• Längtandsfull

När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.

Hej! 

vår son är nu 3 veckor gammal... föddes den 5 februari.

Vi har jätte mycket problem på nätterna och kvällarna...

Vid 22:00 / 23:00 är det omöjligt att få han att sova.... han har en vakentid fram till 01-02 på natten...

Skriker mycket från ca 20:00 tiden på kvällen...
    Han har troligtvis ont i magen. Kan vara en anledning...

Sen så vaknar han ca varannan timme och vill ha mat... (ammar) sen så tar det ca en timma innan han sover igen och då har det ju gått 1 timma sen han åt.. Då Hinner Man själv inte somna och sova så länge innan han vaknar igen och vill ha mat..

Under den tiden som han är vaken så är det mestadels skrik..

Detta resulterar i att jag och sambon är otroligt trötta och orkar knappt ta hand om vår son...

Ibland är det även likadant på dagen... Men kvällarna är värst...

Sambon har nu börjat jobba och vi vet inte alls hur vi skall göra..

Jag blir fruktansvärt deprimerad av sonens vakentid och skrik och mår då jätte dåligt.

Känns som om vi aldrig kommer få ordning på livet igen

Hur lång tid tog det för er innan det blev någon ordning på ert liv  efter förlossningen?

Längtar såå tills man kan bli en lycklig , pigg och glad familj...

Hoppas att någon kan hjälpa oss....

• Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.
  • Malmöflicka

Det enda rådet jag kan ge är att helt enkelt följa bebisens rytm, sova när den sover och vara med den när den är vaken oavsett om det är natt eller dag. Strunta i alla andra "måsten". Med tiden kommer bebisen att hitta en rytm.

Min dotter är sju veckor gammal och det känns lättare nu än när hon var tre veckor gammal.

För magont kan du prova att ge honom miniform, massera hans mage, dricka kamomill-te och kanske undvika komjölk under en period.

Lycka till!

• olalala

Håller mer alla andra kloka talare.
    Man "måste" (tyvärr) följa bebisens rytm den första tiden (ca 1-2 månader minst). De vet inget annat än vad deras kropp säger dem och oftast är det "mat, mat och åter mat". Min lilla tjej åt jämt de första veckorna, särskilt på kvällarna då hon åt nästan non-stop mellan 19-24, ibland somnade hon inte förrän 01-02. Men det blev bättre, från ca 8-10 veckors ålder började hon somna redan vid 20.00. Och hon äter "bara" 2-3 ggr per natt nu.
    Jga kan bara ge rådet att amma, amma, amma (eller ge ersättning) och bära och vara nära. Se till att pappan eller du sover separat så att en av er blir utsövd. När pappan börjar jobba kan man göra så att han får sova hela natten och sen tar han bebben ca 2 timmar på morgonen före jobbet (om det funkar rent praktiskt alltså, med jobbtider etc) så får du sova lite extra. Så gör vi, maken tar tjejen mellan 06-08 och få får jag 2 timmars extra sömn, det är guld värt! Och försök och sov på dagen när bebben sover, eller vila iallafall.
    Drick mkt vatten, ät bra mat och prata med BVC.
    Min tjej skrek en del på kvällen med de första veckorna men tror inte det var magont utan bara lite kvällsoro, många bebisar har det. Brukar mest hjälpa att bära och vara nära.
    Styrkekram och lycka till! Släpp alla krav och be om avlastning från familj eller vänner - de kanske kan laga mat åt dig, städa eller handla!

• Madicki

Hej kära vän!
    jag håller med Malmöflickan. Själv har jag en son på 2 år o 7 månader och en son på 2,5 v. (född 19/2-08). Vi är HELT slut! Vår första son hade kolik i 4 månader o vi var tacksam för att vi då inte hade ngr syskon. Minsta killen sover bättre men har oxå problem med magen...vi får hålla ut o stötta varandra...för varje vecka som går så blir det bättre och i värsta fall är 3-4 månader inte en lång tid i ett helt liv, men när man är mitt i det så är det förjävligt på ren svenska. Jag kunde inte alls njuta med son nr 1 o han kände nog av min stress o på dagarna ville jag ut o få luft o träffa människor o "få tillbaks mitt liv någorlunda" igen. Alla jag känner har haft skitlätta barn som sovit hela natten från början. Men alla har vi inte den turen utan får helt enkelt gå i "dimman" i ett par månader först.

Kämpa på, det gör jag. Tack gode Gud att dagis finns på dagarna för min äldsta son så att jag hinner att vila lite på dagen iaf.

Styrkekramar till dig!

• knyzzel

Grattis till er lille pojke! Vi fick våran tös den 1 feb. Hon är oftast snäll. Själv tyckte jag inte att det funkade att amma och pumpar därför ut och ger på flaska. En måltid tar ca 10 min och då får hon i sig ca 70-100 ml/gång. Om jag värmer det lite extra på spisen sover hon riktigt bra på natten. När hon har magkipp så lägger vi henne på en varmvattenflaska eller cycklar med hennes ben så att magen kommer igång. Bara lite tips. Lycka till!

• Surrba

Hej! Tråkigt att höra att ni har det tufft! Vår dotter vill också äta hela tiden och skrek mycket (ont i magen). Min sambo läste på Internet att barnen kan få ont av mjölkprodukter, dvs de har svårt att bryta ner proteinet i mjölken. De är alltså inte laktosintolleranta. Mitt råd är för att komma till saken. Sluta med mjölkprodukter ett tag! Detta hjälpte jättemycket för oss. Vi fick ett helt annat barn!

Lycka till!!

• Skallis

Kände precis om du, dessutom blev min sambo sjuk....
    Vi provade med miniform, men det hjälpte tyvärr inte.
    Det vände för oss när dottern var 6 veckor.
    Hon var helt enkelt hungrig heeeela tiden.
    Ett tips, ligg i sängen och amma, då kan bebisen äta ofta och du kanske kan sova emellan åt....
    kan bara säga KRAM o LYCKA TILL, och du, det blir bättre, men man har svårt att se det !

• emmaline

Vi använder både minifom och semperdroppar. Dom har olika uppgifter så det är helt okej att blanda. Minifom hjälper mot gasbilning och sånt i magen och semperdroppar innehåller bra bakterier som "smutsar ned" bebisens tarmar så att de klarar av maten bättre.
    Jag hade det också pissjobbigt de två första veckorna. Nu är min son tre och en halv vecka och jag får sova ganska mycket. han sover bredvid mig i sängen nära mitt bröst så jag själper bara över honom mot bröstet när han gnyr så han kan amma och så somnar jag oftast om.
    Det blir snart bättre!! Håll ut!

• Eskobar77

Nu har jag inte läst alla svaren - men så här gör vi:
    I veckorna sover faktiskt sambon i vårt gästrum för att han inte ska bli störd om dottern är vaken mycket på  natten.
    Efter sista amningen på kvällen så får hon tillägg. Efter det sover hon oftast jättebra, sällan under 4.5 timmar och ibland ca 7 timmar. Min bvc sa att hon tyckte det var bra att vi gav henne tillägg till natten eftersom vi alla i familjen har nytta av det.

Kan tillägga att vår dotter är 5 veckor.

Lycka till!!

• Jontefjonte

Mina tips för en nöjd bebis:

MYCKET MAT (helst 5 mål per dag RUTINER och ett extra på kvällen)Inget snuttande för jämnan, det mår varken han eller du bra av.

KOLIK? Ring kiropraktorn (fixar 90 procent av alla magknipsfall)Jag lovar att det hjälper!!!

VAKEN TID PÅ DAGEN (håll igång, prata, "leka", visa, tryck på foten när han äter, ta av honom så att han inte är så varm och go...då vaknar de till)

AMMA liggandes i sängen, ha honom nära dig. Du kan sova under tiden du ammar. Han känner sig tryggare med maten intill....

BE MAKEN TA NÅGRA TIMMAR föräldraledigt nu i början när ni har det så här. Kanske han kan jobba 2 timmar mindre per dag i ett par veckor, så att ni får sova lite i skift...det kanske bara är det som krävs för att ni ska vända dygnet.

Sov inte till tio om lillen vill det, utan sätt klockan på typ halvåtta och väck honom, jag VET att man är dödstrött (tro mig, jag är trebarnsmamma inom loppet av 4 år...) men det hjälper att göra så!

DU MÅSTE INTALA DIG SJÄLV ATT DET INTE ALLTID KOMMER VARA SÅ HÄR!!! Det kanske bara strular i några dagar till. Allt kommer att bli bättre. LITA PÅ DIG SJÄLV.

• Jontefjonte

Vill bara tillägga det här med att man måste följa bebisens rytm..........NEJ!!!! Om man som jag får tredje barnet på fyra år (Alltså en fyraåring, en 1,5åring och en nyfödd...) Då kan verkligen inte hela familjen följa en liten bebis. Inte ett endaste dugg!!! Bebisen hänger med sina föräldrar och syskon HELA TIDEN och ÖVERALLT till fotbollträning, mataffären, tvättstugan, dagislämnigar osv osv. Bebisen läggs vid halvåtta precis som sina syskon, bebisen får frukost ungefär samtidigt som sina syskon osv osv. Det går alldeles utmärkt att styra en liten bebis och det blir sååååååååååååå mycket bättre för ALLA!!! Ta kommandot. Jag är övertygad om att bebisen vill ha någon som är trygg och vet hur saker och ting ska vara. Ex NU ska det sovas, NU ska det ätas och det ska ätas mycket och på en gång. Inget ligga och snutta i en timme här inte......... Jag kanske låter hård, men mina barn mår utmärkt och sover som små klockor. LYCKA TILL!!!

• Kaktusen

Ska vara ärlig mot dig TS och säga att för oss tog det många månader men nu är vi lyckliga och alla i familjen sover bra!
    Tills det kommer ett syskon..... Då börjar man väl om igen!

• Längtandsfull

Hej och tack alla för er hjälp...
    Nu är sonen 5 veckor och det har inte direkt blivit någon  skillnad... fortfarande mycket jobbigt... framförallt när sambon skall jobba...

Men vi har insett att det är bara att kämpa på och vänta på att allt skall blir bättre...

• JeanneDArc

Jag kan säga att jag kände den första tiden som ett rent helvete. Ungefär 2-3 månader var det sjukt jobbigt. Massor med skrik och gråt, knappt med sömn och en vansinnig omställning. Men det blir bättre successivt. När det blir bra är svårt att säga för det går gradvis hela tiden. Sov så mycket du bara hinner och strunta i allt annat du känner att du borde göra. Det är okej att ha stökigt och kaos i början.

• JeanneDArc

Ja förresten, jag vet inte hur ni gör nu, men när jag började ligga ner och amma så blev saker rätt mycket bättre. Från början vaknade hon ensam i en vagga och skrek innan hon fick mat och därmed vaknade hon så mycket att hon hade svårt att somna om. Ganska snabbt fick hon ligga brevid mig och fick amma så fort hon började gny. Då somnade hon ofta om snabbt och jag slumrade samtidigt som jag ammade.

Ett annat tips är att skaffa en sjal eller sele. Barn blir ofta lugnare där i och somnar gott. Dessutom får man händerna fria.

• Längtandsfull
    JeanneDArc : Hej!! jo vi har han i vår säng på nätterna så att jag kan liggamma. men hellst så vill vi få han i egen säng...
    visst är det bekvämt att slippa att gå upp på nätterna men jag tycker att det är välldigt jobbigt att liggamma.... amningen är jobbig hela tiden..
    Men tack för tipset endå... Ha de bra.
  • Ellerhur001

Hej TS! 

Jag är nu i exakt samma sits som du var när du skrev inlägget. 

min son är 3 veckor och vi har som du, sömnlösa nätter, trötta dagar, jag vill inte vara själv med honom, och maken ska jobba snart. 

Jag vill känna livslust och vara en glad familj precis som du kände när du skrev. 

hur känns det för dig och er idag? Hur har allt gått? och har du några råd att ge mig idag :) 

tack för att du delade med dig
    mvh 

Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.