• Ellabee

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

• Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???
  • Leos och Vincents mamma

Beror väl på hur mycket man stör oxå. Ibland är det befogat att klaga.

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 37 nu.
  • Anonym (Gudrun)

Varför bo i lägenhet om en inte klarar av eller vill visa hänsyn? 

• Anonym (S)

Tror du vet svaret själv. De har förmodligen inget val. Alla har inte möjlighet eller ekonomi att köpa ett hus. Jag måste bo i lägenhet och vill inte det. Håller på att spara till hus men under tiden måste jag ha någonstans att bo. 

Sen reagerar jag på att så många säger att man ska stå ut med massa ljud från barn? Med ditt resonemang kan man vända på frågan. Varför bo i lägenhet om du inte tar hänsyn till grannar? 

Lär barnen att inte springa inomhus. Lär barnen att vi tar det lungt inomhus. Då får de också lära sig att man måste ta hänsyn till andra. Ta ut barnen ofta så de får springa av sig utomhus. Ha regler helt enkelt. Jävligt slappt och ansvarslöst och tänka att grannarna bara får stå ut. 

Ja, jag har barn och vi bor ovanför tvättstugan men vi har ändå regler. 4 st småbarn då äldsta är 6 år. Vi lär våra barn att inte springa, skrika och kasta saker inomhus. Vi tar ut barnen så pass ofta att de får göra av med energi. Det är trots allt vi som skaffat barn och ska se till så våra barn inte stör grannarna. 

Varför skaffa barn om man inte uppfostrar dom? Sluta gnäll på dina grannar och ifrågasätta dom. Se ditt ansvar. Lyssna på grannarna och börja fostra barnen. 

Finns dessutom flera anledningar att inte springa inomhus. 

• Anonym (S)
    Maorie skrev 2008-03-08 08:59:36 följande:
    Tycker det är en helt annan sak om man vet att barnet är sjukt osv. Då får man fasiken tåla ännu mer. Som sagt, även de med handikapp har rätt att bo var de vill.
    Har man handikappade barn som stör kan det vara en ide att försöka isolera bort ljud så gott det går, kanske prata med någon som håller på med hjälpmedel och hyresvärden för att få hjälp att ljudisolera. Finns mycket hjälpmedel att få. Sen kan man göra lite olika anpassningar beroende på handikapp. Det är klart det är kämpigt med handikapp och sjukdommar men det är inte rimligt att bara skita i att det stör och inge göra något åt det. Sen kanske man kan välja att bo längst ner så det inte stör tex nedåt, söka efter bostad som inte är allt för lyhörd. Kastas mycket saker i golv kan ljudet dämpas av att lägga på tex mattor. Ibland finns även enkla knep för att leda bort ljud. 
  • Anonym (G)

Tanten kanske ej klarar att sköta ett hus dock så då har hon ej mkt val. Och lär ej ha ekonomin till att välja helt fritt vilken lgh heller. Just saying 

• jontebula
    Ellabee skrev 2008-03-06 14:02:43 följande:
    Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

Ni ska ju självklart ha kontroll över era barn. Man kan inte väsnas hursom i en lägenhet. Folk måste kunna sova om man ska upp till jobb osv. Äldre lägenheter är värst då dom är mer lyhörda.

Efter kl 22.00 förväntar jag mig att grannar ska visa hänsyn.
  • Anonym (Donna)
    jontebula skrev 2024-10-06 12:19:57 följande:
    Ni ska ju självklart ha kontroll över era barn. Man kan inte väsnas hursom i en lägenhet. Folk måste kunna sova om man ska upp till jobb osv. Äldre lägenheter är värst då dom är mer lyhörda.

Efter kl 22.00 förväntar jag mig att grannar ska visa hänsyn.
    Dessa barn har nog lärt sig nu ska du se, med tanke på att tråden är från 2008.
  • Anonym (Orimligt)

Tycker tvärtom jag, att människor som väsnas är de som borde bo isolerat från andra eftersom de stör sinnesron för många. 

Det torde vara lättare för en barnfamilj att flytta till en villa också, med tanke på dubbla löner, vilket en ensamstående pensionär inte har. Lyhörda lägenheter är inte lämpliga platser för småbarnsfamiljer i mitt tycke. 

Det allra bästa hade förstås varit om lägenheterna haft bättre ljudisolering men även detta är tydligen en kostnadsfråga. Vi som inte har råd med att flytta till lugna platser ska tydligen straffas för detta, bara för att vi mår dåligt av höga ljud. 

• Anonym (Orimligt)

Tycker tvärtom jag, att människor som väsnas är de som borde bo isolerat från andra eftersom de stör sinnesron för många. 

Det torde vara lättare för en barnfamilj att flytta till en villa också, med tanke på dubbla löner, vilket en ensamstående pensionär inte har. Lyhörda lägenheter är inte lämpliga platser för småbarnsfamiljer i mitt tycke. 

Det allra bästa hade förstås varit om lägenheterna haft bättre ljudisolering men även detta är tydligen en kostnadsfråga. Vi som inte har råd med att flytta till lugna platser ska tydligen straffas för detta, bara för att vi mår dåligt av höga ljud. 

• Anonym (H)

Varför bo i lägenhet om man inte respekterar grannar? 
    En skrikande bäbis, lite stök ibland, en hund som ylar ibland är okej. Men nog fan kan man lära sina ungar att att inte härja inomhus och respektera sina grannar. Det lärde då mina föräldrar mig och mina syskon. Vissa jobbar nattskift och sover dagtid. Men kan faktiskt välja att vara en medmänniska och ta hänsyn till det. 

Mina grannar brukar låta sina barn leka i trapphuset. Låter som fan in till mig. När jag vänligt påtalade detta bad de mig flytta ut till en stuga i skogen. 

Sen finna det såklart de som är överdrivna. Typ irriterar sig på att grannen duschar nattetid.

• Anonym (Donna)
    Anonym (H) skrev 2024-10-06 14:13:43 följande:

Varför bo i lägenhet om man inte respekterar grannar? 
    En skrikande bäbis, lite stök ibland, en hund som ylar ibland är okej. Men nog fan kan man lära sina ungar att att inte härja inomhus och respektera sina grannar. Det lärde då mina föräldrar mig och mina syskon. Vissa jobbar nattskift och sover dagtid. Men kan faktiskt välja att vara en medmänniska och ta hänsyn till det. 

Mina grannar brukar låta sina barn leka i trapphuset. Låter som fan in till mig. När jag vänligt påtalade detta bad de mig flytta ut till en stuga i skogen. 

Sen finna det såklart de som är överdrivna. Typ irriterar sig på att grannen duschar nattetid.

JAg accepterar inte vrålande bebisar heller, då får man vackert kliva ur bingen och hålla till i mitten av lägenheten så längt från grannen som möjligt. Samt att man ser till att ha en tjock matta som dämpar ljudet i det aktuella utrymmet.

Min åsikt är att de som stör kan köpa en husvagn och parkera på en enslig plats.
  • Anonym (Sixteen)

Tråden är 16 år gammal. Barnen har säkert dämapt sig och tanten dött. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Sixteen) skrev 2024-10-06 14:37:42 följande:

Tråden är 16 år gammal. Barnen har säkert dämapt sig och tanten dött. 

Vi vet det, frågan är precis lika aktuell idag.
    Som jag skrev i inlägg #77.
  • Anonym (Sixteen)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-06 14:41:10 följande:
    Vi vet det, frågan är precis lika aktuell idag.
    Som jag skrev i inlägg #77.
    Ha ha va? Det skrev du inte.
    Att föra en diskussion baserat på en sexton år gammal trådstart är meningslöst, ts finns troligen inte ens kvar på forumet. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Sixteen) skrev 2024-10-06 14:50:52 följande:
    Ha ha va? Det skrev du inte.
    Att föra en diskussion baserat på en sexton år gammal trådstart är meningslöst, ts finns troligen inte ens kvar på forumet. 
    Jag skrev detta, ordagrant och kopierat så ditt förnekande av fakta är som en punkterad ballong:

"Dessa barn har nog lärt sig nu ska du se, med tanke på att tråden är från 2008."

Ts är inte nödvändig för diskussionen förstår du, då det fortfarande finns människor som väsnas och människor som störs i lägenheter.
  • Anonym (k)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-06 14:54:35 följande:
    Jag skrev detta, ordagrant och kopierat så ditt förnekande av fakta är som en punkterad ballong:

"Dessa barn har nog lärt sig nu ska du se, med tanke på att tråden är från 2008."

Ts är inte nödvändig för diskussionen förstår du, då det fortfarande finns människor som väsnas och människor som störs i lägenheter.
    Jisses vilken udda argumentationsteknik.

Att någon puttar upp en tråd som redan 2008 var enbart för en stunds provocerande är lika onödigt som tråden var på den tiden.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (k) skrev 2024-10-06 15:07:06 följande:
    Jisses vilken udda argumentationsteknik.

Att någon puttar upp en tråd som redan 2008 var enbart för en stunds provocerande är lika onödigt som tråden var på den tiden.
    Om du inte har förmågan att tolka skriven text så är jag den första att beklaga.
    Det finns fristående kurser i svenska, kolla på det.

Eller är det kanske oförmågan att inse att du har fel som spökar... Spöke
  • Anonym (Sixteen)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-06 14:54:35 följande:

Vilken härlig solstråle du verkar vara. Nej du skrev inte att tråden är lika aktuell idag. Om du tror att du skrev det behöver du kanske träna på din förmåga att uttrycka dig i skrift. Gärna innan du försöker vara spydig över andras läsförmåga. 

Det är helt värdelöst med zombie-trådar där folk ställer frågor och ger råd till en ts som inte finns kvar på forumet i ett ärende som inte alls är aktuellt längre Starta en ny tråd om du vill diskutera ett ämne istället. 

• Anonym (k)
    Anonym (Donna) skrev 2024-10-06 15:13:47 följande:
    Om du inte har förmågan att tolka skriven text så är jag den första att beklaga.
    Det finns fristående kurser i svenska, kolla på det.

Eller är det kanske oförmågan att inse att du har fel som spökar... Spöke
    Jadu, har du så tråkigt att du inte ens kan hålla reda på vem du svarar?
Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???