• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • closetomyheart
    Alltid skrev 2009-01-18 22:25:31 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-01-18 17:30:57 följande: Min åsikt är att sidorna förstör för alla dessa anhöriga för den dömde som faktiskt enligt svensk lag har avtjänat sitt straff och ska gå vidare vilket blir billigare för samhället i längden. Ska det finnas bilder o adresser på dessa brottslingar varför kan vi inte ha det på alla brottslingar? Dessutom tror jag inte dessa sidor hjälper ett dugg. Om min granne var pedofil så skulle det ändå inte hjälpa mig mer än att jag skulle kolla snett på grannen och önskat att grannen hade flyttat därifrån. Det är därför jag frågar mig vad det egentliga syftet är? Förutom nyfikenhet..... Jag förringar absolut inte offrets lidande så ska inte min åsikt misstolkas. Men vi har ett rättssystem i Sverige som bygger på att när man avtjänat sitt straff så är det klart med det. På det här viset blir straffet livslångt. Personen kanske aldrig kan få ett arbete dvs aldrig produktiv för samhället vilket kostar pengar i längden. Rent samhällsekonomiskt är det inte så bra med andra ord. Offrets lidande är egentligen en annan diskussion. Offrets lidande tar samhället idag dåligt hand om. Den diskussionen ska jag ej gå in på för jag är för dåligt insatt i denna.
    Det finns flera anhöriga som är medlemmar på sidan så du har fel.
    Och jo, du förringar verkligen offrens lidande då du anser dig veta bättre än både offren och de anhöriga till förövarna och förresten även de anhöriga till offren. Vet du överhuvudtaget vad det innebär att ha blivit utsatt för övergrepp som barn? att ha blivit utsatt för övergrepp av någon som utsatt flera barn FLERA gånger????? Självklart bör andra föräldrar då få veta VEM personen är och att denna personen kan begå övergrepp igen, då personen gjort det MÅNGA GÅNGER! Ett fängelsestraff stoppar mycket sällan en pedofil.

Ja vi har ett rättssystem, MEN om ingen protesterar, om ingen agerar och visar sitt missnöje när något är galet ja då hade t.ex. vi kvinnor förmodligen fortfarande inte haft rösträtt. Att alltid göra som "storebror" bestämmer och säger även om man anser det fullständigt horribelt blir detsamma som att hålla med. Är innerligt trött på denna flathet och det eviga moralsnacket att "men vi har ju ett rättssystem".
    Då jag anser att något är riktigt fel och framförallt då det gäller barn så kommer jag ALLTID att agera för en förändring...sen om du gillar protestsättet eller inte är faktiskt inte ett dugg intressant....för detta handlar om allas våra barn som eventuellt skulle kunna bli återfalls-pedofilens nästa offer.
    Vart du än går är du där
  • HellviHumle

Beyond Eternity skrev 2009-01-19 21:07:57 följande:

Det finns flera anhöriga som är medlemmar på sidan så du har fel. Och jo, du förringar verkligen offrens lidande då du anser dig veta bättre än både offren och de anhöriga till förövarna och förresten även de anhöriga till offren. Vet du överhuvudtaget vad det innebär att ha blivit utsatt för övergrepp som barn? att ha blivit utsatt för övergrepp av någon som utsatt flera barn FLERA gånger????? Självklart bör andra föräldrar då få veta VEM personen är och att denna personen kan begå övergrepp igen, då personen gjort det MÅNGA GÅNGER! Ett fängelsestraff stoppar mycket sällan en pedofil. Ja vi har ett rättssystem, MEN om ingen protesterar, om ingen agerar och visar sitt missnöje när något är galet ja då hade t.ex. vi kvinnor förmodligen fortfarande inte haft rösträtt. Att alltid göra som "storebror" bestämmer och säger även om man anser det fullständigt horribelt blir detsamma som att hålla med. Är innerligt trött på denna flathet och det eviga moralsnacket att "men vi har ju ett rättssystem". Då jag anser att något är riktigt fel och framförallt då det gäller barn så kommer jag ALLTID att agera för en förändring...sen om du gillar protestsättet eller inte är faktiskt inte ett dugg intressant....för detta handlar om allas våra barn som eventuellt skulle kunna bli återfalls-pedofilens nästa offer.
    Jag tar för givet att du har en väldigt bra källa när du så säkert kan säga att "Ett fängelsestraff stoppar mycket sällan en pedofil.". Kan redovisa den? För i så fall så har BRÅ helt fel i sin statistik. Enligt deras siffror så är återfallsgraden TRE (3) procent bland dömda pedofiler.
    Väntar på din källhänvisning!
  • Alltid

Beyond Eternity skrev 2009-01-19 21:07:57 följande:

Det finns flera anhöriga som är medlemmar på sidan så du har fel. Och jo, du förringar verkligen offrens lidande då du anser dig veta bättre än både offren och de anhöriga till förövarna och förresten även de anhöriga till offren. Vet du överhuvudtaget vad det innebär att ha blivit utsatt för övergrepp som barn? att ha blivit utsatt för övergrepp av någon som utsatt flera barn FLERA gånger????? Självklart bör andra föräldrar då få veta VEM personen är och att denna personen kan begå övergrepp igen, då personen gjort det MÅNGA GÅNGER! Ett fängelsestraff stoppar mycket sällan en pedofil. Ja vi har ett rättssystem, MEN om ingen protesterar, om ingen agerar och visar sitt missnöje när något är galet ja då hade t.ex. vi kvinnor förmodligen fortfarande inte haft rösträtt. Att alltid göra som "storebror" bestämmer och säger även om man anser det fullständigt horribelt blir detsamma som att hålla med. Är innerligt trött på denna flathet och det eviga moralsnacket att "men vi har ju ett rättssystem". Då jag anser att något är riktigt fel och framförallt då det gäller barn så kommer jag ALLTID att agera för en förändring...sen om du gillar protestsättet eller inte är faktiskt inte ett dugg intressant....för detta handlar om allas våra barn som eventuellt skulle kunna bli återfalls-pedofilens nästa offer.
    Men bara för att flera medlemmar anser det är rätt på familjeliv så betyder det inte att alla tycker som dem.

Jag har aldrig påstått att jag vet bättre. Det är dina ord. Jag bara talar om min åsikt precis som du talar om din. Det betyder inte att mitt sätt att se på det hela är sanningen och vice versa.

Jag personligen har aldrig varit utsatt så jag kan inte veta hur det känns. Däremot har en mycket nära anhörig varit utsatt och hon kommer aldrig att bli hel igen... Det smärtar att se. Där tycker jag att samhället ställer upp dåligt för de som är offer. Men jag kommer aldrig tycka att det är rätt att lägga upp att lägga upp bild, adresser etc på dömda brottslingar. Det är min åsikt. Det kommer inte att hjälpa offren eller de anhöriga.

Dessutom undrar jag hur du vet att ett fängelsestraff sällan stoppar en pedofil? Statistiskt sätt så återfaller sexualbrottslingar betydligt mindre än andra typer av brott. Har inte exakta siffror i huvudet men det går säkert att ta reda på.
  • closetomyheart
    HellviHumle skrev 2009-01-19 21:26:52 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-01-19 21:07:57 följande: Jag tar för givet att du har en väldigt bra källa när du så säkert kan säga att "Ett fängelsestraff stoppar mycket sällan en pedofil.". Kan redovisa den? För i så fall så har BRÅ helt fel i sin statistik. Enligt deras siffror så är återfallsgraden TRE (3) procent bland dömda pedofiler. Väntar på din källhänvisning!
    Hittade inte den specifika källan till mitt uttalande, men jag fortsätter leta..under tiden kan du ju läsa detta

www.bra.se/extra/measurepoint/&name=0311192195.pdf&url=/dynamaster/file_archive/050126/0726c4bb5e88929cebe4a44d6d939d8d/0311192195.pdf
    Vart du än går är du där
  • closetomyheart
    HellviHumle skrev 2009-01-19 21:26:52 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-01-19 21:07:57 följande: Jag tar för givet att du har en väldigt bra källa när du så säkert kan säga att "Ett fängelsestraff stoppar mycket sällan en pedofil.". Kan redovisa den? För i så fall så har BRÅ helt fel i sin statistik. Enligt deras siffror så är återfallsgraden TRE (3) procent bland dömda pedofiler. Väntar på din källhänvisning!
    denna artikel kan du också läsa
    www.bra.se/extra/pod/&id=208&module_instance=12

och ang statisktik (överhuvudtaget) och återfall så beror det alltid på vad man utgår ifrån, det finns olika siffror beroende på vilken typ av sexualbrott mot barn man redovisar...sen får man heller inte glömma alla de som åtalats och egentligen är skyldiga men som friats p.g.a. bristande bevis. Att de åtalats och friats får inte användas i ett nytt åtal/rättegång så det är oerhört svårt att veta exakta siffror på återfall överhuvudtaget . Så en förövare som döms kan t.ex. ha friats både en och fler gånger i tidigare rättegångar..

Men fängelsestraff i sig hindrar väldigt få att återfalla i brott...inget nytt fenomen.
    Vart du än går är du där
  • SkåneP

Säger som den gamla IT klyschan : Information wants to be free.

Jag ser inga problem med att publicera, eller länka till, offentliga handlingar.

• Nixx

SkåneP skrev 2009-01-20 13:38:51 följande:

Säger som den gamla IT klyschan : Information wants to be free. Jag ser inga problem med att publicera, eller länka till, offentliga handlingar.
    Är det okej att jag publicerar dina sjukhusjournaler, bankkonton och försäkringar?

Information wants to be free
  • HellviHumle

Beyond Eternity skrev 2009-01-20 13:12:04 följande:

Hittade inte den specifika källan till mitt uttalande, men jag fortsätter leta..under tiden kan du ju läsa detta www.bra.se/extra/measurepoint/...
    Jaa?
  • SkåneP

Nixx skrev 2009-01-20 13:49:35 följande:

SkåneP skrev 2009-01-20 13:38:51 följande:
    Är det okej att jag publicerar dina sjukhusjournaler, bankkonton och försäkringar?
    Oj, är det offentliga handlingar?

"Information wants to be free"

Fan.
  • closetomyheart
    Nixx skrev 2009-01-20 13:49:35 följande:
    SkåneP skrev 2009-01-20 13:38:51 följande: Är det okej att jag publicerar dina sjukhusjournaler, bankkonton och försäkringar? Information wants to be free
    Men, det är ju INTE offentliga handlingar!!
    Vart du än går är du där
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän