Inlägg från: Maorie |Visa alla inlägg
  • Maorie

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Fast om barnen springer och låter, så är det väl på dagen antar jag? Då får man faktiskt tåla det. Många har som sagt inte råd med hus etc och då är lägenhet enda valet. Ska man säga åt barnen att leka tyst jämt bara för man bor i lägenhet?

• Maorie

Själv har jag faktiskt lite ångest. Vi bor i lägenhet och väntar barn. Jag tycker det kommer vara skitjobbigt om vårt barn kommer skrika på natten o så, även fast man vet att jag inte kan göra ett dugg åt det. Jag skulle verkligen önska att vi hade råd att bo på landet eller åtminstone i radhus. Men för den sakens skull så kommer jag inte säga åt våra barn att de inte får springa, leka och låta. Sen finns det alltid en gräns förstås.

• Maorie

Vi väsnas iof inte, men jag tycker ändå att man absolut får räkna med att det kan låta och dunsa när det finns barn i samma hus. Däremot finns det som sagt alltid gränser. En granne här har borrat o hållt på runt halv tolv på natten, det är inte okej. Men ett barn som hoppar och leker mitt på dagen, det får man helt enkelt tåla om man väljer att bo i lägenhet. Sen finns det såklart gränser med det också. Ett konstant skrikande varje dag är såklart inte okej.. men allt handlar egentligen om sunt förnuft. Vad gör man åt ett kolik-barn t ex? Som skriker på natten.. Även om det inte är nåt föräldrarna kan göra nåt åt, så är det likt förbannat störande för grannarna.

• Maorie
    ludenben skrev 2008-03-08 07:28:11 följande:
    vi har en alkisgubbe under. Han bankar i vårt golv varje dag i perioder, vart å klagat hos bostadsbolaget, lagt ilskna lappar i brevinkastet och klagat på oss när han ser oss ote. Min son får inte ens röra sig inne. Jag har förklarat för honom att min som har handikap (adhd/autism) men han sa bara att då ska vi inte bo i lägenhet. Han fattar inte att alla har inte råd att köpa hus. Jag sa till honom att även de med handikap har rätt till en bostad.Han har ringt störningsjouren på oss med men det finns ju inget för jouren att ta på så tji fick han. Jag har ringt till de som har hand om störningar(inte vaktbolaget utan de som har hand om ärendena som vaktbolaget lämnat över) och de sa där att man inte kan klaga på barn som leker på dagen och man kan definitivt inte klaga på ett funktionshinder. Hahaha tji fick han.Sen som någon skrev med konstant skrikande, min son skriker mycket pga sitt funktionshinder. Agreesionsutbrott mm. Man kan inte göra så särskilt mycket åt det än man redan gör. Men haha eftersom han inte kom nån vart hos bostadsbolaget terroriserar han oss med att banka som fan när sonen leker. Allra helst när han leker med briotågbanan. Den kanske låter nån decibel extra i golvet ocg hå får grannen paniken å bankar. Det bästa är när sonen bankat tebax Precis som om gubbfan sitter beredd med hammaren för så fort sonen har fört ljud kommer bankningarna med en  gång...
    Tycker det är en helt annan sak om man vet att barnet är sjukt osv. Då får man fasiken tåla ännu mer. Som sagt, även de med handikapp har rätt att bo var de vill.
  • Maorie
    isisisis skrev 2008-03-08 09:02:42 följande:
    Så du tycker en handikappad människa som gallskriker hysteriskt(känner en)ska terrorisera sina grannar och det ska man bara stå ut med för att personen är handikappad???
    Vad tycker du man ska göra åt det? Isolera människan? Ska inte den människan få bo i lägenhet för att den är handikappad ?
  • Maorie
    isisisis skrev 2008-03-08 10:17:45 följande:
    Jag tycker att man får ordna boende i villa.Jag vet exempel som har ordnat det så.De har assistans dygnet om.
    Betalar du för det? Vem ska betala för det? Lika väl som DU inte har råd att flytta till hus (för om du har råd så gör det om du inte tål grannar), likväl kanske inte DE har råd. Så är det bara. Det kommer alltid finnas grannar som stör, i dina ögon. Alltid.
  • Maorie

Fast det handlar ju inte om att man skulle skita totalt i vad barnen gör och låta dem låta bäst de vill. Det handlar om att fastän det finns gränser i ljudnivå, så måste det finnas gränser för vad som låter innan man klagar.

Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???