• Längtandsfull

När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.

Hej! 

vår son är nu 3 veckor gammal... föddes den 5 februari.

Vi har jätte mycket problem på nätterna och kvällarna...

Vid 22:00 / 23:00 är det omöjligt att få han att sova.... han har en vakentid fram till 01-02 på natten...

Skriker mycket från ca 20:00 tiden på kvällen...
    Han har troligtvis ont i magen. Kan vara en anledning...

Sen så vaknar han ca varannan timme och vill ha mat... (ammar) sen så tar det ca en timma innan han sover igen och då har det ju gått 1 timma sen han åt.. Då Hinner Man själv inte somna och sova så länge innan han vaknar igen och vill ha mat..

Under den tiden som han är vaken så är det mestadels skrik..

Detta resulterar i att jag och sambon är otroligt trötta och orkar knappt ta hand om vår son...

Ibland är det även likadant på dagen... Men kvällarna är värst...

Sambon har nu börjat jobba och vi vet inte alls hur vi skall göra..

Jag blir fruktansvärt deprimerad av sonens vakentid och skrik och mår då jätte dåligt.

Känns som om vi aldrig kommer få ordning på livet igen

Hur lång tid tog det för er innan det blev någon ordning på ert liv  efter förlossningen?

Längtar såå tills man kan bli en lycklig , pigg och glad familj...

Hoppas att någon kan hjälpa oss....

• Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.
  • Roslagen123

Jag tycker en del av er "klappar TS på huvudet"- helt i onödan. Vem vet hur jobbigt det är för en annan? Ang förväntningar så tror jag ingen kan veta hur det kommer bli med en nyfödd hemma, för barn är så olika, man mår så olika etc. Kämpa på TS, det blir bättre! Efter förlossningen blir många deppiga pga jobbig hormonomställning, sömnbrist mm. Att ha en kämpig förlossning bakom sig och ont tar också på krafterna. Om man inte får sova då är inget roligt, inte ens en underbar liten bebis. Att amma i sängen är ett jättebra tips för då får man avsevärt mer vila. Sjal likaså. Räkna inte med att din man (eller någon annan i omgivningen) ska förstå hur det är för det är inte alltid så lätt att sätta sig in i. Kvällarna är ofta jobbiga med maratonammning, barnet vill fylla på magen inför mat-uppehållet under natten. Se till att ngn annan (din man/kille) sköter all annan markservice, fixar mat etc så att det enda du behöver göra är att ta hand om den lille och dig själv. Förklara att det är tillfälligt och nödvändigt för att du ska klara av att vara en bra mamma just nu vilket är vad den lille behöver mer än något annat. Tänk i små delmål, smärtan minskar lite för var dygn som din kropp får läka och amningen kommer snart att "landa", gå mer på rutin. Anna Wahlgren skriver i sin bok att man bör se de första 2 månaderna som en förlängd graviditet. Med det tror jag hon syftar på barnets totala beroende av dig, amningen som ska "landa", kroppen som ska läka, hormonbalansen som ska återgå till någorlunda normal nivå etc. Kanske något att ta till sig?

• Roslagen123

Ang. amningen, låt barnet amma så ofta det bara vill för ett barn som inte är mätt skriker definitivt!

• devega

jag har inte läst hela tråden, men det verkar som om du fått jättebra tips.
    det enda jag själv vill tilläga är att man verkligen inte ska vara rädd för att be om hjälp. att inte sova ordentligt psykar en och till slut orkar man inte mer. jag har löst det så att jag åkt hem till min mamma (på dagarna) när jag varit som tröttast och så har jag sovit hos henne medan hon tagit hand om sitt barnbarn. det har varit himmelskt!
    lycka till!

• Tuzza

Har inte läst alla inlägg men tänkte skriva om hur det var här. Vår son var extremt skrikig första tiden. Det blev lite bättre efter ca 2 månader men han var ändå fortsatt missnöjd ganska länge, tills han var ca 6 månader och han kunde sitta själv. För det första hade han kolik men det lindrades när han fick akupunktur. Annars hjälpte det lite att bära, bära, bära...Skriker han mer än 3 h/dygn kan det vara kolik..

För det andra visade det sig att han inte fick tillräckligt med mat så därför började vi ge ersättning. Han sov ändå max ett par timmar i sträck om natten men hade inga vakenperioder om natten. Däremot sov han mkt lite dagtid. Han var mest vaken och skrek. Jag förstår din deppighet...Jag var ledsen hela tiden den första tiden...Det tar så enormt mkt på krafterna att inte få sova och att ha en bebis som man inte kan trösta!! Tycker du ska prata med bvc eller liknande för att gå runt och känna sig nere är inte bra.

Kan du få avlastning av någon annan? Kan din sambo/man ta hand om pojken någon timme/kväll så du får gå ut en runda eller vila eller dylikt...göra nåt på egen hand. Nu ammade jag ju inte fullt ut så jag kunde vara borta nån timme på helgen och gå en lång runda, sätta mig på ett fik eller dylikt för att få lite andrum...

Hoppas det snart blir bättre! Vet hur det är!

• BymBym

Hej där! Det är jobbigt med nyfödda. Dock vet jag ju inte hur du känner det på riktigt. Blir det för jobbigt så sök proffesionell hjälp.

Du har säkert hört dessa ord tusen gånger, men, sov när bebisen sover. Skit i alla "måsten", se till att överlev först och främst. Försök att inte tänka tankar som "i natt kanske han sover" det tar otroligt mycket på psyket. Försök att "gilla läget" i stället.

Bär bebisen mycket, nära. Amma när han vill, själv var jag otroligt tacksam för alla tv-kanaler. Kändes som jag satt fast framför tv-n ibland. Tar han napp? Försök annars med det.....

Och försök ta hand om dig bäst det går. Och det blir bättre!

Jobba på! En styrkekram till dig o din sambo!!!

• Längtandsfull

Tack alla för eran hjälp och tröst...

JAg hoppas värkligen att det blir bättre... jag är hela tiden orolig över hur kvällen ,natten och morgondagen osv skall bli...

svarar inte personligt till alla då jag into orkar skriva så mycket.. men jag har läst allas inlägg och är mycket tacksam över er hjälp..

Vad är miniform?

• Ericha

Det enda som jag märkte hjälpte vara att mata på ORDENTLIGT (tills han sover).

• Längtandsfull
    BymBym: Tack för ditt inläggg.... Ja han tar napp men den åker ut hela tiden och då börjar han genast att skrika...
  • Ericha

Miniform köper man på apoteket. Droppar som ska motverka luft i magen.

• Cantina

Minifom (utan R) är receptfria magdroppar som slår sönder luftbubblorna så att de gör mindre ont.

Om bebisen fortsätter ha ont i magen kanske du ska rådfråga BVC om du ska testa utan mjölk ett tag. Min son var överkänslig mot mjölk och hade mycket ont i magen men det försvann så fort jag slutade med mjölkprodukter.

Svar på tråden När fick ni ordning på livet efter förlossningen? Vi vill bli glada, pigga och vara en lycklig familj.