• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • LillaVi

åh suck, är lite ledsen i ögat.

Emil ville ju snutta hela tiden förut. På julafton hände något för han vägrade bröstet emellan åt och bara skrek. så har de h¨ållit på nu sen jul. att en period mellan 17:00 till 21-22:00
    har han skrikit och inte ätit.
    visst innan sänggående har han åtit tillslut. vi har provat allt.

jag tänkte att jag har ju mat i brösten de måste ju vara nått annat. Han trillskades med att sova middag och allt, vi har gått på knäna här.
    så sa min mamma att oavsett om jag har mat eller ej så brukar en mätt bebis sova.
    provade med ersättning i går kväll, de vart en helt annan unge.
    på bvc så sa dom att mina bröst antagligen inte hängt med i hans utvecjklingssprång så de inte funnits tillräckligt. vi skulle prova oss fram med att varva ersättning och bröst.
    viktkurvan har planat ut pyttelite så han har ju inte svällt på de viset.
    nu sitter man här med dåligt samvete att jag inte fattade innan vad som var fel. och sen känns de ju som ett misslyckande.

när han ätit lite ersättning så vill han inte ha flaskan utan bröstet så de verkar som att de där första måste komma snabbt liksom och gör de inte de så blir han arg.
    men vem orkar hålla på så fram och tillbaka med bröst varva med flaska.

jaja vi får väl se hur de här tar sig.

• gurkan76

LillaVi skrev 2009-01-09 17:48:33 följande:

åh suck, är lite ledsen i ögat. Emil ville ju snutta hela tiden förut. På julafton hände något för han vägrade bröstet emellan åt och bara skrek. så har de h¨ållit på nu sen jul. att en period mellan 17:00 till 21-22:00 har han skrikit och inte ätit. visst innan sänggående har han åtit tillslut. vi har provat allt. jag tänkte att jag har ju mat i brösten de måste ju vara nått annat. Han trillskades med att sova middag och allt, vi har gått på knäna här. så sa min mamma att oavsett om jag har mat eller ej så brukar en mätt bebis sova. provade med ersättning i går kväll, de vart en helt annan unge. på bvc så sa dom att mina bröst antagligen inte hängt med i hans utvecjklingssprång så de inte funnits tillräckligt. vi skulle prova oss fram med att varva ersättning och bröst. viktkurvan har planat ut pyttelite så han har ju inte svällt på de viset. nu sitter man här med dåligt samvete att jag inte fattade innan vad som var fel. och sen känns de ju som ett misslyckande. när han ätit lite ersättning så vill han inte ha flaskan utan bröstet så de verkar som att de där första måste komma snabbt liksom och gör de inte de så blir han arg. men vem orkar hålla på så fram och tillbaka med bröst varva med flaska. jaja vi får väl se hur de här tar sig.
    Har du kollat så det inte är svamp?
  • blondecrazygirl82

lillavi: prova amma med amningsnapp ett tag om det går bättre. för att mjölken ska rinnna till snabbare kan du prova att sitta lite framåtlutad, stå på alla fyra eller att du smeker brösten i riktning mot bröstvårtan när han ligger där. hade så här med viktor oxå en sväng så jag vet hur det känns, men det är bara att lita på dina bröst!

angående viktor så blir jag tokig på honom snart, somnar i vanlig tid strax efter sju, sover en timme och ska sen vara vaken går inte att få honom att somna om...såhär har han hållt på ett tag nu. han är skittrött men sova ska han inte göra...vet inte vad jag ska göra med honom...

• Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-01-09 16:46:21 följande:
    Mollie: Lite nostalgi för oss som växte upp på 80-talet minsann.... Luktar skoldisko med permanentat eller våfflat hår här!! Tänk att den klädstilen vi hade då är på väg tillbaka. Hujeda-mej!!! Axelvaddar till och med i collegetröjorna hade jag!Nu börjar jag känna mig gammal som gatan...firade 20-års jubileum med klasskompisarna från 9:anför några veckor sedan....
    Ja, om du börjar känna dig gammal kan jag ta det lungt i nått år till, alltså! Men visst rä det fantastiskt. Jag kommer att ev vägra en nya trend likt 80-talet...  Rosa Mickey Mouse collage tröja med grå och svarta randig byxor. Spary-lugg åt ett håll och axelvaddar i typ varje överdel... Ja jösses...
    ~Kurbits~
  • Mollie
    LillaVi skrev 2009-01-09 17:48:33 följande:
    åh suck, är lite ledsen i ögat.Emil ville ju snutta hela tiden förut. På julafton hände något för han vägrade bröstet emellan åt och bara skrek. så har de h¨ållit på nu sen jul. att en period mellan 17:00 till 21-22:00har han skrikit och inte ätit. visst innan sänggående har han åtit tillslut. vi har provat allt.jag tänkte att jag har ju mat i brösten de måste ju vara nått annat. Han trillskades med att sova middag och allt, vi har gått på knäna här.så sa min mamma att oavsett om jag har mat eller ej så brukar en mätt bebis sova.provade med ersättning i går kväll, de vart en helt annan unge.på bvc så sa dom att mina bröst antagligen inte hängt med i hans utvecjklingssprång så de inte funnits tillräckligt. vi skulle prova oss fram med att varva ersättning och bröst.viktkurvan har planat ut pyttelite så han har ju inte svällt på de viset.nu sitter man här med dåligt samvete att jag inte fattade innan vad som var fel. och sen känns de ju som ett misslyckande.när han ätit lite ersättning så vill han inte ha flaskan utan bröstet så de verkar som att de där första måste komma snabbt liksom och gör de inte de så blir han arg.men vem orkar hålla på så fram och tillbaka med bröst varva med flaska.jaja vi får väl se hur de här tar sig.
    Det där är inte kul alls... Varken för dig eller honom.
    Börja ge från bröstet och sen ge ersättning, inte tvärtom.
    Drick massor för att få igång mjölkproduktionen.
    De hormoner som jobbar för produktionen jobbar bäst på natten. Eller de stimuleras på natten. Ammar man inte på natten så kan det ge mindre produktion. Och då säger det ju sig själv att det blir sämre med mat på eftermiddagen, kvällen.
    Skuldbelägg INTE dig själv. Du gör så gott du kan för ditt barn och du har ju nu ev kommit på en bra kombination, först bröstet sen flaska.
    Va du glad för att han tar flaska, inte alla om gör det heller!
    Kom ihåg att det inte får bli övermäktit för dig heller, amma så länge du känner att det är ok, sen finns det faktiskt ersättning som gör honom mätt.
    ~Kurbits~
  • Mollie
    gurkan76 skrev 2009-01-09 20:28:43 följande:
    LillaVi skrev 2009-01-09 17:48:33 följande: Har du kollat så det inte är svamp?
    Menar du torsk? Fast då skulle det nog göra ont hela dagen och barnet blir lika kinkigt hela tiden. Min son hade det en period (massor så vi fick ge honom lila vätska) men han va inte besvärad av det tack och lov.
    ~Kurbits~
  • gurkan76

Mollie skrev 2009-01-09 21:54:19 följande:

Menar du torsk? Fast då skulle det nog göra ont hela dagen och barnet blir lika kinkigt hela tiden. Min son hade det en period (massor så vi fick ge honom lila vätska) men han va inte besvärad av det tack och lov.
    Jag vet de som haft det, men inte haft andra symptom förutom lite beläggning i barnets mun. Men vi får hoppas att det inte är det för det verkar jobbigt det med, med pensling och allt.

Jag är förstagångsmamma så jag har inga råd att ge, mer än att det som Mollie säger är klokt. Kämpa på så länge du orkar - och lägg ingen skuld på dig själv när du inte orkar längre!
  • Mollie
    gurkan76 skrev 2009-01-09 22:31:38 följande:
    Mollie skrev 2009-01-09 21:54:19 följande: Jag vet de som haft det, men inte haft andra symptom förutom lite beläggning i barnets mun. Men vi får hoppas att det inte är det för det verkar jobbigt det med, med pensling och allt. Jag är förstagångsmamma så jag har inga råd att ge, mer än att det som Mollie säger är klokt. Kämpa på så länge du orkar - och lägg ingen skuld på dig själv när du inte orkar längre!
    Jag är med förstagångs mamma så någon expert vill jag inte vara... Men pratar efter egen erfarenhet och den kanske inte passar alla dock...
    ~Kurbits~
  • LillaVi

Nej tork är de inte för han har ingen beläggning, om man nu inte kan ha de utan beläggning då.

kämpade på här igår men han gillar inte flaskan nå vidare, vrider sig åt bröstet jag tar fram de och han skriker iaf.
    fick i han 60 ml mat sen skrek han sen tog han 60 ml igen efter 5 minuter. Tror de beror på att stackaren blir lite förvirrad eller nått men han vill verkligen nte ta bröstet man får på nått sätt tvinga i honom flaskan så äter han och de blir lugnt, men han fick bröst innan han skulle sova när han var lugn så han åt lite och somnade gott.
    så nu på morgonen åt han åxå från bröstet.

jag skuldbelägger inte mig själv på de viset, utan att med Rasmus så fubnkade de bara en kort period med bröstet, men då hade jag knappt mat alls. han är helammad en vecka av sitt liv, sen har jag kört både och fast mest ersättnng.
    nu när de funkat i 2.5 månader så var jag bara så lycklig för de är ju så smidigare med bröst, bara att hänga fram liksom.

men men hellre ett mätt och nöjt barn på ersättning än ett grinigt och hungrigt barn.
    mår barnen bra så mår man ju bra själv.

fy fan vad ersättningen har blivit dyr sen rasmus var liten. de har ju stigit med 15 spänn om inte mer.

• Tess82
    LillaVi, har inte heller speciellt mycket erfarenhet men kan tipsa om amningste för att få igång mjölkproduktionen. Finns bla på minimundus.se ett örtte som iaf jag tyckte var ganska gott. Jag drack en kopp morgon och kväll och efter nån dag så kändes det att mjölken ökade. Hoppas du får igång amningen eftersom du verkar vilja det, både enklare och billigare.
    Linnea -07
Svar på tråden Dalatråden