• mianfianpian

19 år, gravid, singel, arbetslös, bor hemma, har inga pengar...

Hur ska det gå?? Jag som ville plugga vidare och allt... är snart 20år.. allt är förstört... men jag vill ha min älskade bebis... är i v 14 nu... kan inte bo hemma och kommer bli utslängd!!!

• Svar på tråden 19 år, gravid, singel, arbetslös, bor hemma, har inga pengar...
  • caspersmamma 08

Jag var 18 när jag fick mitt första barn och jag hade inte enns gymasiutbilding. fick hjälp av soc under ett år sen gick jag tillbaka till skolan.
    Nu 13 år senare har jag fått mitt tredje barn och ångrar ingenting

• hunybany

Jag kan bara säga att ens föräldrar vänjer sig.

När mamma och pappa fick reda på att jag var gravid efter och ha varit tillsammans med min pojkvän en månad så var inte det någon hit direkt.

Mamma grät och var rädd att han skulle lämna mig och hur skulle jag klara mig själv osv?

Pappa sa inte så mycket då, just då var han väldigt förstående. Vilket inte är det minsta likt honom, jag trodde han skulle få ett raseriutbrott som vanligt.

Men senare sa han - har ni pratat om hur ni ska göra? o jag svarade - vadå pratat? det finns inget och prata om jag kan inte göra abort! Och då vart han skit sur och sa - det är fel beslut! Och gick in och la sig.

Nu är båda överlyckliga! Jag sitter här höggravid, är beräknad om 5 dagar. Och dom längtar så efter och få bli mormor och morfar! :)

Så dom kanske stöttar dig ändå. Jag vet en del som har barn, och allt går :) Du är berättigad hjälp från soc, sen får du ju ut ca 4200:- i mammapeng,barnbidrag 1050:-, underhållsstöd.
    Du klarar det!:)

• jenjen

Tycker det är fel att räkna med att någon annan (än föräldrarna) ska ta hand om dig... Om du inte har någon möjlighet att försörja dig själv om inte föräldrarna ställer upp så kommer du ju inte att ha någon möjlighet att försörja ett barn heller. Innan du bestämmer dig för att behålla barnet måste du se till att ha en bostad (antingen hos mamma och pappa eller egen) och försörjningsmöjligheter.

Ingenting ordnar sig av sig själv. DU måste själv se till att det ordnar sig. Du kan inte sitta tillbakalutad och tro att du ska få pengar/lägenhet/jobb. Det måste du fixa SJÄLV.

Många kommer nog tycka att jag låter hård, men så här är det. Jag tror också att det är mycket möjligt att dina föräldrar vänjer sig och så småningom är glada för din skull, och det vore ju bara bra, men jag tycker inte att du ska räkna med att få hjälp från soc. Det är inget fel i att göra abort om man inte kan ta hand om ett barn för att man är ung och utan pengar och bostad.

• Carinamamma84

mianfianpian - Du gör dit val men se på mig jag klarade mig tillslut fast Soc tackade nej till mig när jag var höggravid.
    jag bokade tre st aborttider jag ongrar mig inte idag att jag inte tog dom jag är lycklig att jag har min dotter utan henne vad skulle jag ha gjort???
    Vist vi bråkar vi har jobbigt ibland men jag älskar henne otroligt mkt gör inget du kommer att ongra du har ett liv i megn ta hand om livet du är redan mamma till bebisen.

• SatuSv

Men kan du inte plugga nu så länge tills det är dags?...eller försöka snabbt som möjligt leta aktivt efter jobb så du åtminstone får bra föräldrapenning...sen leta efter lägenhet,2a hands eller kolla m soc.
    Försökt göra det så kanske dina föräldrar ser att du vill klara dig själv o försöker fixa eget hem.
    Om du ska göra abort så tror jag att du inte har länge till kvar,efter 16 tror jag det är socialstyrelsen som tar beslut ifall man vill göra abort så sent.

• Carinamamma84
    Svar på #15
    Är edt inte vecka 12 man har sita abort saken till vecka 13 och vecka 14 så får man föda ut eller vad det nu var??
  • Alexandra84

Beställ tid på soc och förklara din situation.
    Men vad du än gör, gör inte abort om du känner minsta tvekan. Det är ett beslut du inte kan ta tillbaka.

Man kan faktiskt plugga när barnet är fött, efter föräldra edigheten så kan du ju ha ditt barn på dagis. Och man klarar det faktiskt, jag läste till undersköterska när min son va 10månader och blev dessutom gravid igen när han var 13månader.
    Han som tur va färdigt med in utbildning innan nästa kom
    Men vad jag vill komma fram till är att du klarar det!! Tycker du är super duktig som trotts allt detta känner att du verkligen vill klara skolan, många andra struntar i det...

Är du verklien säker på att dina föräldrar kommer slänga ut dig? Många gånger så kan ens föräldrar förvåna en

Lycka till

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Carinamamma84

Ja som vi alla säger tänk innan du gör något dummt!!
    Mina föräldrar slängde ut mig alla va i mot migoch sa jag kommer bli en dålig mamma då jag var ung Viss jag var en Party prinsessa men alla växer ifrån det jag blev gravid då jag hade sex med en man bara för en gångsligg och jag blev gravid samma dag då min mammas kille dog.
    Jag gick och väntade på när min mens skulle komma jag märkte sen att mensen var försenad i 2 veckor jag ringde in och sa jag är gravid jag vill göra abort ja då sa alla till mig Gör abort du har inte råd du har ingen stanns att bo och du kommer inte klara av detta själv.

Min pappa sa till mig''Om du behåller barnet då är du inte min dotter längre''
    Min mamma sa ''Du är inte redo att bli mamma jag är i mot abort men att ligga med en som du aldrig har träffat förut gör dig till H''
    Min ex sa'' Gör abort''
    Han syster sa '' Tänk på honom detta är inte hans barn du kommer förstöra hans liv om du behåller barnet''
    Soc ''Varför kyddade du dig inte när du vet att du är ung har ingenstans att bo ingen att försörja dig med gör abort''

Visst jag är i vecka 38 hur ska jag göra abort då sa jag då till soc när det hade gått ett bra tag.

Jag grätt flera nätter av ensamhet mamma slängde ut mig mannen som gjorde mih gravid ville inte ha något med mig eller barnet att göra.
    Jag fick sova hos vänner som brydde sig jag fick sova hos min ex ja han ville ha sex bara sen slog han mig och längde ut mig efter att han fick det han ville klockan kunde vara 12 på natten då när jag fick åka till mamma och äta och sova lite.

Men vet du vad fast man har det jobbigt inget jobb ingen utbildning då eller ngot annat så vissade jag för dem alla att jag är en bra mamma jag tänker inte göra abort fast det ni vill att jag ska göra.
    jag var ung men fannn att jag skulle göra mitt största misstag i mitt liv.
    jag gick igenom rättegång domstol för att han skulle göra faderskapstestet det tog mig 2½år nu är dotter 3år han var pappa.
    Exet som ville ha sex och slog mig då har tagit tillbaks mig fast det inte är hans dotter vi har varit tillsammans i 7år vi hade uppehåll då jag blev gravid.
    mamma älskar mig och min dotter pappa har jag kvar alla mina vänner försvann men jag fick nya och trevligare och med barn.
    Idag har jag och sambon en liten kille på 4 veckor
    Jga har utbildning som jag tog då totter började dagis. jag är utbildat till undersköterska
    Jag har det bra nu!!

Varför ska du ge UPP???
    Du har allt att leva för om ingen hjälper dig så hjälp dig själv

Lycka Till

• Caamillaa

Tänk inte på det praktiska. Lyssna på ditt hjärta. Jag är 19 år och har precis blivit förälder till en tös på snart 3 veckor. Hon förgyller mina dagar.

• lillaMallan857

Oj, det var ingen lätt sits! Men det bästa är att om du verkligen vill så kommer allt att lösa sig till det bästa! Att få barn betyder absolut inte att du behöver ge upp din utbildning eller något annat heller för den delen. Sök lägenhet, du har ju ett tag på dig innan det är dags! Att få barn är det bästa som finns i hela världen! Hoppas att du har många vänner och folk runt omkring dig som stöttar dig för det tror jag kan behövas! Annars kan du säkert få kontakt med tjejer i samma sits här på FL. Jag har träffat massor av nya vänner genom FL. Styrkekramar till dig och lycka till!

Mamma till Wilmer - 080214 - babywilmer.blogg.se
Svar på tråden 19 år, gravid, singel, arbetslös, bor hemma, har inga pengar...