• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • TvåTrollsMamma
    Hoppe tossan skrev 2009-01-18 12:36:00 följande:
    tackar, hemmamamma! Jag är fortfarande sjuk, men på bättringsvägen. Börjar sskutbildningen imorgon, så det passar sig inte så väl att vara sjuk just nu. NÅn som vet nåt om öroninflammation? Flunsan verkar ha satt sig på mitt ena öra som är helt täppt (känns som att jag har en öronpropp i). Hör ingenting och det susar och tjuter och värker... Vad ska man göra? Går det över eller ska man söka läkarhjälp? Antar att ipren hjälper, det är ju antiinflammatoriskt...
    Sambons bror hade liknande symptom och även feber 40,4 någon natt men febern la sig och han ringde vårdcentralen och tjatade till sig att få komma in för att få spola örat eftersom han trodde att han hade en vaxpropp. Så läkaren hade tittat, men han hade åkt på öroninflamation så det blev en pencelin kur. Hade vätska bakom trumhinnan.

Själv har jag också åkt på någon form av förkylning feber, täppt i näsan och halsen. Men har inte ont i halsen el något. Tycker bara att det är så drygt att vara täppt.
  • Hoppe tossan

Nu har samma sak hänt M. Igår spydde han i bilen på morgonen när han och D var på väg till öppnis efter att ha lämnat (sjuka) mig i skolan. Helt oförklarligt, för han har varit pigg som vanligt, ingen feber och bajsar som vanligt. Så vi tänkte att det var åksjuka. Så han gick till dagis imorse som vanligt. Efter en kvart ringer de till D och säger att han kräkts över frukostbordet. Så det var bara till att hämta... men inga andra symtptom, leker som vanligt, ingen feber och ingen mer kräka. Och han har ätit nyponsoppa och vill ha annan mat som han tycker om... Så va sjutton är det här???

Jag själv är fortfarande deckad. hade diarré inatt och på morgonen och har kring 38 graders feber, lock för örat och sus, igenklistrae ögon på morgonen och grymmans ont i halsen. Imorse hostade jag så jag nästan kräktes och jag har kissat på mig massor (gissa hur kul det är???? Jag har en 60årig tants kropp!!!!) Ringde sjukvårdsupplysnigen och läkaren skrev ut en morfinbaserad hostmedicin som tydligen ska vara värsta dunderkuren.

men sång på nån begravning imorgon blir det INTE. skulle sjunigt på M:s gammelfarfars begravning men det går inte... Och jag är så ledsen. Sången var så fin! Jag hade gjort den så J-a bra! Nu blir det nån annan drövvel som får sjunga och hon tar 1500 spänn för det.
    Och begravningen som jag ska sjunga på på fredag "tjänar" jag bara 700 på... Jaja, jag får nog höja priset när de inser hur bra jag är!

Stackars D som skulle jobbat idag fick vara hemma och ta hand om oss... Han blir lite stressad av det tror jag, för han hade en del att göra.

Nåväl. Det var allt från mig. over and out.

• Tess82
    Hoppe, vad trist att ni är sjuka, hoppas att ni piggnar på er snart.
    Linnea -07
  • Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-20 19:58:25 följande:
    Mollie: Innehållsrikt!
    Haha, OJ! Vad hände?? Menade inte att va så informativ liksom...
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Mollie

Idag har sonen varit på dagis och både ätit och bajsat som vanligt. Sen hämtade mormor honom och hemma hos henne ville han inte äta middag alls. Drack desto mer, både mjölk och vatten.
    Nu sover han dock på en flaska välling...

Berättade om att någon bitit honom på dagis förra veckan och de inte visste vem det var. Nu vet vi och vi skulle idag tala om för personalen men då förekom de oss. De hade sett hur ett barn bitit andra nu så han var misstänkt sa de och då berättade vi vad sonen sagt till oss som vi tolkade att det var just detta barn som bitit. Och det föll på samma barn. Detta barn visar en tendens till att vara lite "dum" mot vår son och det känns inte så kul. Man har sett lite när man lämnar och hämtar dock. Personalen berättade dock att de visste om detta och alla andra barn är utsatta för detta.
    Det var inte jag som lämnde utan maken, men i morgon så måste jag höra vad de har för handlingsplan för detta beteende. Men svårt att få en 2-3 åring att förstå också...

~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Tess82

Inatt var det Linneas tur att kräkas. Vaknade runt 23.30 av att hon hostade och sen hörde hur hon kräktes inne i sängen. Troligtvis slemmigt i halsen för det var inte så mycket som kom upp och inget mer efter det. Hon sov lugnt resten av natten efter en dusch och renbäddning och hon åt imorse så jag lämnade henne på dagis. Talade om som det var men de brydde sig inte, låter ju knappast som nån magsjuka.

Imorgon är det dags för tenta så nu är det plugg som gäller tills jag ska hämta på dagis igen. 

Linnea -07
  • Tess82

Linnea kräktes på dagis å nu har jag hämtat henne. Det var den pluggdagen det. Får passa på nu är hon vilar. Håll tummarna nu för att jag slipper magsjuka, vill ju iväg och skriva min tenta imorgon.

Linnea -07
  • blondecrazygirl82

konstigt att alla våra 2åringar får samma sjuka.....

sitter här och söker jobb så mycket jag kan, verkar inte som kommun har något jobb åt mig när jag kommer tillbaka. viktor är lite kinkig och vill helst bara sitta på armen...så vi får se hur bra det här går!

Svar på tråden Dalatråden