• Ellabee

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

• Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???
  • ludenben

men vem ska göra det?? vem ska ordna en annan bostad?? om man inte tål att det finns olika människor med olika behov så  ska man inte bo i lägenhet. Dessutom är det alltid tyst här efter 19:30. Det finns inget i hyresreglerna som säger att man inte får röra sig. Är du så överkänslig mot ett handikappat barn kanske du skulle se dig om efter en annan bostad.  Det står i hyresregelrna att det ska vara tyst efter 23:00. jag har aldrig sagt att han väsnas på nätterna. Förstår inte vart du fått det ifrån. Gubben under klagar för att sonen leker på dagarna.

isisisis skrev 2008-03-08 09:17:54 följande:
    Då tycker jag man får ordna boende i ett hus till den personen.Andra människor ska inte behöva stå ut med en person som skrikar daga och nätter igenom bara för att grannen är handikappad!Varför ska den handikappade ha större rätt än den andra hyresgästen?
  • michiara
    isisisis skrev 2008-03-08 09:17:54 följande:
    Då tycker jag man får ordna boende i ett hus till den personen.Andra människor ska inte behöva stå ut med en person som skrikar daga och nätter igenom bara för att grannen är handikappad!Varför ska den handikappade ha större rätt än den andra hyresgästen?
    hoppas inte fler tycker som du, då kommer man inte våga visa sig ute
    när man är kär är det som om man fyller år i magen
  • michiara

jag har en väninna vars granne var gravt handikappad och skrek hela dagarna, bostadsföretaget ordnade extra isolering till dom

• isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:23:17 följande:
    men vem ska göra det?? vem ska ordna en annan bostad?? om man inte tål att det finns olika människor med olika behov så  ska man inte bo i lägenhet. Dessutom är det alltid tyst här efter 19:30. Det finns inget i hyresreglerna som säger att man inte får röra sig. Är du så överkänslig mot ett handikappat barn kanske du skulle se dig om efter en annan bostad.  Det står i hyresregelrna att det ska vara tyst efter 23:00. jag har aldrig sagt att han väsnas på nätterna. Förstår inte vart du fått det ifrån. Gubben under klagar för att sonen leker på dagarna.
    Jag pratar inte om dig eller ditt barn.'
    Jag pratar generellt.Och har ett exempel i minnet.

Jag känner en person som gallskriker vilken tid på dygnet som helst och slår i väggar.

Det är inte rimligt att andra ska stå ut med det!

Om man har såns psykiska problem så får tex sociala hjälpa till att ordna ett boende som inte stör andra personer.

En villa någonstans med assistans....
  • Polgara
    isisisis skrev 2008-03-08 08:43:15 följande:
    Det finns regler för vad man ska stå ut med,och vad man inte behöver stå ut med.Den som inte klarar av att hålla sig till dessa kan ju försöka hitta nån annastans att bo istället!De hemlösas hus kan vara ett alternativ.
    Ja alltså hade vi vetat hur våra grannar var hade vi ALDRIG köpt den här lägenheten! Rena rama terrorn är det ju. De är borta hela dagarna och kommer hem vid 21-22-tiden och det först som deras son gör är att han börjar spela innebandy! Deras sovrum är ovanför vårt och där slår han bollen som far ut mot dörren med en smäll så slår han tillbaka bollen till sovrummet med en smäll, så pringer han fram och tillbaka i ca 1 timme! Och under tiden springer deras dotter med sin mammas klackskor fram och tillbaka på parketten och ut i hallen..lika länge för att avsluta med att hoppa i dersa säng..och då vaknar min son och kan inte somna om förrens deras pappa eller mamma VRÅLAR på sina barn att de ska i säng! Man hör exakt vad de säger dessutom...*suck*. Och ja vi har pratat otaliga gånger med dom!

Så nej ts..man ska inte få står ut med vad som helst oavsett om man har friska barn eller ej. Faktiskt inte.
  • michiara
    ludenben skrev 2008-03-08 09:20:02 följande:
    skönt att du har bra grannar. Det har vi bredvid och det hade vi innan vi flyttade hit. Gubben under är ganska gravt alkoholiserad så det förklarar ju saken till hans beteende. Men tur att vi har bostadsbolaget på vår sida. Vi har med som du pratat ,ed dom och att man har en öppen kommunikation mellan grannarna underlättar. Jag sa till gubben att om han tycker något är störande så får han ringa på och jag kan förklara vad som hänt.
    det är inte så lätt att prata med någon som är gravt alkoliserad eller har andra problem. bara att stå ut antar jag.. skönt att ni har bostadsbolaget som är förstående och inser att det inte är ni som stör
  • ludenben

vilket bra bostadbolag fler borde kunna öppna dörren för förbättringar i lägenheterna. Dags att inse att handikappade är också människor med lika stor rätt till ett liv som alla andra. Att de isolerar gör det ju bra för alla parter.

michiara skrev 2008-03-08 09:26:08 följande:
    jag har en väninna vars granne var gravt handikappad och skrek hela dagarna, bostadsföretaget ordnade extra isolering till dom
  • Mandi74

Bra fråga, det är därför vi bor på landet. För att slippa grannar överhuvudtaget!

Ingen som stör sig på oss och ingen/inga vi behöver störa oss på.

Don't knock masturbation, it's sex with someone I love.
  • Polgara

Dahh det sista var ämnat till ludenben.

• michiara
    isisisis skrev 2008-03-08 09:26:37 följande:
    Jag pratar inte om dig eller ditt barn.'Jag pratar generellt.Och har ett exempel i minnet.Jag känner en person som gallskriker vilken tid på dygnet som helst och slår i väggar.Det är inte rimligt att andra ska stå ut med det!Om man har såns psykiska problem så får tex sociala hjälpa till att ordna ett boende som inte stör andra personer.En villa någonstans med assistans....
    du har skrivit det så man tolkar det som att det är våra barn du menar men nu när du skriver så så generellt håller jag med..men om det finns andra lösningar är det ju bara bra.. som att ordna extra isolering tex.
Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???