• Ellabee

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

• Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???
  • Spartacus

jag har inga problem med barn...

däremot har ajg problem med en barnfamilj under oss
    eftersom av någon underlig anledning börjar spela hög musik
    vid 11 och en bit in på natten... först misstänkte vi att det var fasta eller något, men den här fastan har hållit på i flera månader nu och vad fasen gör deras ungar uppe så sent!!

• ludenben

fy fan det hade jag med blitt arg över... medvetet störande ska klagas på!!

Spartacus skrev 2008-03-08 09:48:08 följande:
    jag har inga problem med barn...däremot har ajg problem med en barnfamilj under osseftersom av någon underlig anledning börjar spela hög musikvid 11 och en bit in på natten... först misstänkte vi att det var fasta eller något, men den här fastan har hållit på i flera månader nu och vad fasen gör deras ungar uppe så sent!!
  • Shirley

Vi bor i lägenet och jag tycker att man får stå ut med om grannarna låter lite... då menar jag inte att det e oki att dom har fest hela natten så man inte kan sova. Men att barn låter, musik på dagarna eller på kvällen dock inte för högt för sent. Osv. Tål man inte ljud så kan man väl bosätta sig i skogen :)

• isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:46:08 följande:
    vi har ju fått klagomål av den gubben. Men bostadbolaget säger att man inte får klaga på handikap så länge det inte är på nätterna. Eller så får man flytta?? skaffa fram en annan bostad åt oss då?? jesus tror du att det är bara att flytta. Du har ingen aning om att det är bostadsbrist eller?? sen kan man inte bara flytta med ett handikappat barn. Det går inte att rycka upp från skola och dagis för att flytta runt för inget passar. Sånna barn är känsliga för förändringar. Skulle nog va nyttigt för dig att leva nära en familj med tex autism. Då vet du att man oftast behöver gå ner i tjänst eller sluta jobba och ekonomin är inte den bästa. Så att bara flytta, lätt för den att säga som inte är där.

Jag har själv varit ensamstående i alla år till mina barn.
    Pappan är död.
    Han dog i diabetes när barnen var små.
    Min mamma dog i alkoholism när jag var 23.
    Har inga anhöriga.
    men jag flyttade från Sthlm till helsingborg själv utan att ha sett lägenhetan en gång!
    Kände inte en enda människa här,men fick ett bra arbete och barnen är nu självförsörjande och mår utmärkt.

Har haft en CP skadad moster.

behöver faktiskt inga lektioner i livet.

Tycker ändå inte att andra hyresgäster ska behöva stå ut med gallskrik dygnet runt!
  • Maorie
    isisisis skrev 2008-03-08 09:02:42 följande:
    Så du tycker en handikappad människa som gallskriker hysteriskt(känner en)ska terrorisera sina grannar och det ska man bara stå ut med för att personen är handikappad???
    Vad tycker du man ska göra åt det? Isolera människan? Ska inte den människan få bo i lägenhet för att den är handikappad ?
  • isisisis
    Maorie skrev 2008-03-08 10:16:31 följande:
    Vad tycker du man ska göra åt det? Isolera människan? Ska inte den människan få bo i lägenhet för att den är handikappad ?
    Jag tycker att man får ordna boende i villa.
    Jag vet exempel som har ordnat det så.
    De har assistans dygnet om.
  • isisisis

Det finns inget som helst skäl att jag ska behöva stå ut med en människa som skriker dygnet runt och slår i väggarna om jag betalar 6000 kr i månaden för min lägenhet!

Inte en chans i världen!

Det finns hyreslagar.

Jag har själv jobbat med fastigheter.

• Maorie
    isisisis skrev 2008-03-08 10:17:45 följande:
    Jag tycker att man får ordna boende i villa.Jag vet exempel som har ordnat det så.De har assistans dygnet om.
    Betalar du för det? Vem ska betala för det? Lika väl som DU inte har råd att flytta till hus (för om du har råd så gör det om du inte tål grannar), likväl kanske inte DE har råd. Så är det bara. Det kommer alltid finnas grannar som stör, i dina ögon. Alltid.
  • ludenben

Du är visst inte insatt i sammhällets regler ser jag. Nåja då är det ju inte så konstigt att du resonerar som du gör. För det första autism är ett ett brett spektrum men det min son har är måttlig autsim. Han är inte utvecklingstörd utan normalbegåvad. Men svårigheter han har gör att han inte fungerar som andra människor. Boende får man bara i särskilda fall av kommunen. Man ska vara väldigt gravt handikappad och då är det barnet som får boende. Autism är relativt vanligt och det skulle kosta multum för sammhället att bekosta boende för att alla autisktiska ska ha nån stans att bo bara för att det finns okunniga och överkänsliga gnällmånsar i samhället. För det andra. Man väljder inte om man ska få ett handikappat barn. När jag gick från mammaledighet hade jag jobb som brevbärare. Men chefen tyckte att det var för mycket problem runt mitt barn som tog arbetstid och jag fick inte vara kvar. Nu har jag kompleterande socialbidrag för jag kan bara arbeta 50% och det är inte lätt att hitta ett arbete som passar med hans dagistider. Hur ska jag ha råd att betala en villa och assistans dygnet runt till mitt barn som är 5 år. Inte ens de som har grava cpskador får den hjälp av kommunen när barnen är i den åldern. Fixa du detta åt mig eftersom du tycker att man kan det?? Du måste ju veta hur man går till väga för att få detta eftersom du skriver så?? Eller uttalar du dig bara utan att ha befog för vad du skriver?? Troligtvis det sistnämnda. Stackars dig isåfall om du är så inskränkt...

isisisis skrev 2008-03-08 10:17:45 följande:
    Jag tycker att man får ordna boende i villa.Jag vet exempel som har ordnat det så.De har assistans dygnet om.
Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???