Inlägg från: isisisis |Visa alla inlägg
  • isisisis

Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???

Det finns regler för vad man ska stå ut med,och vad man inte behöver stå ut med.

Den som inte klarar av att hålla sig till dessa kan ju försöka hitta nån annastans att bo istället!

De hemlösas hus kan vara ett alternativ.

• isisisis
    Maorie skrev 2008-03-08 08:59:36 följande:
    Tycker det är en helt annan sak om man vet att barnet är sjukt osv. Då får man fasiken tåla ännu mer. Som sagt, även de med handikapp har rätt att bo var de vill.
    Så du tycker en handikappad människa som gallskriker hysteriskt(känner en)
    ska terrorisera sina grannar och det ska man bara stå ut med för att personen är handikappad???
  • isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:14:04 följande:
    öh?? Vi har mediciner till honom... och han terroriserar uinte Utan han leker med sina grejer. Men han kan få aggressionsutbrott och skrika och slå i saker. Vad ska jag göra med han då?? bältessäng på en institution som det var förr?? Man som färölder gör vad man kan men hade det gått att bota hade han ju inte vart handikappad. Det är inte bara att säga till en som är autisktisk att nu får du vara tyst. De förstår inte. Det är som att säga til en blind att se upp. Eller att säga till en döv att nu hör du vad jag säger. Tycker du borde läsa på innan du yttrar dig.
    Då tycker jag man får ordna boende i ett hus till den personen.

Andra människor ska inte behöva stå ut med en person som skrikar daga och nätter igenom bara för att grannen är handikappad!

Varför ska den handikappade ha större rätt än den andra hyresgästen?
  • isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:23:17 följande:
    men vem ska göra det?? vem ska ordna en annan bostad?? om man inte tål att det finns olika människor med olika behov så  ska man inte bo i lägenhet. Dessutom är det alltid tyst här efter 19:30. Det finns inget i hyresreglerna som säger att man inte får röra sig. Är du så överkänslig mot ett handikappat barn kanske du skulle se dig om efter en annan bostad.  Det står i hyresregelrna att det ska vara tyst efter 23:00. jag har aldrig sagt att han väsnas på nätterna. Förstår inte vart du fått det ifrån. Gubben under klagar för att sonen leker på dagarna.
    Jag pratar inte om dig eller ditt barn.'
    Jag pratar generellt.Och har ett exempel i minnet.

Jag känner en person som gallskriker vilken tid på dygnet som helst och slår i väggar.

Det är inte rimligt att andra ska stå ut med det!

Om man har såns psykiska problem så får tex sociala hjälpa till att ordna ett boende som inte stör andra personer.

En villa någonstans med assistans....
  • isisisis
    michiara skrev 2008-03-08 09:29:15 följande:
    du har skrivit det så man tolkar det som att det är våra barn du menar men nu när du skriver så så generellt håller jag med..men om det finns andra lösningar är det ju bara bra.. som att ordna extra isolering tex.
    Nädå.
    Jag pratar inte om ditt barn.

Detta med isolering kan ju vara en sak om det fungerar.

Men det är inte bostadsbolagets ansvar att se till att det ljudisoleras.

Det får den handikappade isåfall ta upp med kommunen och be om ersättning för.

Varken bostadsbolaget eller andra hyresgäster ska behöva bli lidande.
  • isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:34:56 följande:
    det funkar tyvärr inte så... det handlar om pengar och vill de inte betala, så vad ska göras?? All handikapp omsorg betalas av kommunen. Man får söka men det är inte säkert att man får allt beviljat.
    Så länge ingen klagar och bostadsbolaget inte reagerar så behöver du ju inte heller göra något.

men om det skulle hända något,att ni får klagomål eller så ,så är det ju ett skäl att ta upp det med de som håller i ekonomin.

Eller så får man flytta...och se om det fungerar bättre på ett annat ställe.

Det kan ju också hända att situationen ändras....att utbrott och liknande går över i en annan fas....

vem vet?
  • isisisis
    ludenben skrev 2008-03-08 09:46:08 följande:
    vi har ju fått klagomål av den gubben. Men bostadbolaget säger att man inte får klaga på handikap så länge det inte är på nätterna. Eller så får man flytta?? skaffa fram en annan bostad åt oss då?? jesus tror du att det är bara att flytta. Du har ingen aning om att det är bostadsbrist eller?? sen kan man inte bara flytta med ett handikappat barn. Det går inte att rycka upp från skola och dagis för att flytta runt för inget passar. Sånna barn är känsliga för förändringar. Skulle nog va nyttigt för dig att leva nära en familj med tex autism. Då vet du att man oftast behöver gå ner i tjänst eller sluta jobba och ekonomin är inte den bästa. Så att bara flytta, lätt för den att säga som inte är där.

Jag har själv varit ensamstående i alla år till mina barn.
    Pappan är död.
    Han dog i diabetes när barnen var små.
    Min mamma dog i alkoholism när jag var 23.
    Har inga anhöriga.
    men jag flyttade från Sthlm till helsingborg själv utan att ha sett lägenhetan en gång!
    Kände inte en enda människa här,men fick ett bra arbete och barnen är nu självförsörjande och mår utmärkt.

Har haft en CP skadad moster.

behöver faktiskt inga lektioner i livet.

Tycker ändå inte att andra hyresgäster ska behöva stå ut med gallskrik dygnet runt!
  • isisisis
    Maorie skrev 2008-03-08 10:16:31 följande:
    Vad tycker du man ska göra åt det? Isolera människan? Ska inte den människan få bo i lägenhet för att den är handikappad ?
    Jag tycker att man får ordna boende i villa.
    Jag vet exempel som har ordnat det så.
    De har assistans dygnet om.
  • isisisis

Det finns inget som helst skäl att jag ska behöva stå ut med en människa som skriker dygnet runt och slår i väggarna om jag betalar 6000 kr i månaden för min lägenhet!

Inte en chans i världen!

Det finns hyreslagar.

Jag har själv jobbat med fastigheter.

• isisisis

Jag pratar inte om "normal" störning.

Inte om barn som gråter eller par som bråkar eller folk som festar.

Jag talar om folk med störningar som gallskriker om nätterna och kastar möbler och slår i väggarna.

Tyck du vad du vill om mig,det skiter jag i.

men jag har jobbat med fastigeter i många år,och jag anser inte att andra hyresgäster ska behöva stå ut med sånt.

Svar på tråden Varför bo i lägenhet om man inte tål grannar???