• Molly i Skåne

Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008

Känner att jag saknar en tråd för alla oss som fick barn och bodde på Neo i Lund under en ganska lång tid. Här kan vi peppa, trösta, gnälla och skratta, och prata om det som känns tufft och bra från en kämpig tid, men även om nuet. Hur det blev sen...
    Välkomna!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-13 12:01
    I elfte timmen lägger jag nu in barnens datum!
    Vill passa på att Gratulera alla små födelsedagsbarn i efterskott!

Alfred 070610 (BF070825)28.5v Zoohaj
    Casper 070617 (BF081012) 3m 3v FruEdberg
    W 070703 (BF070920)28,5 v KarolinaA
    Nelia & Lilja 071203 (BF080326)23,4 v EmmyK
    Oscar 071210 (BF080226)2m 2v Trotsa
    Constantin 080115 (BF080417)3m 1v Molly
    Anton 080205 (BF080526)3m 3v Pazur
    Simon 080618 (BF080910) 3 mån Mimmsa67

Gott Nytt År Alla! Nu tar vi nya tag 2009!!!
  • Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008
  • Karolina A

Hej hej alla!

Nu har lillkillen haft sin första infektion/förkylning. Han är nu 17mån o man har varit lite nervös hur han skulle klara det första gången, men han har fixat det fint även om han haft det jobbigt! Vi var hos våran läkare i onsdags o lungorna lät fint, han har inte behövt några extra mediciner förutom Pulmicorten som vi redan inhalerar morgon o kväll annars oxå! Han har haft 39gr feber, snörvlat o hostat så mkt så han kräkts o inte fått behålla maten på flera dagar, men nu är han på bättringsvägen, får behålla maten o sover gott på natten, skönt! Känns nu bra att veta att han fixar förkylning o detta var en rejäl sådan, då jag oxå fick den efter honom!
    Det skulle ju vara så kul att gå på fikan på Neo o träffa er alla, men vi vågar ju absolut inte det nu, vi vill ju inte utsätta alla er andra för dessa bacilluskerna...tråkigt...men hoppas att man kan ses vid ett annat tillfälle!
    Kram kram...
  • Mimmsa67

Usch nej det här med Neofikan känns lite kluvet..samtidigt så har jag varit dunderförkyld i två veckor och Lillskrutten har klarat sig så det känns ju ändå som att han inte är så infektionskänslig.

Från det ena till det andra, är det någon här som har en Bumbostol och vad tycker ni i så fall om den? De ska ju vara bra för våra prematurer då de stöttar upp ryggen så bra.

• Molly i Skåne

Länge sen sist-men jag har inte varit inne här på ett tag-blev ganska mätt efter en del jobbiga saker...

Skönt att lillen fixade infektion så bra KarolinaA!
    De är ju starkare än man kan tro våra små!!!

Pga sjukdom kommer ej heller vår familj till neo-fikan, men önskar alla en trevlig stund!!!
    Vi ska ändå dit nästa vecka, så det känns inte så sorgligt att ej få träffa personalen, värre då med er mammor med små, som det hade varit härligt att träffa IRL!!!

Några av er träffar vi ju ändå regelbundet, men ni andra-vi får satsa på nästa år-eller dra ihop ngt eget till sommaren!

Kram kram!

• Karolina A

Vill önska er alla som ska på fikan idag att ha det så jättetrevligt, vi kan ju tyvärr ej komma eftersom vi varit dunderförkylda alla tre!

Kramar i lass...
  • pazur

Synd att ni inte kom Magdalena.. =/ Ville verkligen träffa er idag.. Men en annan gång kanske?

• Emmy K

07:07 | torsdag 11 december 2008 Socialstyrelsen kräver bättre säkerhet på neonatalavdelningAvdelningen för förtidigt födda i Lund har brist på personal och vårdplatser. Det har lett till att flera barn fått blodförgiftning sedan bakterier som ger sårinfektioner spridits på avdelningen.Det är ansvariga inom barn- och ungdomssjukvården i Lund som slagit larm om att patientsäkerheten är hotad på sjukhusets neonatalenhet. Kombinationen av allt fler för tidigt födda barn, personalbrist och för små vårdytor har under våren bland annat lett till att bakterier som ger sårinfektioner spridits och flera barn fått blodförgiftning. Trots att smittskyddsenheten uppmanat avdelningen att bedriva vården i fler rum och med mer personal, har man inte klarat av det bland annat på grund av personalbrist och för liten budget. Vid vissa tillfällen har det varit så få sjuksköterskor i förhållande till antalet barn att sköterskorna inte hunnit med, vilket lett till att den medicinska säkerheten hotats. Ett annat problem är att utrustning som kuvöser och respiratorer har fått lånas in från andra kliniker och sjukhus, vilket har gjort att personalen varit osäker på hur apparaterna fungerar.Socialstyrelsen kräver att sjukhuset förbättrar säkerheten när belastningen är hög. Kravet kommer efter ett besök på neonatalavdelningen i början av december. Fungerar det inte att ta hjälp av andra sjukhus måste sjukhuset anställa mer personal, menar Socialstyrelsen.

Sjukhuschefen har tre månader på sig att redovisa vad sjukhuset gör för att förbättra den medicinska säkerheten.

• Molly i Skåne

Kan berätta att jordskalvet var en hemsk upplevelse1
    Vi bor högst uppe i ett torn i ett gammalt stenhus i Lund, och vaknade 06.19 av att hela rummet och golvet skakade och rörde sig. Det kändes som om en jätte stod och skakade sängen åt sidorna! Lillen 11 månader sov i sin säng, och jag tänkte bara "Gode Gud låt oss hinna ut!"
    Det var verkligen som jordens undergång-något jag ALDRIG mer vill uppleva!!!

Är fortfarande ganska medtagen-man vill liksom känna sig trygg i sitt hem och när den tryggheten rämnar, så har man inte mkt kvar!

Resten av dagen har varit lika jobbig...nästan!
    Lillen fick sin 3e synagisspruta på neo och den GÖR ONT!
    Han skrek i säkert en minut (kändes som 10!) och det kom massor av stora tårar!
    Jobbigt att tänka att han skall få minst 4 till denna säsong och sen två år till!

Nu är vi hemma och han får mat och jag skall ta något mot min blixtrande huvudvärk!

Kraaaam M

• FruEdberg

Molly i Skåne skrev 2008-12-16 17:19:00 följande:

Kan berätta att jordskalvet var en hemsk upplevelse1Vi bor högst uppe i ett torn i ett gammalt stenhus i Lund, och vaknade 06.19 av att hela rummet och golvet skakade och rörde sig. Det kändes som om en jätte stod och skakade sängen åt sidorna! Lillen 11 månader sov i sin säng, och jag tänkte bara "Gode Gud låt oss hinna ut!"Det var verkligen som jordens undergång-något jag ALDRIG mer vill uppleva!!!Är fortfarande ganska medtagen-man vill liksom känna sig trygg i sitt hem och när den tryggheten rämnar, så har man inte mkt kvar!Resten av dagen har varit lika jobbig...nästan!Lillen fick sin 3e synagisspruta på neo och den GÖR ONT!Han skrek i säkert en minut (kändes som 10!) och det kom massor av stora tårar!Jobbigt att tänka att han skall få minst 4 till denna säsong och sen två år till!Nu är vi hemma och han får mat och jag skall ta något mot min blixtrande huvudvärk!Kraaaam M
    Ja kan förstå att det var hemskt. Mammas säng hade skakat o vi bor utanför halmstad så då kan jag tänka mig att det var värre hos er. Jag märkte dock inte nåt alls . Hmm antagligen zombie i morse.
    O spruta fick våran C idag med. Visst är det jobbigt, o så vet man att det är för deras egna bästa men ändå när man väl sitter där med dom så är det inte alls så man tänker just då.
    Hoppas huvudvärken försvinner med. Vet hur det är. Kramar till er
  • Molly i Skåne

Många som fått synagis härinne?
    Skönt att det finns!

Fru Edberg: Alla vi småbarnsmammor kan vara lite zombie ibland-då räcker inte en ett jordskalv!

Huvudvärken gav med sig och förebådade som vanligt mens! Är SÅ nöjd med min menskopp! Låter äckligt men är nog det förnuftigaste jag investerat i på länge!

Annars inte mkt att berätta-lillen kräks lite mindre den här veckan än på länge- har fått tid till BUS för att byta knappen i januari...
    Ingen syrgas dagtid (fortfarande!) helt underbart!!!

Mycket att pyssla med inför julen-vet nu att alla fyra barnen planerar vara här och att äldste killens tjej också kommer !!!Är väldigt glad över detta!
    Lillens första jul-det känns nästan overkligt!

Hur hinner ni andra prematur-föräldrar med inför julen? Mår alla små bra?

• Zoohaj

Hej !
    Här verkar det som om snacket om förkylning lockade fram just en rälig förkylning. Alfred snörvlar, men värst är att han har fått en hemsk hosta. Han hosatr så han kräks ibland. Dessutom matvägrar min smale som vilket gör att oron för hans vikt återigen gör sig påmind. Usch, här är det lite jobbigt.

Jag som egentligen älskar julen har juånget och har ännu inte köpt en enda julklapp. Äsch, det ordnar sig nog... jag jobbar bäst under press

Hoppas ni andra har det lugnt och njuter av julmyset

Svar på tråden Vi som hade barn på NEO i Lund minst 5 sammanhängande veckor 2007 och 2008