• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Tess82
    blondecrazygirl82 skrev 2009-01-21 12:41:58 följande:
    konstigt att alla våra 2åringar får samma sjuka.....
    Kanske härigenom det smittar .

Linnea sov iaf 1,5 timme sen när hon vaknade ville hon ha mat. Frågade efter pyttipanna så jag gav henne det. En liten portion men hon åt upp allt med bra aptit. Har snart gått en timme sen hon åt och hon har inte kräkts men det har kommit lite löst bajs. Får väl se hur dagen fortsätter...
    Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-21 12:56:54 följande:
    Kanske härigenom det smittar .Linnea sov iaf 1,5 timme sen när hon vaknade ville hon ha mat. Frågade efter pyttipanna så jag gav henne det. En liten portion men hon åt upp allt med bra aptit. Har snart gått en timme sen hon åt och hon har inte kräkts men det har kommit lite löst bajs. Får väl se hur dagen fortsätter...
    Va tråkigt att hon är sjuk, skruttan...

Men jag tror inte på magsjuka i detta fallet. Det är nog en "magförkylning" (virus). Har man magsjuka så kärks man ju ideligen under en kortare period och har varken aptit eller ork... Min son har ju med kräkt en gång bara, sen har han varit som vanligt, med varierad aptit, dock. Men pigg och kry och dagis hade inte sett nått avvikande med hans ork.

Hoppe hade känningar hos en läkare som ev hade bekräftat detta, eller hur var det?
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Tess82
    Mollie, nej det kanske inte är riktig magsjuka men nånting är det ju som satt sig på magen. Hon har ju varit lös i magen sen i söndags men jag tror ju att det berodde på fullkornsvällingen men det kan jag ju inte vara säker på heller. Hoppas i alla fall att det inte är nåt som jag blir smittad av eller i så fall tidigast imorgon eftermiddag.
    Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-21 14:10:07 följande:
    Mollie, nej det kanske inte är riktig magsjuka men nånting är det ju som satt sig på magen. Hon har ju varit lös i magen sen i söndags men jag tror ju att det berodde på fullkornsvällingen men det kan jag ju inte vara säker på heller. Hoppas i alla fall att det inte är nåt som jag blir smittad av eller i så fall tidigast imorgon eftermiddag.
    Vi har inte blivit smittade av detta och när jag hade detta vid nyår (jag kräktes dock inte) så blev ingen annan smittad av mig. Så vi håller tummarna för att du får vara frisk!
  • Tess82
    Mollie skrev 2009-01-21 14:51:20 följande:
    Vi har inte blivit smittade av detta och när jag hade detta vid nyår (jag kräktes dock inte) så blev ingen annan smittad av mig. Så vi håller tummarna för att du får vara frisk!
    Det låter ju tryggande, kanske inte är lika smittsamt som vanlig magsjuka och jag har varit jättenoga med handhygien för att minska risken. Sen är det ju svårt med Linnea som vill pussas och kramas men klarar jag mig tills efter tentan så får jag väl vara glad iaf .
    Linnea -07
  • Irma07

Det går magsjuka överallt nu så min gissning är ändå att det är magsjuka era knoddar har...
    På Irmas dagis spydde 3 barn igår så vi håller henne hemma!
    Jag började ny praktik idag och vi får gäster i helgen så vi vill inte riskera något.
    Nu har det gått över ett dygn så vi hoppas verkligen klara oss. Sen får hon det väl ändå när hon kommer till dagis nästa vecka men då har gästerna åkt hem och jag är varm i kläderna på akuten...

• Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-01-21 19:30:34 följande:
    Det går magsjuka överallt nu så min gissning är ändå att det är magsjuka era knoddar har... På Irmas dagis spydde 3 barn igår så vi håller henne hemma! Jag började ny praktik idag och vi får gäster i helgen så vi vill inte riskera något. Nu har det gått över ett dygn så vi hoppas verkligen klara oss. Sen får hon det väl ändå när hon kommer till dagis nästa vecka men då har gästerna åkt hem och jag är varm i kläderna på akuten...
    Det känns inte som magsjuka faktiskt! Då skulle nog min mamma blivit smittad på en gång. Hon var med mig och sonen hela förmiddagen innan han kräktes och hon har en mag-och tarmsjukdom så hon hade varit deckad inom ett dygn då hon inte har något som helst motstånd mot magsjuka. Hon känner ingenting.
    Än så länge så är det ingen på vårt dagis som har haft det, frågade faktiskt idag. Så vi håller tummar och tår att det håller sig borta.
  • Tess82

Hörde ett dagis här i närheten där de skickat hem 8 barn som kräkts en dag så ja det är nånting som går. Linnea har inte kräkts nåt mer förutom lite slem som kom upp så lite har hon fått behålla. Inte ätit så mycket men druckit endel vatten. Får väl fylla på med välling inatt om hon vaknar och är hungrig. Jag och sambon har klarat oss än så länge men sambon känner sig konstig säger han men febrig, inte illamående. Linnea kändes lite vrm också så hon har nog lite feber hon med. 

Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-21 20:00:08 följande:
    Hörde ett dagis här i närheten där de skickat hem 8 barn som kräkts en dag så ja det är nånting som går. Linnea har inte kräkts nåt mer förutom lite slem som kom upp så lite har hon fått behålla. Inte ätit så mycket men druckit endel vatten. Får väl fylla på med välling inatt om hon vaknar och är hungrig. Jag och sambon har klarat oss än så länge men sambon känner sig konstig säger han men febrig, inte illamående. Linnea kändes lite vrm också så hon har nog lite feber hon med. 
    Vad bra att hon inte kärkt mer nu. Som sagt ge välling om hon vill ha, det ger ju vätska det med!

Visst går magsjukan! Har den på jobbet och har flera kollegor som hämtat kärkande barn på dagis... Så helt fritt är det ju inte om man säger så! Usch, det är en himla sjuka det där... Så intensiv och slår ut en totalt! De små är så sårbara med!
  • Hoppe tossan

Det som Alfred, Linnea och M haft verkar INTE vara magsjuka. Och det är precis som Mollie sa, att vi fått bekräftat från en läkare att det är ett förkylningsvirus so msätter sig i magen. Så Tess: du behöver nog inte oroa dig så mycket för att bli magsjuk, man kanske får du samma virus. Vi har fått det allihopa och är helknasiga i magen. Bara jag som har förkylningssymttom dock... Idag är jag hemma för bihåleinflammation OCH öroninflammation! Det ni! Kunde inte sova en blund inatt för halva ansiktet gjorde förbaskat ont. En pulserande stickande smärta som nästan var förlamande.

Svar på tråden Dalatråden