• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Tess82
    Mollie skrev 2009-01-05 19:05:34 följande:
    Kan även tänka "vem f*n får inte utbrott för att man inte får som man vill???" Det får jag jag nu, även i vuna livet! (Maken har det nog inte så lätt heller... )
    Haha, jo det är väl sant men jag lägger mig inte på golvet och gråter iaf .

Är säkert sant att trotset eller vad man nu ska kalla det går i vågor. De säger ju att vissa barn som är lugna som små får värsta tonårstrotset sen och tvärtom, alla barn är ju olika.

Här har vi ju även sambons 14-åriga dotter som är inne i en trotsålder så det kan vara två tjuriga tjejer här vissa dagar.
    Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-05 20:56:25 följande:
    Haha, jo det är väl sant men jag lägger mig inte på golvet och gråter iaf .Är säkert sant att trotset eller vad man nu ska kalla det går i vågor. De säger ju att vissa barn som är lugna som små får värsta tonårstrotset sen och tvärtom, alla barn är ju olika.Här har vi ju även sambons 14-åriga dotter som är inne i en trotsålder så det kan vara två tjuriga tjejer här vissa dagar.
    Ja och en 14 åring tjej är ju inte att leka med! De möter jag på jobbet varje dag och jag vill inte påstå att det är en lätt match!
    ~Kurbits~
  • Tess82
    Mollie skrev 2009-01-05 20:59:46 följande:
    Ja och en 14 åring tjej är ju inte att leka med! De möter jag på jobbet varje dag och jag vill inte påstå att det är en lätt match!
    Nej de är inte de lättaste att handskas med, det kan jag lova. Håller tummarna för att Linnea blir en lugn tonåring .
    Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-05 21:05:18 följande:
    Nej de är inte de lättaste att handskas med, det kan jag lova. Håller tummarna för att Linnea blir en lugn tonåring .
    Ja, vem önskar inte det??
    ~Kurbits~
  • Mollie

Hur har ni era barn sovandes? I själsäng eller i vanlig?

Vi har haft en spjälis som varit rätt liten, upptäckte för någon dag sen att låg han raklång i den så var det bara någon få centimetrar kvar till spjälorna både uppe vid huvudet och vid fötterna. Men tänkte att det går nog ett tag till, det är inte oft han ligger absolut raklång.

Men idag så tog vi hem min gamla säng! Undrar så hur detta ska gå... Vi kanske får ångra vårt byte så vi har inte skriva i sär spjälsängen alls, den står i rummet brevid utifalll att...

~Kurbits~
  • Hoppe tossan

Vi har haft vanlig säng till Magnus sen i september och det har gått jättebra.

• Tess82

Vi har fortfarande spjälsäng till Linnea, hon är ju så liten så hon får bra plats i den och verkar trivas så det får nog stanna ett tag till.

Linnea -07
  • Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-06 20:14:49 följande:
    Vi har haft vanlig säng till Magnus sen i september och det har gått jättebra.
    Han har inte trillar ur eller så?
    Vi tänkte först sätta en skiva för, men har tänkt om och lägger nog en madrass nedanför utifall att. Sängen är ju lägre än en normal standard säng.
    ~Kurbits~
  • TvåTrollsMamma

Vi står också inför byte av säng inom mkt snar framtid. Då jag såg att Oliver får upp benet över kanten. Tittade på Ikea men tyckte inte de hade någon som passade, vill ha en med lite högre kanter el stödskena.

Oliver har lugnat sig lite nu trotsar inte alls som tidigare, äter bra men har slutat helt med vällingen frågar varken efter vatten el välling på kvällen. Men arg blir han när han inte får som han vill men det blir även jag själv också, hihi..

• Hoppe tossan

Vi har såna där fallskyddsplankor eller vad det heter på vardera huvudsida om sängen, så han har aldrig trillat ur. Det var svårt från början för honom att själv förstå hur han skulle ta sig ur sängen, han kund eju inte klättra över plankan. han fick lov att kryppa ner till fotändan och häva sig över där. Till slut lärde han sig.

han har aldrig ramlat ur sängen, men de första nätterna hade vi kuddar under för säkerhet skull.

Vi bytte för att spjälsängen var för ranglig helt enkelt.

Svar på tråden Dalatråden