• Ellabee

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Vi hzr en äldre tant under oss som jämt kommer och klagar på att vi låter för mycket. Vi har två små barn som springer omkring så självklart låter vi. En annan granne (också en äldra dam) klagar på sina grannar som också har småbarn.
    Varför bo i lägenhet om man inte tål ljud av grannar?
    Har flera ex på detta.

• Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???
  • ludenben

vi har en alkisgubbe under. Han bankar i vårt golv varje dag i perioder, vart å klagat hos bostadsbolaget, lagt ilskna lappar i brevinkastet och klagat på oss när han ser oss ote. Min son får inte ens röra sig inne. Jag har förklarat för honom att min som har handikap (adhd/autism) men han sa bara att då ska vi inte bo i lägenhet. Han fattar inte att alla har inte råd att köpa hus. Jag sa till honom att även de med handikap har rätt till en bostad.
    Han har ringt störningsjouren på oss med men det finns ju inget för jouren att ta på så tji fick han. Jag har ringt till de som har hand om störningar(inte vaktbolaget utan de som har hand om ärendena som vaktbolaget lämnat över) och de sa där att man inte kan klaga på barn som leker på dagen och man kan definitivt inte klaga på ett funktionshinder. Hahaha tji fick han.
    Sen som någon skrev med konstant skrikande, min son skriker mycket pga sitt funktionshinder. Agreesionsutbrott mm. Man kan inte göra så särskilt mycket åt det än man redan gör.
    Men haha eftersom han inte kom nån vart hos bostadsbolaget terroriserar han oss med att banka som fan när sonen leker. Allra helst när han leker med briotågbanan. Den kanske låter nån decibel extra i golvet ocg hå får grannen paniken å bankar. Det bästa är när sonen bankat tebax Precis som om gubbfan sitter beredd med hammaren för så fort sonen har fört ljud kommer bankningarna med en  gång...

• Polgara
    DropDeadUgly skrev 2008-03-07 09:16:44 följande:
    "Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar??"Svar: För att man inte nåt jävla val! Skulle ALDRIG bo kvar i lägenhet om jag hade haft råd med hus! Som det är nu har vi _kanske_ råd med ett hus långt bort som fan men då blir restiden absurt lång...och det är tyvärr inte ett alternativ i skrivande stund.Så fort tillfälle ges kommer vi flytta ifrån lägenhetseländet för att aldrig mer bo i flerfamiljshus. Det är både jobbigt med störande grannar samt att man själv måste ta hänsyn hela tiden.Född och uppvuxen i villa!
    Kan bara hålla med!! Våra grannar (ovanför oss) låter barnen spela innebandy, fotboll, "golf", springa med klackskor, hoppa i föräldrarnas säng(den knarrar och gnisslar) och det är lyhört i denna bostadsrättshus! Och barnen får hålla på till efter midnatt vardagar som helger! Så fort vi kan så flyttar vi och FAN vilken glädje det ska bli då.

Idiotgrannar!

Så ts DU kan flytta då!
  • isisisis

Det finns regler för vad man ska stå ut med,och vad man inte behöver stå ut med.

Den som inte klarar av att hålla sig till dessa kan ju försöka hitta nån annastans att bo istället!

De hemlösas hus kan vara ett alternativ.

• Maorie
    ludenben skrev 2008-03-08 07:28:11 följande:
    vi har en alkisgubbe under. Han bankar i vårt golv varje dag i perioder, vart å klagat hos bostadsbolaget, lagt ilskna lappar i brevinkastet och klagat på oss när han ser oss ote. Min son får inte ens röra sig inne. Jag har förklarat för honom att min som har handikap (adhd/autism) men han sa bara att då ska vi inte bo i lägenhet. Han fattar inte att alla har inte råd att köpa hus. Jag sa till honom att även de med handikap har rätt till en bostad.Han har ringt störningsjouren på oss med men det finns ju inget för jouren att ta på så tji fick han. Jag har ringt till de som har hand om störningar(inte vaktbolaget utan de som har hand om ärendena som vaktbolaget lämnat över) och de sa där att man inte kan klaga på barn som leker på dagen och man kan definitivt inte klaga på ett funktionshinder. Hahaha tji fick han.Sen som någon skrev med konstant skrikande, min son skriker mycket pga sitt funktionshinder. Agreesionsutbrott mm. Man kan inte göra så särskilt mycket åt det än man redan gör. Men haha eftersom han inte kom nån vart hos bostadsbolaget terroriserar han oss med att banka som fan när sonen leker. Allra helst när han leker med briotågbanan. Den kanske låter nån decibel extra i golvet ocg hå får grannen paniken å bankar. Det bästa är när sonen bankat tebax Precis som om gubbfan sitter beredd med hammaren för så fort sonen har fört ljud kommer bankningarna med en  gång...
    Tycker det är en helt annan sak om man vet att barnet är sjukt osv. Då får man fasiken tåla ännu mer. Som sagt, även de med handikapp har rätt att bo var de vill.
  • isisisis
    Maorie skrev 2008-03-08 08:59:36 följande:
    Tycker det är en helt annan sak om man vet att barnet är sjukt osv. Då får man fasiken tåla ännu mer. Som sagt, även de med handikapp har rätt att bo var de vill.
    Så du tycker en handikappad människa som gallskriker hysteriskt(känner en)
    ska terrorisera sina grannar och det ska man bara stå ut med för att personen är handikappad???
  • michiara

Vissa gånger är det ju självklart befogat att kontakta störningsjouren men i många fall är det rent fjantiga saker som gör att folk ringer, som tex att en bil står fel, att en hund skäller utanför. Jag har en ung kille som bor i min trapp och han brukar spela musik på kvällarna så hans bas dånar, det överröstar ju såklart inte min tv och jag hör det så väl för att jag oftast har tyst på kvällarna. Förra helgen kom han hem med ett par kompisar efter krogen vid 3 på natten och hade väl efterfest för han satte på musik, det händer inte varje helg, så jag bryr mig inte. jag lyckades somna så då störde det ju inte allt för mycket.

men det folk oftast säger när man pratar om sånt här är att det ska vara tyst efter kl 22 på kvällen, i mitt kontrakt står inte det, är det en oskriven regel? man kan bli lika mkt störd av någonting kl 12 på dagen och då kan det vara befogat att ringa störningsjouren redan då och inte bara nattetid. nu svamlar jag bara känner jag.. men det jag vill säga är att det handlar väl om att ge och ta. det är banne mig inget skoj att behöva höra massa knackningar i taket/golvet/väggen bara för att man rör sig. men man kanske måste stå ut med att grannen låter lite då och då.

när man är kär är det som om man fyller år i magen
  • ludenben

öh?? Vi har mediciner till honom... och han terroriserar uinte Utan han leker med sina grejer. Men han kan få aggressionsutbrott och skrika och slå i saker. Vad ska jag göra med han då?? bältessäng på en institution som det var förr?? Man som färölder gör vad man kan men hade det gått att bota hade han ju inte vart handikappad. Det är inte bara att säga till en som är autisktisk att nu får du vara tyst. De förstår inte. Det är som att säga til en blind att se upp. Eller att säga till en döv att nu hör du vad jag säger. Tycker du borde läsa på innan du yttrar dig.

isisisis skrev 2008-03-08 09:02:42 följande:
    Så du tycker en handikappad människa som gallskriker hysteriskt(känner en)ska terrorisera sina grannar och det ska man bara stå ut med för att personen är handikappad???
  • michiara
    ludenben skrev 2008-03-08 09:14:04 följande:
    öh?? Vi har mediciner till honom... och han terroriserar uinte Utan han leker med sina grejer. Men han kan få aggressionsutbrott och skrika och slå i saker. Vad ska jag göra med han då?? bältessäng på en institution som det var förr?? Man som färölder gör vad man kan men hade det gått att bota hade han ju inte vart handikappad. Det är inte bara att säga till en som är autisktisk att nu får du vara tyst. De förstår inte. Det är som att säga til en blind att se upp. Eller att säga till en döv att nu hör du vad jag säger. Tycker du borde läsa på innan du yttrar dig.
    ja usch, i know what you mean. min äldsta har adhd och är riktigt hemsk ibland. men jag har pratat med mina grannar och talat om att det kan vara livat ibland och att jag hoppas de har överseende. och hittills har ingen klagat.
    när man är kär är det som om man fyller år i magen
  • isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:14:04 följande:
    Då tycker jag man får ordna boende i ett hus till den personen.

Andra människor ska inte behöva stå ut med en person som skrikar daga och nätter igenom bara för att grannen är handikappad!

Varför ska den handikappade ha större rätt än den andra hyresgästen?
  • ludenben

skönt att du har bra grannar. Det har vi bredvid och det hade vi innan vi flyttade hit. Gubben under är ganska gravt alkoholiserad så det förklarar ju saken till hans beteende. Men tur att vi har bostadsbolaget på vår sida. Vi har med som du pratat ,ed dom och att man har en öppen kommunikation mellan grannarna underlättar. Jag sa till gubben att om han tycker något är störande så får han ringa på och jag kan förklara vad som hänt.

michiara skrev 2008-03-08 09:16:35 följande:
    ja usch, i know what you mean. min äldsta har adhd och är riktigt hemsk ibland. men jag har pratat med mina grannar och talat om att det kan vara livat ibland och att jag hoppas de har överseende. och hittills har ingen klagat.
Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???