• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • HellviHumle
    Nixx skrev 2009-01-20 13:49:35 följande:
    SkåneP skrev 2009-01-20 13:38:51 följande:
    Är det okej att jag publicerar dina sjukhusjournaler, bankkonton och försäkringar? Information wants to be free
    Nej, det är det inte eftersom dessa inte går under offentliga handlingar. Däremot kan du ju roa dig med att publicera deklarationer. Det brukar dagstidningarna göra när det gäller kändisar och vilka som tjänat mest.
  • Micke

Säger som den gamla IT klyschan : Information wants to be free. Jag ser inga problem med att publicera, eller länka till, offentliga handlingar.
    Det finns problem kopplade till en sådan publicering, problem som förstärks när det är kriminella organisationer som ligger bakom.
  • SkåneP

Micke skrev 2009-01-20 16:14:39 följande:

Det finns problem kopplade till en sådan publicering, problem som förstärks när det är kriminella organisationer som ligger bakom.
    Förvisso. Det mesta som kriminella organisationer sysslar med är väl problematiskt (mer eller mindre per definition).
  • Micke

SkåneP skrev 2009-01-20 17:48:48 följande:

Micke skrev 2009-01-20 16:14:39 följande:
    Förvisso. Det mesta som kriminella organisationer sysslar med är väl problematiskt (mer eller mindre per definition).
    Även om staten ligger bakom publiceringen så finns det problem.

Sen är det väl en definitionsfråga huruvida staten ska benämnas kriminell organisation eller inte.
  • SkåneP

Micke skrev 2009-01-20 17:53:05 följande:

SkåneP skrev 2009-01-20 17:48:48 följande:
    Även om staten ligger bakom publiceringen så finns det problem. Sen är det väl en definitionsfråga huruvida staten ska benämnas kriminell organisation eller inte.
    Javisst. Men jag tycker man får bestämma sig, antingen är det offentligt eller inte.
  • HellviHumle

Beyond Eternity skrev 2009-01-20 13:35:52 följande:

denna artikel kan du också läsa www.bra.se/extra/pod/&id=208&... och ang statisktik (överhuvudtaget) och återfall så beror det alltid på vad man utgår ifrån, det finns olika siffror beroende på vilken typ av sexualbrott mot barn man redovisar...sen får man heller inte glömma alla de som åtalats och egentligen är skyldiga men som friats p.g.a. bristande bevis. Att de åtalats och friats får inte användas i ett nytt åtal/rättegång så det är oerhört svårt att veta exakta siffror på återfall överhuvudtaget . Så en förövare som döms kan t.ex. ha friats både en och fler gånger i tidigare rättegångar.. Men fängelsestraff i sig hindrar väldigt få att återfalla i brott...inget nytt fenomen.
    Det var du som påstod att dömda pedofiler ofta återfaller! Jag tar för givet att du förstod att jag menade dömda pedofiler efter avtjänat straff och antar att BRÅ bygger sin statistik på det också.
  • HellviHumle
    Superizza skrev 2009-01-20 18:17:12 följande:
    Ja tycker de e bra..
    Kan du motivera på vilket sätt det är bra?
  • Micke

SkåneP skrev 2009-01-20 17:55:18 följande:

Micke skrev 2009-01-20 17:53:05 följande:
    Javisst. Men jag tycker man får bestämma sig, antingen är det offentligt eller inte.
    Att det är offentligt innebär inte att det måste var tillgängligt för alla att söka i över internet. Givetvis ska det finnas en insyn i det hela, men att sitta och gotta sig enbart för att man är nyfiken är ett felaktigt nyttjande av offentlighetsprincipen.

Gäller såväl inkomstuppgifter som brottsregister.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän