• Ellabee

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

• Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???
  • Polgara
    michiara skrev 2008-03-08 09:29:15 följande:
    du har skrivit det så man tolkar det som att det är våra barn du menar men nu när du skriver så så generellt håller jag med..men om det finns andra lösningar är det ju bara bra.. som att ordna extra isolering tex.
    Då är det bra ja.
  • michiara
    ludenben skrev 2008-03-08 09:27:53 följande:
    vilket bra bostadbolag fler borde kunna öppna dörren för förbättringar i lägenheterna. Dags att inse att handikappade är också människor med lika stor rätt till ett liv som alla andra. Att de isolerar gör det ju bra för alla parter.
    absolut det är dom!! och de har lika stor rätt att bo i våra hus som vi har!

men om det finns en person som är gravt gravt handikappad och skriker skriker hela dagarna och hela nätter, bankar i väggar etc.. då kan man ju för det första bli rätt rädd för den personen och då kanske ett särskilt boende, på gruppbostad kan vara ett bra alternativ.
    när man är kär är det som om man fyller år i magen
  • michiara
    Polgara skrev 2008-03-08 09:26:49 följande:
    Ja alltså hade vi vetat hur våra grannar var hade vi ALDRIG köpt den här lägenheten! Rena rama terrorn är det ju. De är borta hela dagarna och kommer hem vid 21-22-tiden och det först som deras son gör är att han börjar spela innebandy! Deras sovrum är ovanför vårt och där slår han bollen som far ut mot dörren med en smäll så slår han tillbaka bollen till sovrummet med en smäll, så pringer han fram och tillbaka i ca 1 timme! Och under tiden springer deras dotter med sin mammas klackskor fram och tillbaka på parketten och ut i hallen..lika länge för att avsluta med att hoppa i dersa säng..och då vaknar min son och kan inte somna om förrens deras pappa eller mamma VRÅLAR på sina barn att de ska i säng! Man hör exakt vad de säger dessutom...*suck*. Och ja vi har pratat otaliga gånger med dom!Så nej ts..man ska inte få står ut med vad som helst oavsett om man har friska barn eller ej. Faktiskt inte.
    varför ringer du inte bostadsbolaget eller störningsjouren då då?
    när man är kär är det som om man fyller år i magen
  • ludenben

okej men vad menar du med vad som helst?? som jag skrev är det alltid tyst här efter 19:30. Sonen går med på dagis 8-15. På eftermiddagen är vi ute... jag har aldrig sagt att han skriker hela nätterna för det gör han inte. 23-06 ska det va tyst och det är det här. På dagen får man leka. Sen får han inga utbrott på natten heller...

Polgara skrev 2008-03-08 09:29:05 följande:
    Dahh det sista var ämnat till ludenben.
  • isisisis
    michiara skrev 2008-03-08 09:29:15 följande:
    du har skrivit det så man tolkar det som att det är våra barn du menar men nu när du skriver så så generellt håller jag med..men om det finns andra lösningar är det ju bara bra.. som att ordna extra isolering tex.
    Nädå.
    Jag pratar inte om ditt barn.

Detta med isolering kan ju vara en sak om det fungerar.

Men det är inte bostadsbolagets ansvar att se till att det ljudisoleras.

Det får den handikappade isåfall ta upp med kommunen och be om ersättning för.

Varken bostadsbolaget eller andra hyresgäster ska behöva bli lidande.
  • Jehu

Man kanske inte har något val än att bo i lägenhet! Alla kan inte köpa hus på landet! Tycker det är helt rimligt att kräva att grannar ska tänka på ljudnivån. Jag har själv små barn och låter inte dem springa omkring och skrika i lägenheten. Har man det behovet får man köpa hus på landet och låta barnen springa omkring där.

Självklart får man låta, men inte hur som helst.

• ludenben

det funkar tyvärr inte så... det handlar om pengar och vill de inte betala, så vad ska göras?? All handikapp omsorg betalas av kommunen. Man får söka men det är inte säkert att man får allt beviljat.

isisisis skrev 2008-03-08 09:33:09 följande:
    Nädå.Jag pratar inte om ditt barn.Detta med isolering kan ju vara en sak om det fungerar.Men det är inte bostadsbolagets ansvar att se till att det ljudisoleras.Det får den handikappade isåfall ta upp med kommunen och be om ersättning för.Varken bostadsbolaget eller andra hyresgäster ska behöva bli lidande.
  • Jat

men vissa grannar är faktiskt jävligt störande .. jag har aldrig klagat på någon granne men jag är väldigt nära på att göra det snart .. dom som bor över mig låter helatiden ..

barnen springer runt.dunkar i golv å väggar smäller i dörrar så sent som 11 halv 12 på vardagar .. det tycker jag är skit störande ...

hänt flera gånger att min son vaknar av deras ljud och även jag själv...

dom borde bo långt ute i skogen så dom slipper störa nån ;) man måste faktiskt tänka lite och ha lite respekt föratt det finns andra som bor i huset också !

• isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:34:56 följande:
    det funkar tyvärr inte så... det handlar om pengar och vill de inte betala, så vad ska göras?? All handikapp omsorg betalas av kommunen. Man får söka men det är inte säkert att man får allt beviljat.
    Så länge ingen klagar och bostadsbolaget inte reagerar så behöver du ju inte heller göra något.

men om det skulle hända något,att ni får klagomål eller så ,så är det ju ett skäl att ta upp det med de som håller i ekonomin.

Eller så får man flytta...och se om det fungerar bättre på ett annat ställe.

Det kan ju också hända att situationen ändras....att utbrott och liknande går över i en annan fas....

vem vet?
  • ludenben

vi har ju fått klagomål av den gubben. Men bostadbolaget säger att man inte får klaga på handikap så länge det inte är på nätterna. Eller så får man flytta?? skaffa fram en annan bostad åt oss då?? jesus tror du att det är bara att flytta. Du har ingen aning om att det är bostadsbrist eller?? sen kan man inte bara flytta med ett handikappat barn. Det går inte att rycka upp från skola och dagis för att flytta runt för inget passar. Sånna barn är känsliga för förändringar. Skulle nog va nyttigt för dig att leva nära en familj med tex autism. Då vet du att man oftast behöver gå ner i tjänst eller sluta jobba och ekonomin är inte den bästa. Så att bara flytta, lätt för den att säga som inte är där.

isisisis skrev 2008-03-08 09:42:25 följande:
    Så länge ingen klagar och bostadsbolaget inte reagerar så behöver du ju inte heller göra något.men om det skulle hända något,att ni får klagomål eller så ,så är det ju ett skäl att ta upp det med de som håller i ekonomin.Eller så får man flytta...och se om det fungerar bättre på ett annat ställe.Det kan ju också hända att situationen ändras....att utbrott och liknande går över i en annan fas....vem vet?
Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???