• mammawannabe

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

a80: Håller alla tummar för att du ska få tillbaka lite illamående för att stilla oron. Det måste verkligen vara skitjobbigt när det bara försvinner så där.

DND: Tack söta du för ref-värdena . Jag var skitdeppig pga mitt låga LH-värde men efter "dina" värden känns det bättre. I all litteratur jag hittat och läst nu och tidigare ligger ref-intervallet mellan 5-20 för LH och det är i enheterna mIE/ml. Det dumma är att på min labresultat-lista står det ingen enhet efter värdet 2.7. De värderna du anger är i U/L och då blir provresultatet helt plötsligt ok. Fattar inte det där med enheterna riktigt. Tänker att okej, är det olika enhetsskalor flyttar man kanske decimaler hit eller dit men när mIE/ml ska översättas till U/L gäller tydligen inte det?? Någon som kan förklara? *kliar mig i huvet*

Det känns fortfarande inte okej alltså DND? När gjordes hysteroskopin? Kan man inte ha blödning/brun flytning ett bra tag efter, skev inte a80 ngt om 1-2 veckor efter ingreppet eller minns jag fel?

Poppy: Snart äntligen dags för din gyntid. Ingen magsjuka nu!! Är det ÄL-strul som står överst på frågelistan på tors eller vad är det som gäller? Lycka till med övningskörandet!

Tror att läkaren menar att cystan ska försvinna av sig själv till slut. Hennes ord var "vi ska i alla fall inte in och störa med operation i nuläget". Vet inte vad som händer om den är kvar längre än två månader, det gick hon inte in på och jag kom mig inte för att fråga.

Cia: Okej, fattar!

• mammawannabe

Krusbär: Du känner ju visst din kropp! Det var ju ÄL på gång kändes det som och det var det visade stickan. Sen att den kommer sent kan ju bero på reaktion efter MF. Nu ska du se att den kommer igång som en klocka igen bara ännu lite bättre med aku + ev annan behandling. Tack för ref-värdena!

*Mer kramar till alla som misströstar*

Och FY för nonchalanta personer och kliniker (kan ju vara andra än läkare oxå ). När jag berättade för min gyn igår att det hade kommit grav-rester trodde hon mig inte utan sa menande "du menar att det kom stora klumpar och att du blödde rikligt". Jag hade precis sagt att jag blödde väldigt lite, mindre än en vanlig mens. Hon lyssnade inte för fem öre. Efter att ha haft 3 MF som jag varit mycket medveten om när de kommit ut vet jag vad som är blodkoagel, hinnor och moderkaka (har även tillsammans med en läkare kollat på hinnor och moderkaka på akuten vid ett av MF). Det råder ingen tvekan om vad som är vad.

Om en timme går färden mot Stockholm för övernattning hos svärmor och imorgon fm är det dags för besök på Lucinakliniken.

Hej då tråden för nån dag!

• mammawannabe

Hej kära tråden!

Har just landat i soffan efter att ha kommit hem från Sthlm en dag senare än beräknat. Skummade snabbt igenom det som skrivits men är inte riktigt uppdaterad hur det är med alla. Ifattläsning kommer ske sen.

Kontentan av besöket hos Dr B: HSG-röntgen ska göras eftersom min livmoder tidigare endast undersökts med VUL och han tycker inte att det räcker. En bunt remisser skrevs, efter besöket åkte vi vidare till Karolinska för provtagning. Där tog flytet slut. Det här med provtagning ska tydligen vara lite extra struligt i den här utredningen. Hade en supernoga provtagare (vilket iof var bra) och det visade sig att i princip alla koagulationsprover som skulle tas skulle tas fettfastande sen 4 timmar och innan kl 11 på dagen. Vad bra att vi käkat pizza 30 min innan och kl var 14.30. Hade inte fått veta det. Bestämde att jag blev kvar en dag till så idag blev det Karolinska igen. Telefontid om 2 veckor för resultat. Tvärtemot Dr D vill Dr B ha bort cystan så snabbt som möjligt. Fick recept på en 10-dagars dubbeldos progesteronkur (Primolut-Nor). Är lite orolig för den, sällsynta biverkningar var elakartad levertumör, jippi !
    I övrigt ville han inte diskutera så mycket utan invänta provsvaren och ta det därifrån fick jag känslan av. Tror han var lite stressad, vi var tidiga och fick komma in 20 min innan vår tid pga av att den som skulle varit innan inte kommit. När vi gick igenom lite administration med snällasnälla Inga-Lill var hon tvungen att lägga av luren på telefonen "för det ringer hela tiden" sa hon. Log för mig själv och fick en vision av alla trådmedlemmar som sitter och ringer till Lucina .

Flera hade kommit fram på tel ändå förstår jag

Babblar: Vad bra att det finns mer att kolla upp.

Poppy: Men SÅ bra ändå att du haft ägglossning, synd att missa men ändå, den funkar!

a80: Vad härligt med pyjamas! Vilken är bästa affären?

DND: Du, det låter ju kanon att akupunktören sysslar med örter oxå.

• mammawannabe

Hm sorry, var det Idun som hade pratat med Dr B och inte Babblar?? Är lite förvirrad, läste nog lite för snabbt....

• mammawannabe

Idun: Hur är det med dina omvända LH/FSH-värden? Menas det då att LH är högre än FSH tidigt i cykeln?

Känns lite jobbigt med dubbeldoskur, tror jag ska ringa dr B och fråga om det finns någon snällare variant. Stod oxå i bipacksedeln att man skulle undersöka sina bröst innan behandlingen inleds. Känns extra jobbigt med tanke på min kompis som just fått bröstcancer. Sen vet jag inte om det är det är just bröstcancer texten syftar på men vad skulle det annars vara?

• mammawannabe

Idun: Skit också med blodet . Och man ska inte behöva vara glad om man inte är det, du kan väl få vara lite deppig även om det är kräftskiva.

Kram!

• mammawannabe

Idun: Förstår det där med förväntningarna, kan vara så jobbigt, blä! Kanske kan funka att skylla på nåt, typ huvudvärk för att slippa lite press??

Lilleskuttan: Passar på att också gratta till lyckat VUL. Vilken pärs dock att inte se ngt först.

Cia: Åh, låter underbart. Kan du skicka hit din mamma och man. Här behövs också städning och bullbak. Måste slita mig från FL och fixa det värsta innan mannen kommer hem men det hinner inte bli några bullar. En dans med damsmugaren och plocka grejer blir det som hinns med.

Cia och Finesssan: Helt rätt Cia, tanken hann slå mig oxå, vad pratar dr B och Finesssan om .

• mammawannabe

HK: Åhh, vad jobbigt. Låter som sagt mycket bra att försöka komma iväg att prata med någon. Att ha fysiskt ont av dina leder hjälper ju inte upp det hela. Massor av kramar till dig.

Idun: Är inte alls på det klara med hur jag ska göra med medicinen, går om kring och velar och snöar in mig i för och nackdelar....

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7