det säkert mer för hon gillar bilar hon med och i en cab blir det ju lite mer svalka om det är varmt.

Ska nog däremot försöka undvika att jobba den veckan för det är lagom skoj att ta sig till och från jobbet. Går väl bra när man börjar 7 men när man ska hem mitt på dan eller ännu värre vid 21 så är det ju tjockt med folk.
    Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-02-01 14:59:37 följande:
    Vi brukar vara med en hel del, framförallt sambon. Förra året var Linnea så liten och det var stekhett så vi var bara med nån vända i år blir det säkert mer för hon gillar bilar hon med och i en cab blir det ju lite mer svalka om det är varmt.Ska nog däremot försöka undvika att jobba den veckan för det är lagom skoj att ta sig till och från jobbet. Går väl bra när man börjar 7 men när man ska hem mitt på dan eller ännu värre vid 21 så är det ju tjockt med folk.
    Ja, kan tänka mig att det är svårt att ta sig fram.
    har ni fler bilar den den här nya nu?
Svar på tråden Dalatråden