• mianfianpian

19 år, gravid, singel, arbetslös, bor hemma, har inga pengar...

Hur ska det gå?? Jag som ville plugga vidare och allt... är snart 20år.. allt är förstört... men jag vill ha min älskade bebis... är i v 14 nu... kan inte bo hemma och kommer bli utslängd!!!

• Svar på tråden 19 år, gravid, singel, arbetslös, bor hemma, har inga pengar...
  • Carinamamma84
    Svar på #76
    Ingenstanns att bo arbetslös mm
    och inte bor hon häller med fadern.

Vet du vad hon gjorde??
    Hon tog upp detta med hur soc sket i henne inte då häller hjälpte soc henne så hon sökte boende själv.
  • Takhiza

Men som sagt, OM hon inte har mer än existensminimum/månad och om hon inte har tillgångar så som bil, bostadsrätt etc eller pengar på banken, SKA soc hjälpa. Även MED nya regeringen. Man får inte leva under existensminimum

Carinamamma84 skrev 2008-09-18 17:53:48 följande:
    Svar på #75Hon är ensamstående min kompis
  • Cocco
    Carinamamma84 skrev 2008-09-18 17:52:41 följande:
    Svar på #72Jag har pluggat och jobbat!!jag har pengar till kläder mat och allt mina barn har mat på bordet varje dag!
    Tyvärr kan man ju inte jobba när man pluggar till vissa utbildningar men jag betvivlar inte att du har haft råd. Det var ju det jag menade man klarar sig på betydligt mindre pengar än vad man tror något som man snabbt får lära sig som student.
  • dio

Hej ts.

Soc brukar inte fixa en lägenhet åt en. Står du i kö i en bostadsförmedling? Om inte, anmäl dig idag och börja leta bostad. I och med att du ska ha barn borde soc hjälpa dig med pengar. Dock kan de kräva en borgenman som skriver på för att de ska hjälpa dig betala hyra. Kan dina föräldrar ställa upp på det tror du?
    Som andra har skrivit. Med barnbidrag, bostadsbidrag och annat så kommer du få ca 8000 kr i månaden. Det blir fattigt men det går. Tänk igenom bostadsvalet. Ju billigare desto bättre.
    Soc kan även hjälpa dig med engångssummor till tex en barnvagn eller möbler. I värsta fall får du ett blanknej men du måste söka socbidrag. De flesta kommuner nekar nog inte en gravid kvinna som blir utslängd hemifrån även om det tydligt förekommer.
    Lycka till!

• Carinamamma84

Detta är skitsnack!!

• Angelica89
    Barbamami skrev 2008-09-18 17:55:00 följande:
    Soc ska hjälpa folk som är i nöd... det är precis vad jag kallar denna situation. Dessa bittra folk...Mianfianpian: Ingen kan berätta för dig vad du bör och inte bör göra med fostret. Du måste gå på känslan, för det är den du kommer att leva med. Du har många månader på dig att hitta en liten lägenhet, du och en bebis behöver bara en stor etta. Sedan sätter du igång och letar jobb inom allt du kan komma på och lite till, än har du tid på dig att arbeta in fp. Undertiden du arbetar så lever du så snålt det bara går, eftersom du än så länge bor hemma ska du se att du fixar det. Har du en buffert som du kan nalla ifrån vid kriser framöver så är det nog ingen fara med att klara sig på lägsta fp + barnbidrag + underhåll. Så ekonomiskt kommer det att ordna sig om du redan nu börjar kämpa och tänka långsiktigt (och positivt)När det kommer till vad vänner och familj tycker så tänker jag att dom säkert är oroliga och chockade... ändrar de inte åsikt senare så är det väldigt trist för er alla och säger mer om dem än om dig. Studierna tror jag till och med kan vara smart att vänta med, jag själv började plugga för tidigt när jag inte var säker på vad jag ville - nu ångrar jag mig. Det är så många som pluggar och ska göra karriär så när de sedan väl vill ha barn så kan de inte få. Inget säger att du skulle bli en sämre mamma för att du är ung. Om några år när du varit föräldraledig och arbetat lite kanske du hunnit komma på vad du vill läsa =)Lycka till vad du än väljer, men lyssna på dig själv.
    Jätte bra sagt , kunde inte hålla med mer!
  • Carinamamma84
    Svar på #82
    Visst visst inte fan hade jag något alls!!
    Inte fan hjälpe dom mig!!!
  • Takhiza

Söka boende själv måste man, SOC har ingen skyldighet att hitta en lgh till en, det får man göra själv! Men efter det ska de hjälpa en, bor hon hos sin familj så får ju dom hjälpa henne eller så får hon betala hyra till dem vilket går med föräldrapenningen så då räcker pengarna o soc gör inget, de kan ju inte betala en hyra du inte har

Carinamamma84 skrev 2008-09-18 17:55:51 följande:
    Svar på #76Ingenstanns att bo arbetslös mmoch inte bor hon häller med fadern.Vet du vad hon gjorde??Hon tog upp detta med hur soc sket i henne inte då häller hjälpte soc henne så hon sökte boende själv.
  • Carinamamma84
    Svar på #83
    Än idag har det varit svåt ibland på slutet varje månad men jag klarar mig jag ser till att mina barn har allt.
  • Prickens

ring socialen så du för försörjningsstöd och lägenhet

Svar på tråden 19 år, gravid, singel, arbetslös, bor hemma, har inga pengar...