Carinamamma84 skrev 2008-09-18 17:02:32 följande:
Soc är ingen som hjälper med lägenhet dom ska inte hålla på och försörja massa folk som blir gravida.
Soc ska hjälpa folk som är i nöd... det är precis vad jag kallar denna situation.
Dessa bittra folk...
Mianfianpian: Ingen kan berätta för dig vad du bör och inte bör göra med fostret. Du måste gå på känslan, för det är den du kommer att leva med.
Du har många månader på dig att hitta en liten lägenhet, du och en bebis behöver bara en stor etta.
Sedan sätter du igång och letar jobb inom allt du kan komma på och lite till, än har du tid på dig att arbeta in fp. Undertiden du arbetar så lever du så snålt det bara går, eftersom du än så länge bor hemma ska du se att du fixar det.
Har du en buffert som du kan nalla ifrån vid kriser framöver så är det nog ingen fara med att klara sig på lägsta fp + barnbidrag + underhåll. Så ekonomiskt kommer det att ordna sig om du redan nu börjar kämpa och tänka långsiktigt (och positivt)
När det kommer till vad vänner och familj tycker så tänker jag att dom säkert är oroliga och chockade... ändrar de inte åsikt senare så är det väldigt trist för er alla och säger mer om dem än om dig.
Studierna tror jag till och med kan vara smart att vänta med, jag själv började plugga för tidigt när jag inte var säker på vad jag ville - nu ångrar jag mig. Det är så många som pluggar och ska göra karriär så när de sedan väl vill ha barn så kan de inte få. Inget säger att du skulle bli en sämre mamma för att du är ung. Om några år när du varit föräldraledig och arbetat lite kanske du hunnit komma på vad du vill läsa =)
Lycka till vad du än väljer, men lyssna på dig själv.