Inlägg från: ludenben |Visa alla inlägg
  • ludenben

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

vi har en alkisgubbe under. Han bankar i vårt golv varje dag i perioder, vart å klagat hos bostadsbolaget, lagt ilskna lappar i brevinkastet och klagat på oss när han ser oss ote. Min son får inte ens röra sig inne. Jag har förklarat för honom att min som har handikap (adhd/autism) men han sa bara att då ska vi inte bo i lägenhet. Han fattar inte att alla har inte råd att köpa hus. Jag sa till honom att även de med handikap har rätt till en bostad.
    Han har ringt störningsjouren på oss med men det finns ju inget för jouren att ta på så tji fick han. Jag har ringt till de som har hand om störningar(inte vaktbolaget utan de som har hand om ärendena som vaktbolaget lämnat över) och de sa där att man inte kan klaga på barn som leker på dagen och man kan definitivt inte klaga på ett funktionshinder. Hahaha tji fick han.
    Sen som någon skrev med konstant skrikande, min son skriker mycket pga sitt funktionshinder. Agreesionsutbrott mm. Man kan inte göra så särskilt mycket åt det än man redan gör.
    Men haha eftersom han inte kom nån vart hos bostadsbolaget terroriserar han oss med att banka som fan när sonen leker. Allra helst när han leker med briotågbanan. Den kanske låter nån decibel extra i golvet ocg hå får grannen paniken å bankar. Det bästa är när sonen bankat tebax Precis som om gubbfan sitter beredd med hammaren för så fort sonen har fört ljud kommer bankningarna med en  gång...

• ludenben

öh?? Vi har mediciner till honom... och han terroriserar uinte Utan han leker med sina grejer. Men han kan få aggressionsutbrott och skrika och slå i saker. Vad ska jag göra med han då?? bältessäng på en institution som det var förr?? Man som färölder gör vad man kan men hade det gått att bota hade han ju inte vart handikappad. Det är inte bara att säga till en som är autisktisk att nu får du vara tyst. De förstår inte. Det är som att säga til en blind att se upp. Eller att säga till en döv att nu hör du vad jag säger. Tycker du borde läsa på innan du yttrar dig.

isisisis skrev 2008-03-08 09:02:42 följande:
    Så du tycker en handikappad människa som gallskriker hysteriskt(känner en)ska terrorisera sina grannar och det ska man bara stå ut med för att personen är handikappad???
  • ludenben

skönt att du har bra grannar. Det har vi bredvid och det hade vi innan vi flyttade hit. Gubben under är ganska gravt alkoholiserad så det förklarar ju saken till hans beteende. Men tur att vi har bostadsbolaget på vår sida. Vi har med som du pratat ,ed dom och att man har en öppen kommunikation mellan grannarna underlättar. Jag sa till gubben att om han tycker något är störande så får han ringa på och jag kan förklara vad som hänt.

michiara skrev 2008-03-08 09:16:35 följande:
    ja usch, i know what you mean. min äldsta har adhd och är riktigt hemsk ibland. men jag har pratat med mina grannar och talat om att det kan vara livat ibland och att jag hoppas de har överseende. och hittills har ingen klagat.
  • ludenben

men vem ska göra det?? vem ska ordna en annan bostad?? om man inte tål att det finns olika människor med olika behov så  ska man inte bo i lägenhet. Dessutom är det alltid tyst här efter 19:30. Det finns inget i hyresreglerna som säger att man inte får röra sig. Är du så överkänslig mot ett handikappat barn kanske du skulle se dig om efter en annan bostad.  Det står i hyresregelrna att det ska vara tyst efter 23:00. jag har aldrig sagt att han väsnas på nätterna. Förstår inte vart du fått det ifrån. Gubben under klagar för att sonen leker på dagarna.

isisisis skrev 2008-03-08 09:17:54 följande:
    Då tycker jag man får ordna boende i ett hus till den personen.Andra människor ska inte behöva stå ut med en person som skrikar daga och nätter igenom bara för att grannen är handikappad!Varför ska den handikappade ha större rätt än den andra hyresgästen?
  • ludenben

vilket bra bostadbolag fler borde kunna öppna dörren för förbättringar i lägenheterna. Dags att inse att handikappade är också människor med lika stor rätt till ett liv som alla andra. Att de isolerar gör det ju bra för alla parter.

michiara skrev 2008-03-08 09:26:08 följande:
    jag har en väninna vars granne var gravt handikappad och skrek hela dagarna, bostadsföretaget ordnade extra isolering till dom
  • ludenben

okej men vad menar du med vad som helst?? som jag skrev är det alltid tyst här efter 19:30. Sonen går med på dagis 8-15. På eftermiddagen är vi ute... jag har aldrig sagt att han skriker hela nätterna för det gör han inte. 23-06 ska det va tyst och det är det här. På dagen får man leka. Sen får han inga utbrott på natten heller...

Polgara skrev 2008-03-08 09:29:05 följande:
    Dahh det sista var ämnat till ludenben.
  • ludenben

det funkar tyvärr inte så... det handlar om pengar och vill de inte betala, så vad ska göras?? All handikapp omsorg betalas av kommunen. Man får söka men det är inte säkert att man får allt beviljat.

isisisis skrev 2008-03-08 09:33:09 följande:
    Nädå.Jag pratar inte om ditt barn.Detta med isolering kan ju vara en sak om det fungerar.Men det är inte bostadsbolagets ansvar att se till att det ljudisoleras.Det får den handikappade isåfall ta upp med kommunen och be om ersättning för.Varken bostadsbolaget eller andra hyresgäster ska behöva bli lidande.
  • ludenben

vi har ju fått klagomål av den gubben. Men bostadbolaget säger att man inte får klaga på handikap så länge det inte är på nätterna. Eller så får man flytta?? skaffa fram en annan bostad åt oss då?? jesus tror du att det är bara att flytta. Du har ingen aning om att det är bostadsbrist eller?? sen kan man inte bara flytta med ett handikappat barn. Det går inte att rycka upp från skola och dagis för att flytta runt för inget passar. Sånna barn är känsliga för förändringar. Skulle nog va nyttigt för dig att leva nära en familj med tex autism. Då vet du att man oftast behöver gå ner i tjänst eller sluta jobba och ekonomin är inte den bästa. Så att bara flytta, lätt för den att säga som inte är där.

isisisis skrev 2008-03-08 09:42:25 följande:
    Så länge ingen klagar och bostadsbolaget inte reagerar så behöver du ju inte heller göra något.men om det skulle hända något,att ni får klagomål eller så ,så är det ju ett skäl att ta upp det med de som håller i ekonomin.Eller så får man flytta...och se om det fungerar bättre på ett annat ställe.Det kan ju också hända att situationen ändras....att utbrott och liknande går över i en annan fas....vem vet?
  • ludenben

fy fan det hade jag med blitt arg över... medvetet störande ska klagas på!!

Spartacus skrev 2008-03-08 09:48:08 följande:
    jag har inga problem med barn...däremot har ajg problem med en barnfamilj under osseftersom av någon underlig anledning börjar spela hög musikvid 11 och en bit in på natten... först misstänkte vi att det var fasta eller något, men den här fastan har hållit på i flera månader nu och vad fasen gör deras ungar uppe så sent!!
  • ludenben

Du är visst inte insatt i sammhällets regler ser jag. Nåja då är det ju inte så konstigt att du resonerar som du gör. För det första autism är ett ett brett spektrum men det min son har är måttlig autsim. Han är inte utvecklingstörd utan normalbegåvad. Men svårigheter han har gör att han inte fungerar som andra människor. Boende får man bara i särskilda fall av kommunen. Man ska vara väldigt gravt handikappad och då är det barnet som får boende. Autism är relativt vanligt och det skulle kosta multum för sammhället att bekosta boende för att alla autisktiska ska ha nån stans att bo bara för att det finns okunniga och överkänsliga gnällmånsar i samhället. För det andra. Man väljder inte om man ska få ett handikappat barn. När jag gick från mammaledighet hade jag jobb som brevbärare. Men chefen tyckte att det var för mycket problem runt mitt barn som tog arbetstid och jag fick inte vara kvar. Nu har jag kompleterande socialbidrag för jag kan bara arbeta 50% och det är inte lätt att hitta ett arbete som passar med hans dagistider. Hur ska jag ha råd att betala en villa och assistans dygnet runt till mitt barn som är 5 år. Inte ens de som har grava cpskador får den hjälp av kommunen när barnen är i den åldern. Fixa du detta åt mig eftersom du tycker att man kan det?? Du måste ju veta hur man går till väga för att få detta eftersom du skriver så?? Eller uttalar du dig bara utan att ha befog för vad du skriver?? Troligtvis det sistnämnda. Stackars dig isåfall om du är så inskränkt...

isisisis skrev 2008-03-08 10:17:45 följande:
    Jag tycker att man får ordna boende i villa.Jag vet exempel som har ordnat det så.De har assistans dygnet om.
Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???