Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
Natt natt Lilla!
Natt natt Lilla!
Krus vännen!
Ja, TSH 2.2 är ju lite högt enligt dr B. Fullt normalt enl min ordinarie gyn. Det verkar svårt att få icke-insatta läkare att ta TSH-värden mellan 2 till 3.5 som anledning att medicinera. Tror DND haft samma problem att få sina värden uppmärksammade. Hur går man bäst vidare? Kan du ställa frågan till din gyn? Har ni pratat alls om TSH mer än att det var inom referensintervallet?
Vanligast är att man får ta TSH och T4 fritt. Jag fick ta T3 först när jag kom till dr B. Tror du att det är T4 som du hade 13 på? Det är i så fall ett bra värde tror jag. Jag har hela tiden legat på 11 på T4, alltså väl lågt och jag har aldrig fått så bra värde som 1.0 på TSH som du hade för ett år sen.
Krus: Ja, att TSH kan ha varit tillfälligt förhöjt låter väl inte omöjligt (utan att vara insatt alls egentligen). Dr B är ju noga med att sköldkörtelvärden ska kollas efter det att man blivit gravid, just för att värdena kan gå från okej innan grav till dåliga när man väl blivit gravid.
Jag skulle nog ha bett att få ta ett TSH igen (kan ju iof vara svårt att argumentera för om läkaren, som min ord. tycker att 2.2 är bra). Om du lyckas få tillfälle att ta provet igen kanske du ska försöka ta det på dag 19-23 i cykeln. Enligt dr B är TSH cykeldag-känsligt (min ord. gyn anser att det är trams).
Krus: Jag inboxar dig!
Poppy: Tack! Jag är också förväntansfull inför Levaxinet, ser fram emot att svischa fram i livet, smal, glad och full av energi och den där detaljen gravid också .
Litet orosmoln är att jag ska få så låg dos som 25 mikrogram, frågade dr B om det men han trodde det räckte. Sen pratar han om att han vill att man ska ligga på TSH 1.5 som gravid och det är ju ALLDELES för högt om man jämför med ditt värde på 0.4. 1.5 som dr B vill ha är ju ungefär som det på 1.7 du hade senast när de gick åt skogen . Är det en endokrinolog på spec-mvc där du går som vill ha värdena 0.4 respektive 15-16?
Krus: Sköldkörtelhormon är centralt för energiomvandlingen i kroppen. Jag TROR att det är så att det är extra viktigt att det finns tillräckligt med sköldkörtelhormon från mamman till fostret de första 12 veckorna för då kan inte fostret själv producera sköldkörtelhormon, vilket det sen börjar göra. Om det å andra sidan finns för mycket hormon (alltså hyper) är det inte heller bra men det har jag inte koll på vad som händer då.
Högt TSH tyder på för lite sköldkörtelhormon alltså.
Lycka: Men oj, det låter ju helt klart konstigt att Dr B tycker att TSH 2.4 är okej för dig. Har ni pratat om just TSH-värdet eller har han bara sagt att alla prover är okej generellt? Tänker att han kan "ha missat". Inte bra isf men det kan ju hända alla.
Jag skulle nog ringa honom om jag var du och ställa frågan igen. Det är helt sjukt jobbigt den här dubbla kampen det känns som man för, dels mot själva missfallen i sig och sen kampen för att få rätt vård. Helt galet! Men ge inte upp tjejen. Bryta ihop då och då behöver man få göra, sen reser du dig igen och kämpar vidare.
Krusbär: Det var ju jättebra ju med ref-intervallerna för T4. Då ligger du ju mkt bra till på T4 och enligt Poppys förklaring vad de olika värderna står för, så tillgodogör du dig hormonet mkt bra. Du ska se att det är bra allting!
DND: Hur har det gått? Har du fått tag i dr B igen och fått någon tid för besök?
Poppy: Tack för alla förklaringar! Hur har det gått, har du försökt få en tidigare tid för VUL eller har du bestämt dig för att vänta till v8?
*vinkar till Magis* Vad härligt ni verkar ha det, skönt att allt är bra.
Cia: 2kg på 4v! Vilken aptitglad kille, gosigt! Vill han ha mat ofta och länge så att du får amma mkt eller växer han bara fort ändå?
Bling: Hur gick det hos naprapaten?
Ego: Här ska det åkas till Gbg i helgen för träff med mannens gamla korridorkompisar med respektive. Jag jag sugen på det? NOT! Kommer troligen få min post-hormon-blödning oxå under helgen så det blir nog mysigt. Men starka värktabletter och lite vin på det kanske gör susen.
Kram på er alla och trevlig helg!
*smyger in och tittar till tråden*
Många många kramar till Bling och HK!
Välkommen Annapanna! Beklagar så det du varit med om. Hoppas du blivit något lugnad efter en jobbig helg ang HSG-resultatet. Gulligt med "upp med nosen och svansen"
Idun, Poppy och a80: Här är en till som hoppas och tror på er, och oxå tror i ert ställe när era oundvikliga tvivel sätter in ibland!
DND. Superbra att ni fått en ny tid hos Dr B. Nu ska du se att du kommer få all hjälp som behövs för att komma tillrätta med TSH, Lupus och andra dumma värden.
Lycka: Hoppas det är okej med dig!
*Vink och kram till alla*
Cia: Gissar att du sover ovaggad ikväll efter en hård dag! Bra jobbat din första dag "ensam". Du ska självklart ha en guldstjärna!
Poppy: Tack! Det gick fint i Götet. Trevliga människor men helt galet mycket regn. Blödning modell flod igår och mkt värktabletter har gått åt. Tror inte cystan har "blött" ut. Enda sättet tror jag är att den ska krympa ihop då den sitter på äggstocken. Det får jag reda på om två veckor. *hoppas*
Tack för infon om Levaxin och mjölkprodukter, hade inte koll på det. Du som är gammal Levaxin-räv när tycker du det är "bästa" tiden på dan att ta Levaxinet? eller du som tar större dos kanske tar i flera omgångar?