• Ellabee

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

• Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???
  • LaFontaine
    Shirley skrev 2008-03-08 09:50:08 följande:
    Vi bor i lägenet och jag tycker att man får stå ut med om grannarna låter lite... då menar jag inte att det e oki att dom har fest hela natten så man inte kan sova. Men att barn låter, musik på dagarna eller på kvällen dock inte för högt för sent. Osv. Tål man inte ljud så kan man väl bosätta sig i skogen :)
    Till en viss gräns ja. Men om grannens ungar dag ut och dag in spelar innebandy i vardagsrummet så det dunkar ner i till grannen är det inte längre okej.

Jag är uppvuxen i lägenhet och har alltid fått lära mig att inmohus hoppar man inte. Man spelar inte fotboll, eller springer heller för den delen. Sådant gör man inomhus. Jag förstår inte riktigt varför det är så omöjligt för många föräldrar idag att lära sina barn vanlig hänsyn...
  • LaFontaine
    LaFontaine skrev 2008-03-08 13:02:16 följande:
    Man spelar inte fotboll, eller springer heller för den delen. Sådant gör man inomhus.
    Utomhus menar jag självfallet
  • Maorie

Fast det handlar ju inte om att man skulle skita totalt i vad barnen gör och låta dem låta bäst de vill. Det handlar om att fastän det finns gränser i ljudnivå, så måste det finnas gränser för vad som låter innan man klagar.

• LaFontaine
    Maorie skrev 2008-03-08 16:33:11 följande:
    Fast det handlar ju inte om att man skulle skita totalt i vad barnen gör och låta dem låta bäst de vill. Det handlar om att fastän det finns gränser i ljudnivå, så måste det finnas gränser för vad som låter innan man klagar.
    Jo, så är det absolut. Och det har jag också skrivit tidigare, att med ömsesidig respekt kommer man långt!
  • CillanB
    isisisis skrev 2008-03-08 09:17:54 följande:
    Då tycker jag man får ordna boende i ett hus till den personen.Andra människor ska inte behöva stå ut med en person som skrikar daga och nätter igenom bara för att grannen är handikappad!Varför ska den handikappade ha större rätt än den andra hyresgästen?
    Är du medveten om att vi lever på 2000-talet och har slutat att tvångs inta och gömma undan personer med handikapp för en herrans massa år sedan.
    Jösses vilken syn du har på dina medmänniskor. Måtte du aldrig få barn eller barnbarn med funktionshinder får då låser du väl in dom i ett ljudisolerat madrasserat rum

Visst kan grannar vara lite störande ibland, men man måste ju ändå se lite från fall till fall.
    Är det en person med något funktionshinder/sjukdom så kan dom ju många gånger inte rå för sitt handlande, men självklart ska ju även dom visa hänsyn ändå.

Det gäller ju att ha en öppen dialog med grannarna och ibland även sin hyresvärd.
    Håller med det som någon skrev lite tidigare i tråden.....
    Varför ska det nödvändigtvis vara den som stör som ska flytta (är kanske bara en enda granne som stör sig på de ev ljuden som kommer från just den lägenheten)
    Retar man sig så infernaliskt på sina grannar så är det ju bättre man skaffar sig ett hus totalt isolerat långt inne i nån barrskog någonstans.

Det är aldrig ens fel att två träter.....
  • isisisis

Jag pratar inte om "normal" störning.

Inte om barn som gråter eller par som bråkar eller folk som festar.

Jag talar om folk med störningar som gallskriker om nätterna och kastar möbler och slår i väggarna.

Tyck du vad du vill om mig,det skiter jag i.

men jag har jobbat med fastigeter i många år,och jag anser inte att andra hyresgäster ska behöva stå ut med sånt.

• Dessie

TS: Det är INTE bara äldre tanter som klagar - för några år sedan bodde det en ung tjej i lägenheten under oss.
    Trots att hon har barn själv (som aldrig fick röra på sig) så klagade hon alltid på våra barn.
    Om t.e.x vår pojke ramlade ur sängen i sömnen på natten - oj oj, vilket liv det blev *SUCK*

• hannelelle

våran granne under oss klagar över att våran "träningsmaskin" (i hennes huvud en roddmaskin) låter för högt...

problemet är bara att vi inte har någon träningsmaskin överhuvudtaget!

det hon hör måste vara våran dammsugare, vi dammsuger max 1-2 grr i veckan, snacka om känsliga öron! (och hon är inte en gammal tant)

• Froststar

Det jag tycker överlag är att folk inte alls försöker förstå. Om man nu anser att grannen klagar i onödan så tycker jag att man kan göra som så här:

Så fort grannen tycker att "det där irriterande oljudet" hörs igen ska hon/han ringa upp till dem som är upphov till oljudet. Så kan familjen fortsätta hålla på med oljudet (vad det nu är de gör) medan en vuxen går ner och hör efter. Man kan sitta där nere och dricka kaffe eller något (dvs spendera 15-20 min. där) med det konstanta oljudet, dunkandet, skrikandet ovanför. Jag lovar, det fungerar i de flesta fall. Man får i varje fall en inblick i hur grannen har det.

Själv har man oftast ingen aning om hur jävligt det kan låta hos den som bor under även om det inte tycks så för en själv.

• Post partum

Froststar- Jag kan bara instämma. Hur roligt är det dessutom om man sitter där med migrän eller pluggar inför en tenta när ungarna ovanför kommer på att de ska ha basketmatch inomhus?

Man har inte heller mindre migrän eller mindre tentaplugg om grannens barn dessutom skulle råka vara handikappat. Visst innebär ett handikapp en ökad förståelse, men migrän är fortfarande migrän och en tenta måste klaras, annars kan det stå en dyrt. Jag tror inte att grannen skulle bistå med hjälp när csn drar studiemedlet även om deras barn förstört alla möjligheter till studier i hemmet.

Nej, det är inte okej med "dunsar" bara för att man är en barnfamilj. Visst kan det ske olyckshändelser då någon går ikull eller då man tappar något. Men sporter, hoppa hopprep och andra högljudda aktiviteter tycker jag verkligen inte hör hemma inomhus om man bor i lägenhet.

Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???